2014-06-21, 18:29
Medlem
Rooters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dindummer
Ta Sverige på två dygn, tillåt mig tveka än om du inte är helt ute och cyklar. Sverige ligger väldigt centrerat i norden, att våra granner eller Nato inte skulle reagera låter för mig långsökt. Gotland är däremot något som jag är övertygad om är av intresse för Ryssland. Stationerar man sig där så har man en hel ö till sitt förfogande där man kan bygga. Eftersom ön ligger otroligt centrerad så är det en utmärkt plats att utgå ifrån där man dessutom har nära till flera länder. Men jag håller med dig, blev det lite off topic så ursäktar jag.

Det fanns väl någon uträkning för några år sedan där man såg att om Ryssarna satte in full beredskap så skulle hela Sverige var ockuperat på 48h.
Försöker hitta källa på det nu men lyckas inte.
Då var det räknat så att Ryssarna hade satt in fullt anfall och att det tog tid medan övriga länder fått sina styrkor i luften och flyga hit.
Att kringliggande länder bevakas kan vi nog vara säkra på.
Ligger det en atomubåt utanför Norge och England?
Har Finland en eller kanske 200.000 raketer mot sig?
Naturligtvis värsta tänkbara scenario men det är väl det man skall räkna på.
Jag säger inte att du inte har rätt men hur som helst så tror jag inte att dom skulle ta risken.
Dom testar oss för att öva det enda dom har (militären) och vi får öva den ynkliga militära styrka vi har.
Skulle dom slå till så skulle England, Frankrike, Israel och USA rikta sina kärnvapen mot dom.

Edit: Hade helt bortsett från att en massa länder som gränsar till ryssland är med i Nato.
Senast redigerad av Rooter 2014-06-21 kl. 18:35.
Citera
2014-06-21, 19:13
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortel
Konstant denna fokus på att incidenten endast är beväpnad med akan. Vad skulle en robot tillföra? Många här verkar ju tro att det råder krig där ute. Vi lever i en civiliserad värld där man markerar att man har kontroll och avvisar. Ev. snedsteg sköts diplomatisk väg, inte genom att man skjuter en robot direkt när en överträdelse sker.
När man flyger med skarpa robotar så förbrukas flygtid även för dom = väldigt dyrt till ingen nytta.

Kan nog lova dig att måltavlan för den här övningen är NATO, inte Sverige. Det har pågått NATO-övningar i Östersjön, Baltikum och Polen i över en vecka nu, det har inget med svensk midsommar att göra.
Incidentberedskap med jaktrobotar skulle i alla fall ha skuggan av en chans ifall inkräktaren visade sig ha fientliga avsikter. Incidenten är till för att visa att vi kan och är beredda att hävda vårt territorium. Speak softly, and carry a big stick.

Tydligen är det bara Sverige som är för fattiga för att ha råd att slita på robotarna, alla andra hänger på jaktvapen på sin incidentberedskap. Vad ger det för budskap?

Om vi inte ska flyga med vapen kan lika gärna Kustbevakningens övervakningsflyg ta över incidentberedskapen, de flygplanen är mycket billigare.
Senast redigerad av Unity 2014-06-21 kl. 19:18.
Citera
2014-06-21, 19:37
Medlem
Rooters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Tydligen är det bara Sverige som är för fattiga för att ha råd att slita på robotarna, alla andra hänger på jaktvapen på sin incidentberedskap. Vad ger det för budskap?

Sverige är litet sett till vad vi skall förvalta.
9.500.000 invånare på hela 449 900 km² är avgörande om vi skall hålla landet rullande.
Vi kan idag inte hålla uppe infrastrukturen med alla hundratals mil tågspår vi har.
Vi kan ju inte jämföra oss med Tyskland tex.
Skall vi ha lika många flygplan som England?
Jag vet inte hur många dom har men med tanke på att det bor knappt så många i London som i hela Sverige så kan vi nog höja skatten 25% för att rusta upp sverige.
Den dagen vi tagit in 25.000.000 nysvenskar som betalar skatt så kan vi tänka på saken.
Jag är inte så pigg på att upplåta mark för att låta Amerikanarna eller Engelsmännen ge oss skydd men det är det sista alternativet.
Citera
2014-06-21, 19:49
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooter
9.500.000 invånare på hela 449 900 km² är avgörande om vi skall hålla landet rullande.
Vi kan idag inte hålla uppe infrastrukturen med alla hundratals mil tågspår vi har.
Jag vet inte hur många dom har men med tanke på att det bor knappt så många i London som i hela Sverige så kan vi nog höja skatten 25% för att rusta upp sverige.
Den dagen vi tagit in 25.000.000 nysvenskar som betalar skatt så kan vi tänka på saken.
Jag är inte så pigg på att upplåta mark för att låta Amerikanarna eller Engelsmännen ge oss skydd men det är det sista alternativet.
Om vi absolut inte har råd att låta några jaktrobotar följa med de få gånger incidentberedskapen flyger på grund av kostnaden för slitage på dessa robotar så är det lika bra att vi halar fanan och förklarar oss terra nullius.
Citera
2014-06-21, 20:29
Medlem
Citat:
Konstant denna fokus på att incidenten endast är beväpnad med akan. Vad skulle en robot tillföra? Många här verkar ju tro att det råder krig där ute. Vi lever i en civiliserad värld där man markerar att man har kontroll och avvisar. Ev. snedsteg sköts diplomatisk väg, inte genom att man skjuter en robot direkt när en överträdelse sker.
När man flyger med skarpa robotar så förbrukas flygtid även för dom = väldigt dyrt till ingen nytta.

Kan nog lova dig att måltavlan för den här övningen är NATO, inte Sverige. Det har pågått NATO-övningar i Östersjön, Baltikum och Polen i över en vecka nu, det har inget med svensk midsommar att göra.

För att det är som att skicka två personer över ett 500m långt öppet fält med varsin pistol där 15 fiender ligger med prickskyttegevär och väntar. Visst kan pistolerna orsaka skada om du kommer tillräckligt nära, men chansen att du skall göra det om motståndaren visar sig göra annat än att bara visa upp sina nya fina prickskyttegevär är tämligen liten.

Om du däremot ligger där två egna prickskyttar mot motståndarna 15 och dessutom har ett par jävligt bra solkatter som man lyser i ögonen på fienden (ECM) när man märker att det är på riktigt kan göra en hel del för utgången. Visst ligger oddsen kraftigt mot våra två prickskyttar, men de kan helt klart ta med sig några av fienderna med sig ner... så som det ser ut idag så skulle det vara två nedskjutna JAS och 15 ryssar som skrattar mjugg över hur bra den svenska incidentberedskapen var...

Eller så som jag brukar säga. Det är bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.
Citera
2014-06-21, 20:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Eftersom det varken nämns ovan eller hos Cornucopia bör det nämnas att midsommar inte bara är en svensk högtid. Är i Polen just nu och även här är det helgdagar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Midsummer

De flesta länder firar dock inte förrän i nästa vecka (Norge har sin midsommarafton på måndag t.ex.). Det är i stort sett bara Sverige som firar midsommarafton på fredagen.

Det gör ju också att beredskapen inte är lägre i samtliga länder samtidigt.
Citera
2014-06-21, 21:05
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooter

Vilket svammel. Sverige har historiskt sett väl hävdat sitt territorium, idag är vi rikare än någonsin men märkligt nog anser vi oss inte kunna betala för nationell säkerhet.
Det handlar om politisk vilja, inget annat.
Citera
2014-06-21, 21:53
Medlem
Citat:
Incidentberedskap med jaktrobotar skulle i alla fall ha skuggan av en chans ifall inkräktaren visade sig ha fientliga avsikter. Incidenten är till för att visa att vi kan och är beredda att hävda vårt territorium. Speak softly, and carry a big stick.

Om vi inte ska flyga med vapen kan lika gärna Kustbevakningens övervakningsflyg ta över incidentberedskapen, de flygplanen är mycket billigare.
Men alltså, varför ska ryssarna ha fientliga avsikter? Låt oss spekulera i att du har rätt, ryssarna som var uppe nu skjuter ner vår incidentjakt. Vad menar du ska hända sedan? Vad vinner ryssarna på det?De har ju inget motiv och inga trupper eller flygplan redo för att göra en uppföljning på det.

