Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-06-20, 12:50
  #49
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Samma för min del. Men jag kan ändra mig om bra belägg för konceptet manifesterar sig.



Beror på om perspektivet är från ett fakta-underlag eller ett tros-underlag (och bemärk att ett tros-underlag är subjektivt legitimt).

Men det finns ett problem i en för stark fokusering på "synd" i tros-perspektivet. Det kan i vissa individer eventuellt leda till existentiell ångest ... istället för att vara ett svar på existentiella frågor.

Sant, men vi borde kanske finna en mera lämplig tråd för det?
Citera
2014-06-20, 13:27
  #50
Medlem
Bogomils avatar
Generellt om "synd":

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Samma för min del. Men jag kan ändra mig om bra belägg för konceptet manifesterar sig.

Beror på om perspektivet är från ett fakta-underlag eller ett tros-underlag (och bemärk att ett tros-underlag är subjektivt legitimt).

Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Sant, men vi borde kanske finna en mera lämplig tråd för det?

Helt överens. Men detta är emå trådrelevant:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men det finns ett problem i en för stark fokusering på "synd" i tros-perspektivet. Det kan i vissa individer eventuellt leda till existentiell ångest ... istället för att vara ett svar på existentiella frågor.

Existentiell ångest (eller bara existentiell osäkerhet).
Citera
2014-06-20, 21:07
  #51
Medlem
vemfantrorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Jag tror på Gud. Vad Jesus är är något jag försöker förstå. Har ingen aning vad Jesus betyder för dig. Bibeln har jag ännu inte hunnit läsa hela men jag planerar att göra det. Bibeln är ju full av kryptiskt dolda budskap så den är rätt trälig att läsa och man kan ju inte förväntas fatta så mycket första gången heller. Svar på din fråga: nej du är inte feg. Tvivel har nog de flesta troende mer eller mindre. Annars hade det väl inte hetat "troende".


Ett vanligt missförstånd bland icke troende.
Ordet "tro" på engelska till exempel innefattar både "think" och "belive", innebörden av det senare är inte något man är osäker på och det är det ordet som kännetecknar kristna, alltså ordet "belivers".

Sök Gud av hela ditt hjärta som kommer Han att ge dig bekräftelser på vem Han Är så att du aldrig behöver tvivla mer. Främst i from av personliga upplevelser.
Citera
2014-06-20, 21:12
  #52
Medlem
vemfantrorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Ser varken Jesus eller Frälsning så långt ögat når just nu...är jag en usling och fegis som börjar tvivla på att Han finns? Stening?

"När Jesus med anledning av sin vän Lasarus död tillkännager sin avsikt att bege sig till det mot honom fientliga Jerusalem och lärjungarna söker avråda honom därifrån, säger Tomas till dem: "Låt oss gå med för att dö med honom" (Joh. 11:16). Och när Jesus i sitt avskedstal till lärjungarna säger: "Och vägen dit jag går, den känner ni", invänder Tomas: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?" (Joh. 14:5)."

Jag ser en planet som förgiftas av oss människor, plågas av rika människosvin och utrotar våra vackraste djur. Vad kan jag tro på längre? Nån kunnig TROENDE som kan ge mig svar/tro/hopp?

https://www.youtube.com/watch?v=JrdEMERq8MA

MVH Carlstad

Den här världen ser ut som den gör därför att den är i den ondes våld (1 Joh 5:19).
Citera
2014-06-20, 21:14
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Är det inte tvärtom lika ofta? När livet skiter sig söker många sig till gud? I övrigt har du säkert rätt eftersom rättvisan styrs av Mammon, som jag personligen bekämpat i alla sammanhang och ibland med framgång.

Näe...det är synd om människan, som en viss författare sa för länge sedan.

MVH Carlstad

Det verkar mest vara folk som inte är särskillt religösa som ändå vänder sig för att behålla hopp. Tex knarkare som hittar gud och blir bättre. Men de har gått från uselt till bättre genom sin tro än vice versa.

Men är svårt att generalisera. Beror på individerna och vad som händer men tror man att gud har ens rygg och sen dör ens barn i en hemsk sjukdom är det inte konstigt att folk börjar tvivla/ allt blir arga på gud. Så fungerar människan.

Mer att är allt hyfsat eller rent av bra så brukar de flesta inte tvivla, det är när det knakar i fogarna och ens världsuppfattning inte bekräftas av verkligheten som det lätt börjar rasa.
Citera
2014-06-20, 21:17
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemfantroru
Den här världen ser ut som den gör därför att den är i den ondes våld (1 Joh 5:19).

Intressant att det är kristendomen som skyller allt på en elak entitet då Gud i GT säger att allt bra och gott samt hemskt och otäckt står Gud ensam för.
Citera
2014-06-21, 11:01
  #55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemfantroru
Sök Gud av hela ditt hjärta som kommer Han att ge dig bekräftelser på vem Han Är så att du aldrig behöver tvivla mer. Främst i from av personliga upplevelser.

Försök nu sortera mellan vad som är subjektivt och vad som är objektivt. Ovanstående är bara en rörig blandning av båda.
Citera
2014-06-21, 11:04
  #56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemfantroru
Den här världen ser ut som den gör därför att den är i den ondes våld (1 Joh 5:19).

Bibelviftande är inget särskild relevant inslag i en seriös existentiell diskussion.
Citera
2014-06-26, 00:39
  #57
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpera
Det verkar mest vara folk som inte är särskillt religösa som ändå vänder sig för att behålla hopp. Tex knarkare som hittar gud och blir bättre. Men de har gått från uselt till bättre genom sin tro än vice versa.

Men är svårt att generalisera. Beror på individerna och vad som händer men tror man att gud har ens rygg och sen dör ens barn i en hemsk sjukdom är det inte konstigt att folk börjar tvivla/ allt blir arga på gud. Så fungerar människan.

Mer att är allt hyfsat eller rent av bra så brukar de flesta inte tvivla, det är när det knakar i fogarna och ens världsuppfattning inte bekräftas av verkligheten som det lätt börjar rasa.

I Sverige är det "inne" att tvivla på Gud & Bibeln, påstår de som vill att Påven ska ersätta politikerna. Men jag börjar inse att religioner måste förbjudas, inte begränsas, utan hänvisa religiösa till USA, arabländer eller Sydamerika.

Låt oss övriga satsa på vetenskap men lika mycket på social rättvisa! Först då kan vi rädda denna plågade planet och leva ihop i mänsklig kärlek. Vote for ME!

MVH Carlstad
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback