Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-08-24, 22:12
Bannlyst
Jag undrar om man får in andra kanaler än tex Viasat-kanalerna om jag skaffar mig ett parabolpaket.
Finns det "öppna" kanaler som jag kan se också?
Eller är det bara de som man betalar för?
Kanske ni vet något webbsida som presenterar denna information?
Jag känner ingen som har parabol, så jag kan tyvärr inte se efter själv
Vilket är bäst, Viasat eller canal-plus?
Citera
2005-08-24, 22:18
Medlem
Stålfarfars avatar
Beror ju på hur du riktar den. Jag har en parabol med fyra huvuden som tar in två av de "svenska" satelliterna men även de mer europeiska Astra och Hotbird. Jag har inga kort i min mottagare men får ändå in några gratiskanaler på "svensksatelliterna", dock mest kristna fundamentalistkanaler från Norge. Tyvärr är det många som inte känner till att det finns fler satelliter än de som Viasat och Canal+ har lagt beslag på, förmodligen därför att handlarna aldrig informerar om det eftersom vissa kanaler som man måste betala för finns gratis på de andra satelliterna. Det finns hur mycket som helst gratis på Astra och Hotbird. Jag har totalt 628 kanaler här hemma...

Kolla exempelvis www.lyngsat.com för kanallistor.
Citera
2005-08-25, 07:54
Bannlyst
Låter bra
Jag är mest ute efter, spanska, italienska, då jag förstår dessa språk plus musikkanaler, MTV och Z visar som bekant inte musikvideos längre.
Fyra huvuden får det bli då plus en stor parabol antagligen.

Ny fråga:
Jag behöver alltså inga CA-moduler i boxen alls för att se fria kanaler?
Är detta den bästa parabolen?
Citera
2005-08-25, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Låter bra
Jag är mest ute efter, spanska, italienska, då jag förstår dessa språk plus musikkanaler, MTV och Z visar som bekant inte musikvideos längre.

Ny fråga:

Vad jag har förstått så är CA-modulen kopplat till kortet man sätter i boxen... har man inget kort behöver man ingen CA-modul.

Om du också ska köra canaldigital och viasat så tänk på att vissa boxxar inte är godkända för både systemen även om de har två kortplatser. De boxxar som är godkända för båda har oftast endast en CA-modul installerad så man får köpa och installera en andra modul.

Så var det för nått år sedan när jag skulle ha parabol... blev dock boxer för mig.. enklast
Citera
2005-08-25, 10:18
Medlem
Stålfarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Låter bra

Ny fråga:

Då bör du definitivt rikta den mot Astra/Hotbird på 19.2 + 13 grader öst. Jag har runt 100 italienska kanaler, en hel hög med spanska och diverse olika upplagor av MTV och andra udda musikkanaler. Jag har inga moduler eller kort, bara mottagaren som jag fick den av Almsat i Göteborg. Det som många glömmer bort är ju att man får satellitradio på köpet, jag har väl dryga 1000 stationer inkl bl a Virgin Radio 1215AM, DR P3 och även en massa svenska reklamstationer som jag visserligen inte lyssnar på, men de finns ändå.

Parabolen du visar är nog helt ok, själv har jag denna: http://www.invision.nu/ebusiness/pro...p?articleID=76 och får bra signalstyrka (~75-85%) norr om Stockholm.
Citera
2005-08-25, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stålfarfar
Då bör du definitivt rikta den mot Astra/Hotbird på 19.2 + 13 grader öst. Jag har runt 100 italienska kanaler, en hel hög med spanska och diverse olika upplagor av MTV och andra udda musikkanaler. Jag har inga moduler eller kort, bara mottagaren som jag fick den av Almsat i Göteborg. Det som många glömmer bort är ju att man får satellitradio på köpet, jag har väl dryga 1000 stationer inkl bl a Virgin Radio 1215AM, DR P3 och även en massa svenska reklamstationer som jag visserligen inte lyssnar på, men de finns ändå.

Parabolen du visar är nog helt ok, själv har jag denna: http://www.invision.nu/ebusiness/pro...p?articleID=76 och får bra signalstyrka (~75-85%) norr om Stockholm.

Har du analog eller digital mottagare??
Citera
2005-08-25, 10:57
Medlem
Stålfarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeldar
Har du analog eller digital mottagare??

Digital, @sat ECI 9500 (stavas även "Atsat" ibland).
Citera
2005-08-25, 13:09
Medlem
darkmarcs avatar
Lite Off-topic, men om man bara vill ha TV4 via satellit pga att marksändningen inte går fram, finns det något billigt sätt att åstadkomma detta? För TV4 i sig sänds väl okodat?

///DM
Citera
2005-08-25, 13:29
Medlem
darkmarcs avatar
Svarar mig själv. Citat från tv4.se:

"TV4 sänder bara digitalt via satellit i Canal Digitals utbud. De sänder på satellitfrekvensen:

THOR3
1 grad väst
11.216 GHz
V-pol

Sändningen är Conax krypterad och kräver accesskort från Canal Digital."

///DM
Citera
2005-08-25, 16:15
Medlem
Tyler Durdens avatar
Kolla annars upp dreambox det är en mycket bra mottagare. Behöver man inga ca-moduler ifall man bestämmer sig för att skaffa olika abbonnemang eftersom den emulerar på mjukvarusidan.
Citera
2005-08-27, 17:29
Medlem
hookis avatar
www.lyngsat.com det som inte finns där om satellit är inte värt att veta

där kan du kolla vilka fria kanaler det finns från varje land t.ex.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in