Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-16, 07:05
  #1
Medlem
El Capitanos avatar
Det är ingen hemlighet att det finns väldigt mycket radikalisering som sker i Sverige och Europa - där många människor idag åker ner för att strida för t.ex. Isis i Irak och Syrien.

Frågan är således, är det här ett fenomen som kommer vara unikt för mellanöstern, eller kommer de radikaliserade figurerna förr eller senare börja organisera sig även i t.ex. Sverige när de blir tillräckligt många, och bedriva terror och vad man kanske kan kalla lokalt inbördeskrig? Alltså att man kommer leva rövare riktigt rejält i en del förorter, där man i praktiken tar makten helt (ungefär som vissa favelas i Brasilien - men med en extremislamistisk inriktning) där polis och militär bara kan åka igenom snabbt med bepansrade fordon och försöka rensa upp det allra värsta emellanåt, men resten av tiden i praktiken lämna över till de som verkligen har makten.

Frågan är alltså, kommer det framöver att bli så illa att det kommer vara regelrätt krig i vissa delar av Sverige där ordningsmakten helt enkelt blir beskjuten med automatvapen om man överhuvudtaget visar sig. Eller kommer denna extrema islamism hålla sig till Mellanöstern?
Citera
2014-06-16, 07:16
  #2
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det är ingen hemlighet att det finns väldigt mycket radikalisering som sker i Sverige och Europa - där många människor idag åker ner för att strida för t.ex. Isis i Irak och Syrien.

Frågan är således, är det här ett fenomen som kommer vara unikt för mellanöstern, eller kommer de radikaliserade figurerna förr eller senare börja organisera sig även i t.ex. Sverige när de blir tillräckligt många, och bedriva terror och vad man kanske kan kalla lokalt inbördeskrig? Alltså att man kommer leva rövare riktigt rejält i en del förorter, där man i praktiken tar makten helt (ungefär som vissa favelas i Brasilien - men med en extremislamistisk inriktning) där polis och militär bara kan åka igenom snabbt med bepansrade fordon och försöka rensa upp det allra värsta emellanåt, men resten av tiden i praktiken lämna över till de som verkligen har makten.

Frågan är alltså, kommer det framöver att bli så illa att det kommer vara regelrätt krig i vissa delar av Sverige där ordningsmakten helt enkelt blir beskjuten med automatvapen om man överhuvudtaget visar sig. Eller kommer denna extrema islamism hålla sig till Mellanöstern?
De heter Islamiska staten i Irak och Levanten, så jag tror inte att de kommer expandera hit i första taget.
Dessutom drivs de av hat mot andra muslimer, sunniter mot shia.
Men visst finns det en ökande risk för terrordåd och oroligheter pga dessa rörelser och massinvandringen.
Citera
2014-06-16, 07:25
  #3
Medlem
Neltets avatar
I Koranen finns efter vad jag förstår, avsnitt som förklarar att det inte är okej som muslim att leva i ett icke muslimskt land, så om de läser koranen rätt så bör de inte ens fly hit. Jag tycker Sveriges riksdag faktiskt borde förbjuda all religionsutövning. För att undvika dessa stollar att härja.
Citera
2014-06-16, 07:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det är ingen hemlighet att det finns väldigt mycket radikalisering som sker i Sverige och Europa - där många människor idag åker ner för att strida för t.ex. Isis i Irak och Syrien.

Frågan är således, är det här ett fenomen som kommer vara unikt för mellanöstern, eller kommer de radikaliserade figurerna förr eller senare börja organisera sig även i t.ex. Sverige när de blir tillräckligt många, och bedriva terror och vad man kanske kan kalla lokalt inbördeskrig? Alltså att man kommer leva rövare riktigt rejält i en del förorter, där man i praktiken tar makten helt (ungefär som vissa favelas i Brasilien - men med en extremislamistisk inriktning) där polis och militär bara kan åka igenom snabbt med bepansrade fordon och försöka rensa upp det allra värsta emellanåt, men resten av tiden i praktiken lämna över till de som verkligen har makten.

Frågan är alltså, kommer det framöver att bli så illa att det kommer vara regelrätt krig i vissa delar av Sverige där ordningsmakten helt enkelt blir beskjuten med automatvapen om man överhuvudtaget visar sig. Eller kommer denna extrema islamism hålla sig till Mellanöstern?

Intressant. Satt precis och tänkte göra en kopia av din tråd! Jag är själv från mellanöstern och har funderat över exakt samma fråga. Jag anser precis som du att frågan är aktuell eftersom dessa grupper verkar inte vänta på att gå tillväga stegvis. De vill hålla många bollar i luften samtidigt beroende på hur mycket kapacitet och facilitet dessa har. Man skulle lätt kunna tro att Irak inte skulle drabbas än utan att de skulle ta hand om Syrien först och främst och säkra land efter land stegvis men nej, de håller i gång i Syrien, Irak, Pakistan, Afghanistan, Yemen, Libanon, Palastina och Nordafrika. Jag har som sagt suttit och funderat över frågan men jag tror inte att västvärlden kommer att erfara samma scenario som visas där nere. De städer som borde vara oroliga är London, DC (USA), möjligen Madrid med tanke på Andalusien. I England kräver muslimerna redan sharia-lagar, halal-slakt osv. Men England har en betydlig omfattande skara människor med muslimsk bakgrund än Sverige har.
Citera
2014-06-16, 08:05
  #5
Medlem
RiverStyxs avatar
I deras entimmes propagandavideo som ISIS släppte för ett tag sedan säger de uttryckligen att de ska erövra "Rom och Andalusien" så jag antar att södra Europa faktiskt är ett direkt mål för dem, även om de så klart inte har kapaciteten än.

I Sverige tror jag det delvis kan gå åt det håll du beskriver, att förorterna blir allt mer no-go än vad de redan är. Å andra sidan tror jag det kommer hända ändå och muslimsk extremism kommer nog mest vara ytterligare krydda på moset. Massinvandringen är ett problem även utan Islam.

Men visst - jihadturisternas färdigheter och våldspotential kommer ju att ha ökat dramatiskt om de tränat terror något år i Mellanöstern och sen kommer tillbaka till Sverige. Vi borde inte släppa in dem, men det borde vi så klart aldrig gjort från första början och det är där felet ligger.
Citera
2014-06-16, 08:14
  #6
Moderator
Siegfrids avatar
Politik - Inrikes --> Terrorism
/Moderator
Citera
2014-06-16, 09:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
I deras entimmes propagandavideo som ISIS släppte för ett tag sedan säger de uttryckligen att de ska erövra "Rom och Andalusien" så jag antar att södra Europa faktiskt är ett direkt mål för dem, även om de så klart inte har kapaciteten än.

I Sverige tror jag det delvis kan gå åt det håll du beskriver, att förorterna blir allt mer no-go än vad de redan är. Å andra sidan tror jag det kommer hända ändå och muslimsk extremism kommer nog mest vara ytterligare krydda på moset. Massinvandringen är ett problem även utan Islam.

Men visst - jihadturisternas färdigheter och våldspotential kommer ju att ha ökat dramatiskt om de tränat terror något år i Mellanöstern och sen kommer tillbaka till Sverige. Vi borde inte släppa in dem, men det borde vi så klart aldrig gjort från första början och det är där felet ligger.

Ville bara påpeka att med rom menar inte extremisterna enbart södra Europa utan de syftar helt enkelt på den kristna världen med alla länder inräknat. Att de säger rom beror på att rom en gång i tiden var mecka för kristna och än idag sitter påven där men också för att det var Rom som ville ta tillbaka Palastina i frontiden och korstågen har sitt ursprung i rom. Rom innebär hela Europa och Amerika i det här sammanhanget.

Jag skulle gärna vilja se propagandaklippet som du pratar om. Jag har sett det men hittar det inte längre. Klippet fanns tidigare i en annan tråd men tror att MOD har raderat just det inlägget.
Citera
2014-06-16, 11:06
  #8
Medlem
-DaRude-s avatar
ISIS är en utbruten liten milis verksam i Irak och Syrien som man börjat rapportera om de senaste veckorna. Deras flagga är gjord i Paint och deras "armé" rör sig runt som rebellerna i Sierra Leone. Nu ska de plötsligt ta över världen? Skärp er för fan.
Citera
2014-06-16, 11:14
  #9
Medlem
Ær det ISIS från serien Archer vi snackar om nu?
Citera
2014-06-16, 11:34
  #10
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Ville bara påpeka att med rom menar inte extremisterna enbart södra Europa utan de syftar helt enkelt på den kristna världen med alla länder inräknat. Att de säger rom beror på att rom en gång i tiden var mecka för kristna och än idag sitter påven där men också för att det var Rom som ville ta tillbaka Palastina i frontiden och korstågen har sitt ursprung i rom. Rom innebär hela Europa och Amerika i det här sammanhanget.

Nja, jag vet inte det riktigt. OK, jag förstår ditt resonemang men eftersom de säger Rom och Andalusien antar jag att de menar just de två målen. Om Rom betydde hela västvärlden så skulle ju Andalusien redan ingå och därför vara onödigt att dra upp.

Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag skulle gärna vilja se propagandaklippet som du pratar om. Jag har sett det men hittar det inte längre. Klippet fanns tidigare i en annan tråd men tror att MOD har raderat just det inlägget.

OK, här är det klipp jag tänkte på:

http://www.liveleak.com/view?i=17e_1400955192

Det finns en massa annat på Liveleak också men det klippet är långt och innehåller det mesta smått och gott från Jihadisternas muntra gäng.
Citera
2014-06-16, 11:41
  #11
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
ISIS är en utbruten liten milis verksam i Irak och Syrien som man börjat rapportera om de senaste veckorna. Deras flagga är gjord i Paint och deras "armé" rör sig runt som rebellerna i Sierra Leone. Nu ska de plötsligt ta över världen? Skärp er för fan.

Det är ingen som tror de ska ta över världen. De flesta tror inte ens de kommer ha några större framgångar på sikt i Irak. Men grejen är att de är blodtörstiga psykopater och att uppskattningsvis 3000 av de jävla dårarna har Europeiska pass. Säg att hälften av fanskapen dör i strid i Irak-Syrien så är det ändå 1500 mordiska fullblodsgalningar som kan återvända till Europa och ställa till jävelskap.

De kommer så klart inte ta över några länder, men att åtminstone en del av dem kommer begå extremistiskt våld kan vi nog kallt räkna med. Om vi är idiotiska nog att släppa asen tillbaka in i våra länder, och det får vi nog tyvärr också kallt räkna med att vi kommer att vara.
Citera
2014-06-16, 12:11
  #12
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det är ingen som tror de ska ta över världen. De flesta tror inte ens de kommer ha några större framgångar på sikt i Irak. Men grejen är att de är blodtörstiga psykopater och att uppskattningsvis 3000 av de jävla dårarna har Europeiska pass. Säg att hälften av fanskapen dör i strid i Irak-Syrien så är det ändå 1500 mordiska fullblodsgalningar som kan återvända till Europa och ställa till jävelskap.

De kommer så klart inte ta över några länder, men att åtminstone en del av dem kommer begå extremistiskt våld kan vi nog kallt räkna med. Om vi är idiotiska nog att släppa asen tillbaka in i våra länder, och det får vi nog tyvärr också kallt räkna med att vi kommer att vara.

De är blodtörstiga psykopater men samtidigt sämre organiserade. De har avsiktligt avvikit från sin ursprungliga gren inom Al Qaida och övergått till en rebelliknande milis (likt rebellerna i inbördeskrigen i Afrika) och glider nu omkring med musik i högtalarna och skjuter ihjäl folk för skojs skull. En sådan grupp kan aldrig bli långlivad, och det vet till och med psykopaterna i Al Qaida.

Al Qaida väljer ut sina mål och har ganska klart för sig vad de vill uppnå med varje enskild handling (de attentat som utförs av terrororganisationen dvs, inte ensamvargar som påstår sig tillhöra ett större sammanhang) och de har även regler för vad man får och inte får göra i ett krigstillstånd.

ISIS taktiska kunnande är ungefär lika undermåligt som Honduras spel igår mot Frankrike, ociviliserat och brutalt utan finess och baktanke. De tycks även lida av hybris eftersom de självmant skapar motsättningar mellan sig själva och andra så kallade jihadister.

ISIS har inte bara regimerna och väst emot sig. Snart vänder sig fler och fler jihadister emot dem och situationen lär urarta som kartellkonflikterna i Mexiko. En milis som skapar fler fiender än vänner inom den militanta islamismen kommer aldrig att nå sina mål. De har intagit marknaden lika vårdslöst som en ny konkurrent i knarkkriget och det här kommer att sluta lika fort som det började.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback