2014-06-19, 10:23
Medlem
mrharakiris avatar
Har en fin 1kg bit ryggbiff med kappa av högsta kvalité som jag tänkte grilla imorgon.
Jag är inne på att grilla den hel men borde jag i så fall marinera alt. rubba den och i så fall med vad?
Vilken temperatur ska jag hålla grillen på och hur länge tar det att tillaga den?
Ska köttet vila i folie eller utan och hur länge?
Alla tips uppskattas!
Citera
2014-06-19, 10:47
Medlem
St-Sixtuss avatar
Jag utgår från att du har en klotgrill. (Annars får du skära den i skivor och direktgrilla skivorna)
eller möjligen köra i den vanliga unen efter bryning.

Tag fram köttet ur kylen 3 timmar innan ni ska tillaga det för att få rumstemperatur.

Fyll grillen till hälften med briketter (ej grillkol) och då menar jag att briketterna ska ligga efter ena sidan.

Om du tänker dig en klocka så ska det ligga briketter mellan kl 6-12 allt för att åstakomma en inderekt grillning.

Krydda biffen med flingsalt, svartpeppar och olivolja och inget annat. Grillkryddor och marinader kommer att förstöra smaken i din fina köttbit.

Låt briketterna få en fin glöd (ha ej för brottom nu) och bryn sedan köttbiten direkt över glöden
så att den får en fin brynt yta.

Flytta sedan köttet till den andra sidan utan kol och sätt i en köttermometer (digital med sladd) från kortsidan och in i köttet.

Efterstek under lock på svagare värme ( Stäng bottenventilen helt) till en innertemperatur på 63-65 grader för bästa resultat.

Linda sedan i köttet i dubbel folie och sedan i en handduk och vila i ca 10-15 minuter.
(Köttet blir inte kallt jag lovar)

Skär sedan i tunna skivor och servera.

Lycka till.
Citera
2014-06-19, 12:57
Medlem
mrharakiris avatar
Tackar, har en gasolgrill men om jag stänger brännaren i mitten efter jag brynt den så borde det bli samma effekt.
Citera
2014-06-19, 14:52
Medlem
St-Sixtuss avatar
Det borde bli ok men kol är kol och gas är gas så du kommer att missa den fina kolgrillade aromen som köttet får i en kolgrill.

Vill du ha en bra kolgrill så satsa på en bra weber.

Jag kör den här modellen och värmen går att reglera på fem grader när.

http://www.webergrill.se/grillmodell...351004-s7.aspx

Hoppas att köttet blir gott och kolla gärna in BBQ Pit Boys på Tuben, meckat
för oss riktiga grillnördar....

http://www.youtube.com/user/BarbecueWeb#g/u

Hade bäst....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in