Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2014-07-03, 16:21
  #73
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saveryn
Du har rätt angående Cornell, det verkar finnas en del avtal--dock nästan enbart med CALS, en del av Cornell där man främst kan studera jordbruk och relaterade ämnen, dvs inte Cornell:s övriga (och generellt mer eftertraktade) skolor. Detta är eftersom att Cornell finansieras delvis av delstaten New York, ett slags avtal som inte återfinns på några av de andra Ivy League-skolorna eller Stanford.

Exakt

Misstænkte att de var undantaget, just pga finanieringen som du næmnde.
Citera
2014-07-03, 22:04
  #74
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saveryn
Det här stämmer inte då varken Ivy League-skolorna eller Stanford har något samarbeten av den sorten. Bevisa gärna att jag har fel med lite källor, om det nu är möjligt. Både Harvard och Stanford tar förövrigt in extremt lite transfer-studenter, betydligt färre än vad de tar in genom sina vanliga antagningsprocesser. Vi pratar 1 eller 2 procent (jämfört med 5 - 6 procent) av en mycket välkvalificerad grupp av sökande. Förövrigt så spelar samma faktorer in för transfer-ansökande som för vanliga, förutom att det är mer vikt på ens betyg från college jämfört med high school, och även på hur man motiverar att man vill göra en transfer.

Jo så långt som att de tar en liten procentil av de transferstudenter som söker är vi överens om. Jag ska revidera mina källor och ser om jag hittar något för att sedan återkomma, kan säga att jag just ikväll är alldeles för trött för det men skickar iväg ett PM! Sen vet jag inte om något har ändrats just det senaste året då jag har tagit det väldigt lugnt med undersökandet av skolor då jag bestämde mig för ett sabbatsår mellan gymnasie och uni.

Citat:
Du kanske blandar ihop dessa skolor med vissa UC-skolor (University of California) som jag tror är skyldiga att ta in en viss andel av transfer-ansökande från CC inom Kalifornien.

Nej, är 99,9% säker på att det gäller Harvard och Stanford också. Men just UC-skolorna samarbetar däremot med ett flertal. Är även där (Berkeley HAAS) jag planerar att avsluta min bachelor på.
Citera
2014-07-05, 11:41
  #75
Medlem
saveryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Nej, är 99,9% säker på att det gäller Harvard och Stanford också. Men just UC-skolorna samarbetar däremot med ett flertal. Är även där (Berkeley HAAS) jag planerar att avsluta min bachelor på.

Jag har en del kopplingar till flera av dessa skolor, så jag anser mig känna till hur de fungerar hyfsat väl på ett generellt plan--därav min envishet angående att insistera att vad du påstår inte stämmer. Hur som helst så ser jag fram emot att ta del av dina källor, då jag är nyfiken på att få veta vad som har övertygat dig till en sån grad.

Om du nu eventuellt är intresserad av dessa skolor ligger det ju i ditt intresse också att ha en korrekt bild av hur antagningen till dem går till, så att du kan förbereda dig på bästa sätt.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback