Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-11-30, 19:47
  #25
Medlem
Blev istället att jag reser genom Vietnam för att därefter ta mig till Burma. Kommer börja i Yangoon och ta mig norrut mot Mandalay vartifrån jag kommer åka hem ungefär 2 veckor senare. Några rekommendationer på vad jag borde se på vägen? Vilka städer, byar, hålor, bör jag övernatta i? Annat att tänka på?
Citera
2016-10-02, 11:19
  #26
Medlem
omxtraders avatar
Tja!'

Någon som sitter på färsk info var det är bäst att växla till sig pengar i rangoon? Jag kommer anlända med flyg!
Citera
2016-10-17, 20:41
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omxtrader
Tja!'

Någon som sitter på färsk info var det är bäst att växla till sig pengar i rangoon? Jag kommer anlända med flyg!

Tänkte du på något speciellt? Finns möjlighet att växla på flygplatsen utan större konstigheter, eller ta ut i bankomat. Eller tänkte du mer på svarta marknaden och dess växlingskurser?
Citera
2016-11-16, 00:42
  #28
Medlem
Hej alla resande. Läste precis om möjligheten (http://www.seat61.com/Burma.htm#Inte...vel_from_Burma) att ta sig landvägen från Bangkok in i Burma.

Jag undrar därför om någon här har gjort resan landvägen mellan Bangkok och Dawei i sydöstra Burma och är villig att dela med sig lite information. Själv har jag inte varit i Burma på många år och skulle uppskatta att tillbringa ett par veckor i landet igen.

Oavsett om jag får svar här eller inte kommer jag försöka (och förmodligen genomföra) resan i början av december. Svarar ingen annan uppdaterar jag tråden igen i början av januari.
Citera
2016-12-14, 05:07
  #29
Medlem
manana1s avatar
Jag åkte buss Kanachanaburi - Dawei 2014. Inga problem. Visst många timmar på buss för få mil. Grusväg och upp och ner för berg. ..
Enkel gränspassage om du har visa. ...
Citera
2017-01-23, 19:26
  #30
Medlem
Åter hemkommen från Myanmar med omnejd. Lovade en liten uppdatering och håller den väldigt kort. Myanmar är numera (till skillnad från för några år sedan) mycket enkelt att resa runt igenom och dessutom mycket bekvämt att resa in och ut i. Håller man sig till de tre stora i norr och Yangon kan man helt enkelt inte misslyckas, då turistbussar går i ett mellan alla dessa orter.

Visum in i landet bokas smidigast på förhand genom så kallt evisa. Det går också att skaffa på ambassaden i Bangkok (eller på annan ort med diplomatiska förbindelser), men kostar en hel del tid i köande. Jämfört med evisa är det ett par hundralappar billigare och berättigar dessutom till landpassagen vid Htee Kee.

Ska man ta sig landvägen från Bangkok finns två alternativ. Dels gränspassagen vid Htee Kee och dels passagen vid Myawaddy.

Mer information än så kommer jag inte dela med mig av, men jag kan varmt rekommendera resor i detta underbara och fortfarande smått mystiska land. Framförallt resor i södern rekommenderas starkt och där är man alltjämt ganska ensam som turist.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2399179

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback