• 31 329 online
  • 1 139 951 medlemmar
  • 59 050 055 inlägg
2014-06-18, 11:12
Medlem
Knullkungens avatar
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=411

Ca 8 minuter in diskuteras ordet veckligen. Alltså som årligen, dagligen och månatligen fast veckovis. Språkexperten konstaterar att ordet inte är vanligt i etablerade media men förekommer i alternativa media som Flashback och på bloggar där den språkliga ribban inte är lika hög.
Citera
2014-06-18, 12:17
Medlem
Ghozts avatar
Gör man en sökning på "veckligen" här på flashback så ser man att ordet förekommer i endast nio trådar. Att det skulle vara vanligt förekommande här är helt enkelt ett felaktigt påstående.
Citera
2014-06-22, 00:20
Medlem
Elof-Brinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=411

Ca 8 minuter in diskuteras ordet veckligen. Alltså som årligen, dagligen och månatligen fast veckovis. Språkexperten konstaterar att ordet inte är vanligt i etablerade media men förekommer i alternativa media som Flashback och på bloggar där den språkliga ribban inte är lika hög.
Citat:
Ursprungligen postat av Ghozt
Gör man en sökning på "veckligen" här på flashback så ser man att ordet förekommer i endast nio trådar. Att det skulle vara vanligt förekommande här är helt enkelt ett felaktigt påstående.
Ordet veckligen är inte nämnvärt förekommande egentligen på Flashback. Det här med "förekommer i alternativa media som Flashback" har språkexperten fått något om bakfoten.
Har tittat lite på de gånger som ordet använts på Flashback.

Fem gånger, på 5 trådar i ursprungliga inlägg har det förekommit, i det att man alltså exkluderar citat av dito poster, vidare även tar bort ordet när det felstavats ett antal gånger som t.ex. i detta inlägg (UT-veckligen) och sedan borträknar de två inläggen på tråden jag nu citerar.

De fem inläggen – som är under åren 2008–2012 – där det använts enligt betydelsen 'veckoligen', som SAOL har (de har inte stavningen veckligen med):

1. Jag är småsugen på att veckligen köpa/tillverka mig en dosa snus att ha en välförtjänt helgdag.

2. Blandar det nästan veckligen.

3. [...] pratade jag med psykolog veckligen och att jag hatade det [...]

4. Det var nog med all säkerhet en sömnparalys, händer mig veckligen [...]

5. Man får veckligen flertalet killar som skriver till en på diverse communitys [...]
Citera