Citat:
Ursprungligen postat av
dindummer
Ta Sverige på två dygn, tillåt mig tveka än om du inte är helt ute och cyklar. Sverige ligger väldigt centrerat i norden, att våra granner eller Nato inte skulle reagera låter för mig långsökt. Gotland är däremot något som jag är övertygad om är av intresse för Ryssland. Stationerar man sig där så har man en hel ö till sitt förfogande där man kan bygga. Eftersom ön ligger otroligt centrerad så är det en utmärkt plats att utgå ifrån där man dessutom har nära till flera länder. Men jag håller med dig, blev det lite off topic så ursäktar jag.
Det fanns väl någon uträkning för några år sedan där man såg att om Ryssarna satte in full beredskap så skulle hela Sverige var ockuperat på 48h.
Försöker hitta källa på det nu men lyckas inte.
Då var det räknat så att Ryssarna hade satt in fullt anfall och att det tog tid medan övriga länder fått sina styrkor i luften och flyga hit.
Att kringliggande länder bevakas kan vi nog vara säkra på.
Ligger det en atomubåt utanför Norge och England?
Har Finland en eller kanske 200.000 raketer mot sig?
Naturligtvis värsta tänkbara scenario men det är väl det man skall räkna på.
Jag säger inte att du inte har rätt men hur som helst så tror jag inte att dom skulle ta risken.
Dom testar oss för att öva det enda dom har (militären) och vi får öva den ynkliga militära styrka vi har.
Skulle dom slå till så skulle England, Frankrike, Israel och USA rikta sina kärnvapen mot dom.
Edit: Hade helt bortsett från att en massa länder som gränsar till ryssland är med i Nato.