Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-08-24, 00:09
  #1
Medlem
Perriss avatar
God natt!

Hur står det till med fingerborgarna och nåldynorna i de svenska hemmen nu för tiden?

Jag gillar faktiskt att sy, och det har blivit en del genom åren. Tyvärr har jag inte riktigt haft modet att sy ett plagg helt från grunden men jag syr om och modifierar en del. Allt från jeans till skjortor, tröjor, jackor och t.o.m. skor. Jag finner stor tillfredställelse i att ha gjort något alldeles själv. Dock äger jag ingen symaskin själv, något som jag dock vill inföskaffa. Jag brukar åka till min kära moder och köra sicksacka när lusten faller på.

Hur är det med er? Har ni kvar tagen från slavslöjden i skolan?

...och ok, jag erkänner, halva nöjet med att starta denna tråd är för rubriken.

:-)

/perris
Citera
2005-08-24, 02:02
  #2
Medlem
Är det nåt jag är bra på så är det att sy!
Eller... kanske inte. Men jag måste hålla med om att det är lite småkul att sy. Eller, det var det i alla fall i syslöjden i nian.
Man kanske borde ta och testa igen och se ifall det gamla takterna fortfarande sitter i...

Jävligt fyndigt namn på tråden måste jag medge
Citera
2005-08-24, 02:44
  #3
Medlem
onits avatar
Tja, har nyligen gått igång på det faktiskt. Alltid lagat "..mina kläder själv", men nu har jag kommit in på mer avancerade bitar som uppläggning av byxor och omstyling av diverse plagg.

Denna styling brukar dock mest bestå i att jag färgar ett fläckigt plagg svart, eller river av ett byxben..

Men; so far so good..
Citera
2007-02-07, 00:25
  #4
Avstängd
Kristallkulas avatar
Behöver akut hjälp med att trä en symaskin så snälla hjälp mig!
Hur fiskar jag upp tråden där nere?
Citera
2007-02-08, 13:55
  #5
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallkula
Behöver akut hjälp med att trä en symaskin så snälla hjälp mig!
Hur fiskar jag upp tråden där nere?

Undertråden menar du? Har du trätt den vanliga tråden rätt så ska den tillslut genom nålsögat, därefter för du manuellt ner nålen (genom att vrida på ratten på sidan av maskinen) och sedan upp den igen så följer undetråden med upp.
Citera
2017-09-29, 19:32
  #6
Medlem
InnesIs avatar
Jag fiskar upp den här tråden från det inaktivas djup.

Jag har fått en symaskin och har börjat lägga upp alla mina byxor. Vanliga chinos och liknande går bra men så fort tyget är lite grövre (läs: jeans) börjar undertråden trassla. Jag använder samma inställningar men har bytt nålen till en jeansnål. Finns det någon som vet vilka justeringar jag kan behöva göra?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback