Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2005-09-26, 20:53
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemulenavPjatt
Men är den tillåten på nationella prov och sånt nu då?

Har för mig att det stod "Räknare (Obs! Ej symbolhanterande)" på omslaget till mitt NP i fysik B. Så helt rentvådd är den inte, frågan är dock om man har lärare som bryr sig. Tror inte ens att merparten av de som skriver NP på gymnasiet har hört ordet "symbolhanterande" eller vet vad det innebär. Så det lär nog funka att anspela på att man inte visste.

Fast på det sättet lurar du dig själv ruskigt hårt. Särskilt om du planerar att läsa vidare på högskola.
Citera
2005-09-26, 21:30
  #50
Avstängd
HemulenavPjatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Har för mig att det stod "Räknare (Obs! Ej symbolhanterande)" på omslaget till mitt NP i fysik B. Så helt rentvådd är den inte, frågan är dock om man har lärare som bryr sig. Tror inte ens att merparten av de som skriver NP på gymnasiet har hört ordet "symbolhanterande" eller vet vad det innebär. Så det lär nog funka att anspela på att man inte visste.

Fast på det sättet lurar du dig själv ruskigt hårt. Särskilt om du planerar att läsa vidare på högskola.
Sen behöver man ju inte använvända funktionerna heller.
Min kompis har en miniräknare som det inte stod om den var godkänd på np och han hade den hela gymnasiet ut, men dom kanske hårdare när man kommer upp på svårare matte? Jag har aldrig för mig att dom ens har brytt sig om att kolla vad man har för räknare. och jag vet inte heller vad en symbolhanterare är men man kan ju lära sig
Citera
2005-09-26, 21:40
  #51
Avstängd
HemulenavPjatts avatar
Jag ska bestämma mig tills imorgon så vad tycker ni? Ska jag chansa på en 89:a eller köra på 84:an?
Citera
2005-09-27, 03:20
  #52
Medlem
jallaballas avatar
Mattelärare på gymnasiet är inga idioter, de vet vilka räknare som är godkända och inte. Du får garanterat inte använda 89:an på några prov, det gäller inte bara nationella.

Samma sak när du kommer upp på högskolan. Visserligen får du inte använda någon räknare alls på mattetentorna, men på fysik- och mekaniktentor t ex får du det, men inte om den är symbolhanterande.

TI-89:an kan visserligen vara kul att ha, men skulle jag vara du skulle jag satsa på 84:an av de två, den klarar man sig med.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback