• 43 337 online
  • 1 198 772 medlemmar
  • 62 111 006 inlägg
  • 1
  • 2
2014-06-28, 18:09
Medlem
von.Jekwels avatar
Hej,

Det tycks verka som om Sebastian Manitski är en bedragare trots allt och jag är en av de som har förlorat delar av sina bitcoin plus pengar som fanns på mitt Kapiton-konto. Hur gör jag nu, går det att polisanmäla på något vettigt vis? Någon annan här som vet vad andra som förlorat pengar p.g.a hans "hårddiskhaveri" har gjort?

Vänligen,
von.J

Edit: Någon som vet hur jag kan få tag på telefonnummer, mejl eller liknande till honom? Jag känner att jag behöver få tag på honom så att jag kan ställa frågan vad fan det handlar om. Jag har väl varit alldeles för godtrogen men det har känts som om han försökt betala ut bitcoins och pengar till alla men det verkar inte som han lyckats då. Min tanke är att en del kriminella lär vilja komma åt honom om han ej betalat ut deras pengar? Och det är väl anledningen varför jag känt mig någorlunda lugn över att det tagit tid...

Stämmer den här infon om honom? http://www.merinfo.se/person/Nossebr...qd-4c51b/karta
Senast redigerad av von.Jekwel 2014-06-28 kl. 18:17.
Citera
2014-07-01, 19:45
Medlem
von.Jekwels avatar
Har varit iväg och polisanmält nu. Någon som har några tips hur jag kan gå tillväga på annat vis?

Ägaren verkar ju rejält psykiskt störd, det är ju tydligt i den här tråden. Vad gör det för skillnad? Ja, det är kanske dumma frågor men jag har aldrig varit i den här situationen förr och jag kan ju ha missat självklarheter som jag inte tänkt på.
Citera
2014-07-02, 10:50
Medlem
von.Jekwels avatar
Ok, jag tänkte göra en sista bump på den här tråden i form av en analys.

Jag ser Sebastian Manitski som en datakunnig naiv amatör som inte hade vett nog att anställa någon när bitcoin började bli riktigt populärt. Han hade ju chansen att befästa positionen som Sveriges största bitcoin-exchange vilket skulle innebära gott om pengar för honom i framtiden eftersom han kan ta förhållandevis höga avgifter och handlandet av bitcoins lär ju knappast dala.

Jag tror inte att han försökt att bedra oss kunder utan jag tror snarare att han fick en hårddiskkrasch blev utslängd av banken och sen drog helvetet igång och Sebastian klarade inte av det hela och strök med av stressen. I den här artikeln säger ju både han och hans broder att pengarna inte försvunnit.

Citat:
Sebastian garanterar att inga pengar har försvunnit.
– Jag är jätteledsen för att det har blivit så här. Min högsta prioritet nu är att se till att alla pengar hamnar där de ska, säger han.

Enligt hans storebror kommer det sannolikt dröja innan verksamheten kommer igång på nytt.
– Först ska vi lösa alla ordrar som blivit liggande, sedan ska vi implementera ett nytt system och därefter startar vi börsen igen. Det kommer nog ske i slutet av februari. Kunderna kan vara lugna. Det är ingen som stuckit till Bahamas med pengarna, säger han.
– Min bror har aldrig gjort detta för att bli rik. Han gjorde detta för att han har ett enormt intresse. Det visade sig att han delade det intresset med många, och det var vi inte redo för. Om alla har lite tålamod så kommer det lösa sig.

Och vad jag tror så är det ju en hel del skumma typer som sysslar med bitcoin, personer som man inte vill lura på pengar eller jiddra med, så därför känns det inte särskilt troligt att det är det som har hänt. Det som kan ha hänt dock är att han, p.g.a hårddiskkraschen och utstängningen av banken, inte haft koll på hur mycket bitcoin som ska gå till vem och på så sätt lyckats betala ut för mycket till några personer vilket resulterat i att det inte finns bitcoin till alla.

Vad tror ni? Är Sebastian Manitski en bedragare eller är han bara en naiv amatör som det gick snett för? Kommer vi nånsin få se pengarna? Har ni polisanmält honom? Hur reagerar Sveriges kriminella eller drogpundare som förlorade pengar p.g.a Kapiton? De kan väl knappast vara förlåtande?
Citera
2014-07-23, 09:03
Medlem
von.Jekwels avatar
Hej igen, det här blir min sista bump av tråden, någon av er som har råkat ut för samma sak?
Citera
2014-07-23, 22:18
Medlem
Run3s avatar
Har själv använt Kapiton ett flertal gånger. Lycktligtvis hade jag inga pengar där när skiten träffade fläkten.

Jag tror att han bara är en amatör som gjort bort sig. Men att lyckas tappa så kritisk data idag känns ju som ett idiotmisstag. Några hårddiskar kostar typ ingenting och en Bitcoin-wallet kräver minimalt med space.

Jag tycker det låter konstigt att han inte har återlämnat dina SEK iaf, förutsatt att han har goda intentioner. Jag menar, det är väl bara att skicka tillbaka pengarna till avsändaren?
Citera
2014-07-24, 16:13
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Har själv använt Kapiton ett flertal gånger. Lycktligtvis hade jag inga pengar där när skiten träffade fläkten.

Jag tror att han bara är en amatör som gjort bort sig. Men att lyckas tappa så kritisk data idag känns ju som ett idiotmisstag. Några hårddiskar kostar typ ingenting och en Bitcoin-wallet kräver minimalt med space.

Jag tycker det låter konstigt att han inte har återlämnat dina SEK iaf, förutsatt att han har goda intentioner. Jag menar, det är väl bara att skicka tillbaka pengarna till avsändaren?
Jo, problemet kan väl vara att han har så mycket logg han manuellt måste läsa igenom för att se vilka som ska ha vad eftersom annars fel personer kan få pengar o.s.v. Sen verkar ju den här Sebastian drabbats av en grav psykisk störning av typen schizofreni eller liknande och det kan väl ha gjort att processen avstannats.

Polisen har dock lagt ner min förundersökning på anmälan, är det verkligen så omöjligt att bevisa något gällande bitcoin? Inga andra som har förlorat pengar? Jag kan inte vara den enda?
Citera
2014-08-13, 21:25
Medlem
von.Jekwels avatar
HAHAHA! Nu har jag fått mina btc! Det tog ungefär ett halvår men till slut kom dem! VILKEN KÄNSLA! Mod får gärna skrota tråden för jag vill inte att Sebastian Manitski ska få nån skit längre, nu har han ju gjort rätt för sig till slut.
Citera
2014-08-14, 01:23
Avstängd
Jezeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
HAHAHA! Nu har jag fått mina btc! Det tog ungefär ett halvår men till slut kom dem! VILKEN KÄNSLA! Mod får gärna skrota tråden för jag vill inte att Sebastian Manitski ska få nån skit längre, nu har han ju gjort rätt för sig till slut.

Skulle gissa på att han kommer fortsätta att få skit av diverse utpressare och skojare som ser sin chans att leka att dom hade coins på kapiton ändå
Citera
2014-08-14, 08:11
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Skulle gissa på att han kommer fortsätta att få skit av diverse utpressare och skojare som ser sin chans att leka att dom hade coins på kapiton ändå
Jo, det är sant... Han kommer nog inte få en lugn stund än på ett tag
Citera
2014-08-14, 08:42
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
Skitbra! Tog lite tid ja. Hade inte förvånat mig om han hade flytt landet, men kul att han istället tog och gjorde rätt för sig.
Citera
2014-08-14, 15:56
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Skitbra! Tog lite tid ja. Hade inte förvånat mig om han hade flytt landet, men kul att han istället tog och gjorde rätt för sig.
Mm, verkligen, nu får man ju bara hoppas att killen tar sig igenom det här utan alltför stora problem. Ha det gott alla!
Citera
2014-11-07, 07:36
Medlem
sonsofsthlms avatar
hur mycket bitcoins handlade de om så du outade han som du gjorde?
Citera
  • 1
  • 2