• 1
  • 2
2014-06-27, 12:18
Medlem
Män jobbar mer och har högre inkomst än kvinnor. Men studier har visat att kvinnor står för 80% av hushållsinköpen. Källa.

Det stämmer med mina egna observationer. Kvinnor i tvåkönade parförhållanden är de som bestämmer vilken bostad som ska inskaffas, samma sak med eventuell bil och fritidshus. Kvinnan kräver alltså makten över de viktiga inköpen. Mannen får på sin höjd pengar till att underhålla någon hobby.

Förslag på diskussionsfrågor:
1. Är det ett problem?
2. Hur får vi i så fall jämställdhet inom konsumtion?
3. Tills dess, tjänar vi män ekonomiskt på att förbli singlar? Jämför med talesättet om de tre värsta pengaslukarna på B i en mans liv: Bilar, Båtar och Brudar.
Citera
2014-06-27, 12:25
Medlem
Pershagen76s avatar
Du borde istallet lara dig att sta up for dina asikter och forsoka ha ett mer jamnstallt forhallande, det om nagot kommer gora ditt liv lattare.
Citera
2014-06-27, 12:42
Bannlyst
Gemene man går minus 1 mille på kvinnor i sitt så ja det skulle män tjäna rejält på. Om detta är ett problem? Tjaaa det beror på vem du frågar, frågar du en feminist så är det inga problem alls, däremot är 60 öre mindre i lönekuvertet varje månad något som får feminister att kasta menskoppen i backen i ren ilska.

Det är dags för kvinnor att börja ta lite ansvar i relationer helt klart.
Citera
2014-06-27, 12:45
Medlem
Jag tror deffinetivt på att man kan tjäna pengar på att vara singel.
Jag har 2-3 tusen kr över varje månad nu när jag tar hand om min ekonomi själv än när jag var gift.

Men jag vet att det finns kvinnor som är duktiga på ekonomiska beslut och kan hålla i pengar utan att dom bränns.
Min nuvarande flickvän är duktig på att hålla i pengarna och det gör det så mycket enklare att spendera pengar tillsammans på det som båda vill ha och ändå få lite nöd-pengar över.

Så det är från kvinna till kvinna och man till man. Känner många män som inte kan hålla i pengar också.
Jag känner flest män och i min närhet är det alltså mest män som inte kan hålla i pengar och skall alltid låna av allt och alla. Fast 99% av kvinnorna jag känner är likadana.
Citera
2014-06-27, 12:46
Medlem
Jag är själv frivillig singel, så jag konsumerar vad jag vill och har full kontroll över min ekonomi

Men min uppfattning är att män låter kvinnor ta konsumtionsbesluten för husfridens skull. Jag tror att du har rätt i att män borde "man up" och sätta ner foten. Det är en viktig del av lösningen.

En annan grej är att konsumtion inte vägs in av de feministiska rörelserna, utan bara inkomst. Aldrig har jag hört dem kalla på jämställdhet inom hushållskonsumtion.
Citera
2014-06-27, 13:13
Medlem
Det där tror jag är högst individuellt. Känner några män som är kompletta retards när det handlar om pengar och hur man på ett vettigt vis disponerar sina resurser, hur man planerar för oförutsedda händelser osv. Känner några kvinnor som är precis lika kassa på detta.

Min fru var riktigt kass på att hantera pengar när vi möttes men jag har lärt henne genom åren att man måste ta ett ekonomiskt ansvar och se till att det finns både buffert och sparande och att man framförallt med barn inte bara har sig själv att tänka på rent ekonomiskt. Största orsaken till att hon var kass tidigare är väl att ingen någonsin har lärt henne hur man beter sig ansvarsfullt med pengar. De kvinnor jag känner i övrigt är väl mer benägna till att shoppa osv än vad män är, å andra sidan så, när de män jag känner väl köper något de vill ha (och ofta sparat till) så kostar det mer än vad kvinnan spenderar på shopping etc under ett år.

När det gäller bil och hus etc så tycker jag att, om man som man inte klarar av att ha byxorna på sig i relationen och känner sig överkörd av kvinnan i väldigt viktiga (stora ekonomiska inköp alltså) inköp så får man nog nästan skylla sig själv. Ser ingen orsak till varför man ska ge bort dessa beslut och sedan sitta och gräma sig över det, är man brydd så får man se till att bry sig, svårare än så är det inte. Om man är rädd för relationens skull om man inte går med på vadsomhelst så bör man nog avsluta relationen och se till att stärka sin självbild och jobba mer med sig själv så man lär sig att inte vara rädd i en relation, precis samma sak gäller för en kvinna också som jag ser det. Finns utmärkt hjälp att få idag i form av beteendeterapeuter och liknande för att få draghjälp om man upplever sig ha problem med sin självbild eller bara mår dåligt och därigenom upplever problem i relationer.
Citera
2014-06-27, 13:34
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Framförallt så tjänar väl män ekonomiskt på att inte ha barn. Och på samma sätt är det säkerligen en ekonomisk förlust att ta hand om en kvinna som tjänar mycket mindre än en själv. På samma sätt som det säkerligen är en ekonomisk förlust för kvinnan i en motsvarande situation (även om det inte är lika vanligt). Rätt så självklart egentligen.

Men sen är det väl generellt så att folk inte i första hand skaffar familj för att tjäna pengar (inte längre i alla fall). Det är väl mer att betrakta som att man köper någonting. Sedan antar jag att det är upp till var och en att avgöra om köpet är värt pengarna.

Finns dock en annan fråga i detta som du tar upp som jag är lite nyfiken på. Gällande kvinnor och konsumenter. Det är om kvinnor är mer intresserade av pengar och materiella resurser än män. Min erfarenhet från människor omkring mig säger att det är så, samtidigt så verkar den generella samhällsbilden säga något annat. En spännande fråga som jag försöker få mer klarhet i.
Citera
2014-06-27, 13:38
Medlem
GeneralPoops avatar
Felpost
Citera
2014-06-27, 14:47
Medlem
Den stora kostnaden med en kvinna ligger nog i boendet. En singelkille kan nöja sig med att bo i en liten lägenhet. Kvinnor vill bo i fin villa.
Citera
2014-06-27, 15:07
Medlem
Gullegubbens avatar
If it flies, flows or fucks, it's better to rent.
Citera
2014-06-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaytansson
Män jobbar mer och har högre inkomst än kvinnor. Men studier har visat att kvinnor står för 80% av hushållsinköpen.

Amerikansk studie om hushållsinköp, dvs främst livmedel. En del av huskhållsarbetet alltså. Vilken övraskning att kvinnor gör en store del av det. Jag antar att du tanker börja betala kvinnor för det obetalda arbete dom utfört?

Citat:
Det stämmer med mina egna observationer.

Nej, det står inte I studien. Sluta ljug.

Citat:
Jämför med talesättet om de tre värsta pengaslukarna på B i en mans liv: Bilar, Båtar och Brudar.

Ja, du är en riktig karl du... Annars skulle jag saga att Bostad och Barn är det som kostar mest.
Citera
2014-06-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
If it flies, flows or fucks, it's better to rent.

Exakt. Det lönar sig att betala kvinnor per timme, jämfört med att betala dem per månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in