Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2016-04-19, 13:17
  #73
Medlem
Bajsfacistens avatar
Får ser hur årets undersökning ser ut, kan blir spännande.

SOM- institeet är ju en trovärdig institution förövrigt med makarna Maire Demker och Ulf Bjereld.. oberoende forskare eller snarare socialdemokratisk fanatiker som hela tiden framför sina personliga åsikter som fakta varje chans han har tfår möjligthet.

Citat:
Jag tycker inte att det är Sverige som behöver andrum, utan det är flyktingarna som behöver andrum. De är på flykt från död, förföljelse och lidande. Det är vi i Sverige som ska ge dem ett andrum, säger Bjereld.

http://www.svd.se/tystnad-i-s-efter-...flyktingfragan

Citat:
Det är beklagligt att Vattenfalls styrelse tagit ännu ett ansvarslöst beslut. Nu måste regeringen stoppa affären. Det skriver Ulf Bjereld, Socialdemokrater för tro och solidaritet, med flera debattörer.
http://www.svd.se/regeringen-maste-s...tenfalls-affar

Citat:
Jimmie Åkesson vill bilda regering med M och KD.
– En helt igenom orealistisk tanke, säger Ulf Bjereld professor i statsvetenskap och aktiv socialdemokrat
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21848540.ab

osv osv osv osv osv
__________________
Senast redigerad av Bajsfacisten 2016-04-19 kl. 13:25.
Citera
2016-04-19, 13:59
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Får ser hur årets undersökning ser ut, kan blir spännande.

SOM- institeet är ju en trovärdig institution förövrigt med makarna Maire Demker och Ulf Bjereld.. oberoende forskare eller snarare socialdemokratisk fanatiker som hela tiden framför sina personliga åsikter som fakta varje chans han har tfår möjligthet.

Demker och Bjereld har väldigt lite med själva insamlandet att göra. De skriver lite analyser i efterhand om väldigt specifika områden. Har du rätt kontakter kan du få ut all rådatan och göra dina egna analyser. Därtill skall man ha klart för sig att när de skriver en bok "idag" så kommer data från mycket tidigare. Insamlingsperioden för SOM är hösten och tidig vår. Men de färdigare analyserna, artiklar och böcker släpar sedan minst ett, två kvartal eller mer.
Citera
2016-04-19, 14:40
  #75
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Demker och Bjereld har väldigt lite med själva insamlandet att göra. De skriver lite analyser i efterhand om väldigt specifika områden. Har du rätt kontakter kan du få ut all rådatan och göra dina egna analyser. Därtill skall man ha klart för sig att när de skriver en bok "idag" så kommer data från mycket tidigare. Insamlingsperioden för SOM är hösten och tidig vår. Men de färdigare analyserna, artiklar och böcker släpar sedan minst ett, två kvartal eller mer.


Jo det vet jag. Men själv skulle jag aldrig lita på att svara på en sådan undersökning med gamla kommunister och AFA anhängare men tanke p deras sympatier och kopplingar till åsiktsregistrering. Hade ju inte blivit direkt förvånad om svaren på något sätt har "råkat" sippra ur till Researchgruppen/AFA-dokumentation eller. Inte för jag det men hade knappast förvåna mig om det är så.

Insamlandet är en sakt men vilka frågor som tas med i analysen och hur den ser ut står ju de för. De är ju klart att de inte allt för lättsamn släpper igenom resultat som kan skada den maxsistiska kampen om de kan minska eller förhindra den.
Citera
2016-04-19, 15:21
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Jo det vet jag. Men själv skulle jag aldrig lita på att svara på en sådan undersökning med gamla kommunister och AFA anhängare men tanke p deras sympatier och kopplingar till åsiktsregistrering. Hade ju inte blivit direkt förvånad om svaren på något sätt har "råkat" sippra ur till Researchgruppen/AFA-dokumentation eller. Inte för jag det men hade knappast förvåna mig om det är så.

Insamlandet är en sakt men vilka frågor som tas med i analysen och hur den ser ut står ju de för. De är ju klart att de inte allt för lättsamn släpper igenom resultat som kan skada den maxsistiska kampen om de kan minska eller förhindra den.

Visst de kan vara med i själva frågeformuleringen, men samtidigt är det man letar efter eller önskar långsiktighet och tidsserier. Då går det inte riktigt att börja omformulera frågor hur som helst, det finns exempel i deras dataserier när de försökt att ändra i frågor eller utöka frågeställningen men det sket sig och de gick året efter tillbaka till det gamla vanliga (det var om partisympatier - eller vilket parti man röstar på - de försökte ha med flera möjliga svar ett år och det blev konstigt så nästa år var det tillbaka till det gamla vanliga). Tittar man sedan på vad Demkert och Bjereld skriver för texter efter data så är det som sagt närmast återkommande - Demkert skriver något om invandringen och Bjereld verkar skriva om förtroendet för försvaret och NATO.

Du tror alltså att alla som kryssar SD (eller liknande) på politik frågan hamnar i ett special-fack som avkodas tillbaka till avsändare och därefter får AFA/RG en kopia i brevlådan så de kan åka dit och sätta en yxa i deras dörr? Det verkar ju inte speciellt troligt. Jag skulle nog vara mer orolig för att skriva här på Flashback än att svara på SOM.


http://www.svd.se/migrationsfragor-r...tingmottagande

Det började ju komma idag. Samtidigt då kanske man inte skall vara förvånad över resultatet, jag skulle vara mer förvånad om inte den frågan låg i topp med tanke då på att insamlingen skedde i höstas när det välde in tusentals personer om dagen. Det intressanta blir då som sagt i tidsserie om placeringen består eller det bara var en tillfällig ökning eller ett nytt permanent tillstånd. Resultatet kommer nog att bortförklaras med det om inget annat.
Citera
2016-04-19, 16:52
  #77
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111

Du tror alltså att alla som kryssar SD (eller liknande) på politik frågan hamnar i ett special-fack som avkodas tillbaka till avsändare och därefter får AFA/RG en kopia i brevlådan så de kan åka dit och sätta en yxa i deras dörr? Det verkar ju inte speciellt troligt. Jag skulle nog vara mer orolig för att skriva här på Flashback än att svara på SOM.

Nej det sa jag inte. AFA-dokumentation/RG samlar ju all information de kan genom sin datamining, såklart om de kommer över en lista med sympatier och kör de emot alla andra dataregister de har så gör de det. Och utifrån det så kanske de hittar någon eller något att hänga ut eller hålla koll på.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback