• 1
  • 2
2014-06-21, 23:40
Moderator
Humbugs avatar
Inom feminismen menar man att den stora andelen kvinnor inom vård, skola och omsorg är ett resultat av "patriarkala strukturer" Jag jobbar för tillfälligt inom låglöneyrket industri/transport och har slagits av att större delen av de anställda är män. Vems fel är det? Ska vi skylla också denna överrepresentation på patriarkatet, eller kan det vara så att kvinnor som grupp faktiskt väljer bort dessa yrken, kanske till och med som resultatet av en "matriarkal struktur"?
Citera
2014-06-21, 23:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Inom feminismen menar man att den stora andelen kvinnor inom vård, skola och omsorg är ett resultat av "patriarkatet" Jag jobbar för tillfälligt inom låglöneyrket industri/transport och har slagits av att större delen av de anställda är män. Vems fel är det? Ska vi skylla också denna överrepresentation på patriarkatet, eller kan det vara så att kvinnor som grupp faktiskt väljer bort dessa yrken, kanske till och med som resultatet av en matriarkal struktur?
Absolut är det så. Vilket även gäller sopgubbar & kloakarbetare.
Citera
2014-06-21, 23:43
Medlem
knasen79s avatar
Haha du har missförstått hela feminismen. Försök igen ...
Citera
2014-06-21, 23:45
Medlem
I Sverige har man rätt att välja yrke helt själv, slutsats: Det finns inge strukturer som byggs på kön.
Citera
2014-06-21, 23:45
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Haha du har missförstått hela feminismen. Försök igen ...

Haha, redogör då för felaktigheterna.
Citera
2014-06-21, 23:48
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Haha, redogör då för felaktigheterna.

Haha ansträng inte intellektet i onödan med sådant trams utan hoppa upp i din budbil och kör lite paket istället.
Citera
2014-06-21, 23:53
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Haha ansträng inte intellektet i onödan med sådant trams utan hoppa upp i din budbil och kör lite paket istället.

Eftersom du inte kunde svara på en rak fråga så gissar jag att du alltså inte har något att komma med? Du signalerar okunnighet med hela din brist på argumentation. Nu har jag utmanat dig, så nu är det upp till dig att bevisa motsatsen.
Citera
2014-06-21, 23:56
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Eftersom du inte kunde svara på en rak fråga så gissar jag att du alltså inte har något att komma med? Du signalerar okunnighet med hela din brist på argumentation. Nu har jag utmanat dig, så nu är det upp till dig att bevisa motsatsen.

Haha nej nej nej jag argumenterar inte med sådana. Bra försök.
Citera
2014-06-22, 00:01
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Haha nej nej nej jag argumenterar inte med sådana. Bra försök.

Ja, då är ju dina åsikter i denna tråd inte så mycket värda, eller hur? Kom igen nu, jag vet att du kan om du bara vill. Du kom med kritik men belägger den inte med fakta. Du märker ju själv att det inte går så bra för dig hittills. Ska jag ha någon chans att bemöta den kritik du kommer med måste du utveckla den.
Citera
2014-06-22, 00:03
Medlem
Har du pluggat på högskola?
Vad har du i lön?

Gör sen jämförelsen med average sjuksyrra med 3 år på högskola och ca 23 000 i medellön.
Sen kan du fundera ett varv till.
Citera
2014-06-22, 00:06
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ja, då är ju dina åsikter i denna tråd inte så mycket värda, eller hur? Kom igen nu, jag vet att du kan om du bara vill. Du kom med kritik men belägger den inte med fakta. Du märker ju själv att det inte går så bra för dig hittills. Ska jag ha någon chans att bemöta den kritik du kommer med måste du utveckla den.

Jaja visst. Vi börjar med den här felaktiga lögnen "Inom feminismen menar man att den stora andelen kvinnor inom vård, skola och omsorg är ett resultat av "patriarkala strukturer"". Vad har du för belägg/källa till detta falsarium?
Citera
2014-06-22, 00:10
Medlem
Att vara sjuksköterska är det svåraste en människa kan företa sig. Det vet ju alla. Krävs sånt oerhört intellekt och arbetsinsats. Bara tanken på att ta blodprover, hämta rätt sots mediciner och dosera dessa enligt anvisning från läkaren, ta anteckningar över patienters tillstånd och hålla medtagna personer i handen får mig att svettas. NOT. Inte ett dugg synd om er. Bli byggnadsarbetare om ni vill tjäna pengar och slippa utbilda er. Nä just det, det VILL NI INTE.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in