Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-24, 00:47
  #1
Medlem
Caecigenuss avatar
Jag har sett att en hel del verkar ha varit i Kina här på forumet.

Jag själv ska till Shanghai inom en snar framtid, och ska stanna i knappt 1 år. Så jag tänkte höra lite med er hur prisläget är på en del prylar som man kan tänkas införskaffa där. Det är ju väldigt skönt att veta om man ska köpa sakerna hemma eller när man kommit fram.

De priser jag är intresserad av är för bärbar/stationär dator, kamera och mobiltelefoner.

Kläder, pirat-DVD's osv. hör man ju ofta ska vara grymt billigt, men det sägs inte så mycket om elektroniken.

Finns det något man bör se/göra i Shanghai-trakten som inte de vanliga turisterna får, så är ni hemskt välkomna att dela med er av det.
Citera
2005-08-24, 21:37
  #2
Medlem
dot_s avatar
HK är bättre. Men allra bäst är Japan. (ta båten till Yokohama när du har tid över)

Billigare än i Sverige lär det ju hur som helst vara (25% moms torde vara svårslaget)
Citera
2005-08-24, 21:44
  #3
Medlem
Silkepilsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dot_
HK är bättre. Men allra bäst är Japan. (ta båten till Yokohama när du har tid över)

Billigare än i Sverige lär det ju hur som helst vara (25% moms torde vara svårslaget)

Hur lång tid tar den båten? Går det att göra en dagstripp?
Citera
2005-08-24, 21:58
  #4
Medlem
Dr Manhattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dot_
HK är bättre. Men allra bäst är Japan. (ta båten till Yokohama när du har tid över)

Billigare än i Sverige lär det ju hur som helst vara (25% moms torde vara svårslaget)
Japan är definitivt inte billigare än Kina, inte ens när det gäller elektronik. Du kan hitta sjukt billiga prylar i Kina (vad sägs om 4GB USB-minne för under 150 kr). Däremot är det ca 50% chans att ditt Kinafynd fungerar medan japanernas prylar är lika driftsäkra som hemma, dessutom finns ALLT och mer därtill i Japan medan kinesernas fyndhörnor inte är lika välsorterade. Kameror, DVD-spelare, batteriladdare, minneskort etc finns det gott om däremot, men testa allt innan du slår till!
Citera
2005-08-25, 10:05
  #5
Medlem
zachs avatar
I Shanghai hittade jag rätt så billig elektronik på något stort elektronikcenter (flera kanske 8-våningar höga hus á 30 butiker per våning, låg typ 4 stationer söder om, hmmm, den där parken i Nanjing lu´s ände...). Dock var risken överhängande att kamerorna etc var förinställd till kinesiska (vilket de efter tillsägelse motvilligt ändrade) och chansen att instruktionsböckerna var allena på kinesiska var kanske 200 procentig. Desto bättre var det prutvänligt.
Citera
2005-08-25, 20:42
  #6
Medlem
Caecigenuss avatar
Troligen kommer varken Japan eller Hong Kong bli aktuellt eftersom jag endast har ett inträde på mitt visum. Visserligen är jag något osäker på hur det går med Hong Kong - men Japan funkar icke, tyvärr.

Är det någon som har god koll på vad just datorer kostar?

