Citat:
Ursprungligen postat av
Fyzew
Om jag t.ex. söker på gitarrackord för tonarten B-Dur får jag upp ackorden.
B major, C# minor, D# minor, E major, F# major, G# minor, and A# diminished.
Var kommer ackord som 6, 69, maj7b5 osv in. Dem som står där uppe tillhör de vanligaste (major, minor, dim).
Det du räknat upp är de ackord (ters-staplingar) som är treklangerna i B-dur (G# moll)
Du kan till att börja med suspendera (förhålla) ackordens ters till en kvart, s.k. sus4,
eller till en sekund, sus2. Det är s.k. öppna ackord, som varken är dur eller moll.
Tonika-ackordet: Bsus4, Bsus2
Dominant-ackordet: F#sus4, F#sus2
Subdominant-ackordet: Esus2 (men inte Esus4!)
Mediant-ackordet: D#sus4 (men inte D#sus2)
Submediant-ackordet: G#sus4, G#sus2
Du kan ju dessutom flytta upp kvinten på G#m så att det blir ett G#m+5
Citat:
Ursprungligen postat av
Fyzew
Men det finns ju många fler. Jag tänker alltså bl a på dessa:
- 7th Chords
7
m7
maj7
dim7
aug7
mmaj7
osv - 6th Chords
6
m69
6/7
osv - Extended (9, 11, 13)
9
m9
maj9
9#5
13sus4
osv - Suspended
sus2
sus4
osv - Added Tone
add2
madd4
osv - Chromatic alterations
b5b9
m#5
osv
Hur får jag med dessa typer av ackord i t ex B Dur?
På dominantackordet, om man staplar terser:
F#-dur (F#,A#,C#) som är en treklang, tre terser staplade på varandra
F#7 (F#,A#,C#,E) som är en fyrklang, terser staplade på varandra
F#9 (F#,A#,C#,E, G#) som är en femklang, terser som staplas igen...
F#11 (F#,A#,C#,E, G#,B) som är en sexklang, terser igen....
7,9,11 (och 13) ackord är TYPISKA dominantackord.
På TONIKAN (B-dur) har du ingen liten septima, utan en stor septime (maj7).
Samma princip
B-dur (B,D#, F#)
Bmaj7 (B,D#,F#,A#)
Bmaj9 (B,D#,F#,A#,C#)
Bmaj11 (B,D#,F#,A#,C#,E)
På SUBDOMINANTACKORDET (E)
E-dur (E, G#,B)
Emaj7 (E,G#,B,D#)
Emaj9 (E,G#,B,D#,F#)
Emaj+11 ((E,G#,B,D#,F#,A#). Det finns ingen ren 11 till E (skulle varit A) så det får bli A#
På MEDIANTACKORDET (D#m)
D#m (D#, F#, A#)
D#m7 (D#, F#, A#, C#)
D#m+9 (D#, F#, A#, C#,F#)
På submediantackordet (G#m)
G#m (G#, B, D#)
G#m7 (G#, B, D#,F#)
G#m9 (G#, B, D#,F#,A#)
G#m11 (G#, B, D#,F#,A#,C#)
På SUBTONIKA-ackordet
A#dim (A#,C#,E), har sett beteckningen A#m-5 ibland
A#7-5 (A#,C#,E,G#)
A#-9-5 (A#,C#,E,G#,B)
Ok, du fattar principen.
6
r och 6/9 är en färgning, inte tersstaplingar. Man lägger helt enkelt på en sext resp en sext och en nona. Det är väldigt "snälla" färgningar.
B6 (B,D#,F#,G#)
B6/9 (B,D#,F#,G#,C#)
E6 (E,G#,B,C#)
E6/9 (E,G#,B,C#,F#)
F#6 (F#,A#,C#,D#)
F#6/9 (F#,A#,C#,D#,G#)
C#m6 (C#,E,G#,A#)
C#m6/9 (C#,E,G#,A#,D#)
add9 innebär att man slänger på nonan på toppen
Badd9 (B,D#,F#,C#)
Eadd9 (E,G#,B,F#)
F#add9 (F#,A#,C#,G#)
C#madd9 (C#,E,G#,D#)