2014-06-18, 21:13
Medlem
PremiumBananass avatar
vitvinsvinäger
rödvinsvinäger
balsamvinäger

när använder man vad, och vad har man det till?

personligen brukar jag sporadiskt ha i vinäger i köttfärs och diverse saker jag steker, för att tillsammans med diverse kryddor och soja utgöra någon slags sås.
Citera
2014-06-18, 21:19
Medlem
krings avatar
Jag använder balsamvinäger som du skriver, sporadiskt i köttfärssås eller liknande för lite extra smak. Använder det även när jag kokar rödlöksmarmelad!

Vitvinsvinäger använder jag nästan uteslutande till vindaloo... rödvinsvinäger var det väldigt länge sen jag använde nu.

Förr använde jag alla sorterna när jag gjorde sallad men senaste åren har jag kört enbart på pressad citron.
Citera
2014-06-18, 22:19
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Jag använder balsamvinäger som du skriver, sporadiskt i köttfärssås eller liknande för lite extra smak. Använder det även när jag kokar rödlöksmarmelad!

Vitvinsvinäger använder jag nästan uteslutande till vindaloo... rödvinsvinäger var det väldigt länge sen jag använde nu.

Förr använde jag alla sorterna när jag gjorde sallad men senaste åren har jag kört enbart på pressad citron.

ok, jag kör både vit och balsam i köttfärsen och när jag steker annat (röd råkar jag inte ha hemma)... tycker vilket som funkar. men vet inte om det finns några "regler" när man eg. ska använda det ena o det andra, som typ med vin
Citera
2014-06-18, 23:07
Medlem
klybans avatar
Nästan enbart grilla och vinägretter.
Citera
2014-06-18, 23:11
Medlem
Axxys avatar
Tag ett stycke valfri mängd nötkött i bitar. Släng i en gryta och stek tillsammans med lök och morötter i skivor. Salta och peppra. Häv i balsamico efter smak, och vatten. Låt puttra 2-3h. Så vansinnigt enkelt, och gott.

Vitvinsvinäger använder jag tillsammans med diskmedel när jag städar, det blir ett superputsmedel som luktar gammal röv. Rent blir det iallafall. Förutom det så sitter den fint i pizzasallad.
Citera
2014-06-19, 00:53
Medlem
MasterBaits avatar
Den här fikonbalsamvinägern som jag fick i present var helt fantastisk: http://elegant.se/butik/mat-dryck/fi...amvinager-05l/

Jag har prövat den till nån sallad och en köttgryta, men enligt beskrivningen ska den vara särskilt bra till vilt och fågel. Har ingen anka i kylen för tillfället, men jag är mäkta sugen på att köpa en bara för att göra en liten sås med min fina och alldeles för dyra vinäger som jag inte skulle ha råd att köpa själv.
Citera
2014-06-19, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Den här fikonbalsamvinägern som jag fick i present var helt fantastisk: http://elegant.se/butik/mat-dryck/fi...amvinager-05l/

Jag har prövat den till nån sallad och en köttgryta, men enligt beskrivningen ska den vara särskilt bra till vilt och fågel. Har ingen anka i kylen för tillfället, men jag är mäkta sugen på att köpa en bara för att göra en liten sås med min fina och alldeles för dyra vinäger som jag inte skulle ha råd att köpa själv.

Du kan alltid doppa snoppen i den så får kuken guldkant

Ontopic så använder jag allt det ts beskriver till sallad och maträtter. Gillar vinäger så pass att jag ibland tar en sked av det och slurpar i mig. Jag är lite som popay fast med vinäger

Snoppen har jag däremot inte stoppat i vinäger.
Citera
2014-06-19, 01:12
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penka
Snoppen har jag däremot inte stoppat i vinäger.

Hade den i sårsprit en gång och det sved som fan.
Tror jag håller den borta från vinägern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in