Om vi nu ska hävda vårt territorium genom att skjuta robotar i fredstid, vad vinner vi på enligt dig på att skjuta ner ett felnavigerande ryskt plan? (eftersom det är jävligt mycket större sannolikhet att det är en felnavigering än att de har någon fientlig avsikt).

(och nej, det är inte bara Sverige som gör så, vi lever som sagt i en civiliserad världsdel)
Citera
2014-06-21, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
För att det är som att skicka två personer över ett 500m långt öppet fält med varsin pistol där 15 fiender ligger med prickskyttegevär och väntar. Visst kan pistolerna orsaka skada om du kommer tillräckligt nära, men chansen att du skall göra det om motståndaren visar sig göra annat än att bara visa upp sina nya fina prickskyttegevär är tämligen liten.

Om du däremot ligger där två egna prickskyttar mot motståndarna 15 och dessutom har ett par jävligt bra solkatter som man lyser i ögonen på fienden (ECM) när man märker att det är på riktigt kan göra en hel del för utgången. Visst ligger oddsen kraftigt mot våra två prickskyttar, men de kan helt klart ta med sig några av fienderna med sig ner... så som det ser ut idag så skulle det vara två nedskjutna JAS och 15 ryssar som skrattar mjugg över hur bra den svenska incidentberedskapen var...

Eller så som jag brukar säga. Det är bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.
Fast nu är vi i fred, det ligger inte 15 prickskyttar som kommer skjuta ner personerna. Det ligger snarare 15 pers med kikare.
Varför ska ryssarna skjuta ner incidentjakten?
Citera
2014-06-21, 22:00
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Vilket svammel. Sverige har historiskt sett väl hävdat sitt territorium, idag är vi rikare än någonsin men märkligt nog anser vi oss inte kunna betala för nationell säkerhet.
Det handlar om politisk vilja, inget annat.

Är Sverige verkligen "rikare än någonsin"? Kan du vara lite mer konkret om när vi var fattigare än nu? Var vi fattigare än 70/80-talet?
Citera
2014-06-21, 22:35
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Men alltså, varför ska ryssarna ha fientliga avsikter? Låt oss spekulera i att du har rätt, ryssarna som var uppe nu skjuter ner vår incidentjakt. Vad menar du ska hända sedan? Vad vinner ryssarna på det?De har ju inget motiv och inga trupper eller flygplan redo för att göra en uppföljning på det.

Om vi nu ska hävda vårt territorium genom att skjuta robotar i fredstid, vad vinner vi på enligt dig på att skjuta ner ett felnavigerande ryskt plan? (eftersom det är jävligt mycket större sannolikhet att det är en felnavigering än att de har någon fientlig avsikt).

(och nej, det är inte bara Sverige som gör så, vi lever som sagt i en civiliserad världsdel)
Skjuter vår incidentberedskap ner många nu när de är beväpnade med automatkanoner tycker du?

Med din logik skulle polisen skjuta alla vid ingripanden eftersom de bär vapen. Om du tänker på saken förstår du varför både polis och incidentberedskap behöver bära vapen.

För övrigt tycker jag att åtta toppmoderna attackflygplan är en aldeles ypperlig styrka att göra en uppföljning, som en första våg.
Citera
2014-06-21, 22:54
Medlem
Citat:
Skjuter vår incidentberedskap ner många nu när de är beväpnade med automatkanoner tycker du?

Med din logik skulle polisen skjuta alla vid ingripanden eftersom de bär vapen. Om du tänker på saken förstår du varför både polis och incidentberedskap behöver bära vapen.

För övrigt tycker jag att åtta toppmoderna attackflygplan är en aldeles ypperlig styrka att göra en uppföljning, som en första våg.
Nä, de skjuter inte ner andra flygplan eftersom det inte är deras syfte i fredstid... Vare sig de har robotar eller akan.

Nä, enligt min logik är akan ett vapen, som liksom polisens pistol är ett steg upp i våldstrappan i fredstid. Robotar är mer som att polisen använder förstärkningsvapen.

Om de nu skjuter ner incidentjakten och sedan bombar åtta platser i Sverige (de maxar taktiken med ett plan mot varje mål). Sedan då? Vad vinner Ryssland på det? Ryssland har ju inte mobiliserat något i övrigt i vårt område. Om de ska göra någon uppföljning på den attacken så har vi och övriga västvärlden hunnit mobilisera innan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in