Finns det något som man bör se, eller som kan vara skönt att göra strax efter man kommit ner till Shanghai - typ få massage eller nåt dylikt soft?
Citera
2005-08-25, 22:52
  #7
Medlem
Dr Manhattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caecigenus
Är det någon som har god koll på vad just datorer kostar?
Har inte blykoll på just det, men tänk på att tangentborden på laptops i Asien kan vara lite udda, om det är en bärbar du är intresserad av.
Citera
2005-08-28, 17:18
  #8
Medlem
L.Skugges avatar
Är i kina nu och enligt alla är det bra mycket billigare med mer komplicerad elektronik (kameror, dvd-spelare osv) i HK (dom har ingen moms där), men i kina kan du hitta sinnessjukt billig enkel elektronik, typ minnen, kortläsare osv.
I HK kan man dessutom lita på folk, i Kina är det lite skumt emellanåt...
Citera
2005-08-28, 17:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caecigenus
Finns det något som man bör se, eller som kan vara skönt att göra strax efter man kommit ner till Shanghai - typ få massage eller nåt dylikt soft?
På hotellet jag bodde i Shanghai (finns säkert här och där) fick jag någon slags akupressur-fotmassage för 120 Yan. Det sägs ju att olika ställen på fötterna representerar olika kroppsdelar och ska masseras av olika skäl. Kinesen som utförde massagen försökte förklara sambanden, men eftersom han kunde ungefär ord fem engelska ord var det inte helt lätt att förstå. I "fotmassagen" ingick även massage av benen, nacken och ryggen (eller om jag fick det på köpet . Som sagt inte lätt att kommunicera med massören, som dock såg glad och vänlig ut och pratade på på kinesiska). Efter massagen var man iallafall helt mjuk i kroppen och all stelhet var borta.

Elektronik vet jag inte så mycket om eftersom jag själv inte var ute efter det. Det enda jag vet är att man inte ska lita på vad försäljarna säger, de säger vad som helst som de tror leder till att västerlänningen ska köpa deras vara. Om man ska köpa något specifikt som inte lätt förklaras med kroppsspråket (en i mitt sällskap ville ha tag i en schack-dator) är det en stor fördel att få det nedskrivet med kinesiska tecken eftersom nästan ingen kan engelska. Säger du på engelska att du vill ha en schackdator nickar de förbindligt och tar fram första bästa vara och försöker prångla ut.
Citera
2005-09-04, 10:45
  #10
Medlem
Caecigenuss avatar
Har nu kommit ner till Shanghai, och priserna på avancerad elektronik är ganska precis som hemma i Sverige - dvs. priset på mobiltelefoner (för den europeiska/amerikanska marknaden), datorer, laptops, kameror.

Billigare och större sortiment har de vad gäller mp3-spelare (dock ej iPod, den är lika dyr som hemma), USB-minnen så är det grymt billigt. Det går att hitta mp3-spelare med sinnessjuk design och 256 MB minne för runt 500 spänn.

Maten är billigare, käkar för runt 10 SEK / måltid. Dock ej på de vanligare restaurangerna. En BigMac & Co kostar 20 SEK, men då var det med plusmeny.

Var rätt kul att se att IKEA i Shanghai säljer Ballerina kex, knäckebröd och Absolut för 80 SEK / flaskan.

Ölen är också fin fin, den "lokala ölen" Tsingtao är en höjdare, den har dessutom ett schysst pris; 640 ml för 3-4 SEK, dock dricker de kinesiska finsmakarna Budweiser eller Heineken som kostar 3-4 ggr så mycket.
Citera
2005-09-05, 16:43
  #11
Medlem
Så man måste åka till HK för att hitta bra billiga kameror,laptop mm
Citera
2005-09-05, 17:33
  #12
Medlem
chrilLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caecigenus
Har nu kommit ner till Shanghai, och priserna på avancerad elektronik är ganska precis som hemma i Sverige - dvs. priset på mobiltelefoner (för den europeiska/amerikanska marknaden), datorer, laptops, kameror.

Billigare och större sortiment har de vad gäller mp3-spelare (dock ej iPod, den är lika dyr som hemma), USB-minnen så är det grymt billigt. Det går att hitta mp3-spelare med sinnessjuk design och 256 MB minne för runt 500 spänn.

Maten är billigare, käkar för runt 10 SEK / måltid. Dock ej på de vanligare restaurangerna. En BigMac & Co kostar 20 SEK, men då var det med plusmeny.

Var rätt kul att se att IKEA i Shanghai säljer Ballerina kex, knäckebröd och Absolut för 80 SEK / flaskan.

Ölen är också fin fin, den "lokala ölen" Tsingtao är en höjdare, den har dessutom ett schysst pris; 640 ml för 3-4 SEK, dock dricker de kinesiska finsmakarna Budweiser eller Heineken som kostar 3-4 ggr så mycket.


tell us more ! tell us moooooooooooore!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f239480

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback