Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-18, 02:33
  #1
Medlem
hydracrucibles avatar
Det är så att för ett tag sedan så blev ett brev/litet paket på väg till mig ifrån Storbritannien taget i en Tullkontroll "i postflödet" på Arlanda Flygplats.
Substansen i frågan var 50 gram PEA (Fenetylamin), en substans som tydligen inte var tillåten att föra in i landet,
Tullverket omhändertog mitt PEA enligt
Citat:
" 7 § lagen (2011:111) om förstörande av vissa hälsofarliga missbrukssubstanser (inklusive protokoll enligt 9 §) "

Vad jag kan se i brevet jag fick ifrån Tullåklagaren så omhändertogs mitt PEA, men några rättsliga påföljder beskrivs icke, vilket jag gissar är då PEA inte (än) är olagligt.
Men det är INTE vad jag är orolig för, utan..

Det har nu gått ca 2 månader sedan Tullverket omhändertog mitt PEA, brevet fick jag kanske 1 månad senare, jag har sedan dess beställt två produkter ifrån utlandet (1 månad sen minst nu) som aldrig kommit fram,
den första produkten är Irvingia gabonensis (integra-lean irvingia), ett växtextrakt, och det andra är efedrin ifrån storbritannien då det säljs utan recept där.
Har gått nu minst en månad sedan jag beställde de två produkterna,
irvingia ifrån Ebay (UK) och efedrinet ifrån ett annat företag (också UK).

Min stora oro i det hela är; Är det möjligt att tullen nu börjat kolla all min post och börjat plocka allt som inte får föras in i landet, trots det inte är droger.. ?
Jag har ju fått andra grejer som inte är "otillåtet" att ta in till Sverige under samma tidsperiod som beställts och mottagits inom samma tidsram..

Och ifall de kollar all min post, gör de då det mot min adress, eller mitt namn?

Tackar varmt för alla svar, väldigt mycket.
Är en aning nervös över om Tullen verkligen börjat kolla alla mina paket och post..
Citera
2014-06-18, 03:21
  #2
Medlem
Du har pm
Citera
2014-06-18, 22:59
  #3
Medlem
hydracrucibles avatar
Bump
Citera
2014-06-23, 10:33
  #4
Medlem
hydracrucibles avatar
Känner mig lite dum här med att "bumpa" igen (och sista gången ofc), men om jag inte blir något rikare på informationen jag söker här, så får jag helt enkelt ta och fråga tullen, Last resort så att säga.
Citera
2015-02-09, 21:00
  #5
Medlem
RockyRambos avatar
Gammal tråd som jag först såg nu men det kan ju vara till allas intresse att veta att polisen flaggar en persons inkommande post i 3v (till att börja med) om post med olagligt material tas i beslag. Olagligt är kanske fel ord...gråzonsmaterial kanske är lämpligare.

Detta hände iaf mig 2009 då polisen tog en försändelse med krypton som då ännu var lagligt. Min advokat ordnade så flaggningen togs bort omedelbart och jag fick även allt krypton tillbaks. Denna substans innehöll o-desmetyl-tramadol som är 100 ggr starkare än morfin. Men det kunde inte ens SKL hitta! Kom fram som kratom+koffein. Jag blev otroligt beroende av den skiten o brände 70 papp på det... men det var samtidigt en otroligt potent substans. Går lite off-topic nu men så var det iaf...

Hur har det gått för ts? Kan tänka mig du fått en husrannsakan eller liknande? Det är iof "trams" substanser utan ngt egentligt straffvärde så inte säkert att ett skit hänt heller. Vore intressant att veta iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback