2014-06-14, 15:14
Medlem
Fick problem med mitt vänstra smalben för ca 2 veckor sedan.. i början kändes det mest spänt (mitt på smalbenet) .. det kändes bara av när jag var uppe och gick och var stel men försvann lite när jag varit aktiv och uppe och gått ett tag. Problemet satt i ungefär en 1,5 vecka och värst på morgonen.. i måndags (en vecka efter) kändes de lite bättre så tänkte att det säkert inte är några problem att träna så jag körde på som vanligt. började med 40 minuter pw sen 100 squats som uppvärmning (inte alla samtidigt utan vilar efter 40st 80st osv) efter det enbensknäböj med 5 kilosvikt 15st på vardera ben, vila sen 15 st likadana efter det 20 utsträckta upphopp. Jag tränar både gym och hemma men nu senast körde jag på mitt hemgym. jag brukar träna med gymnastikskor men senaste gjorde jag det inte utan tränade på marmorgolv barfota.

Nu efter min senaste träning så har det blivit mycket värre. Jag har även vilovärk ibland och har svårt att vila på benet ståendes tex när jag diskar och vila på ett ben. Känner av värk och obehag hela tiden och området är ömt och svullet på en punkt på smalbenet värken kan ibland stråla ner i foten men mest svider och värker det på en speciel punkt. Det känns ungefär som nån sparkat mig på smalbenet eller att jag slagit i det i en vasskant fast jag inte har gjort det.. trycker man på en punkt så är det som att trycka på ett blåmärke. det är även lite svullet just där känns som en bula.
Någon som vet vad detta kan vara.. finns det något man kan göra? har lindat benet och vilar mycket men vill bli frisk snabbt.

området som är ömt sitter ca 10 cm nedanför knäskålen lite åt höger om alltså ca 2-3cm från mitten av smalbenet i riktning mot högerbenet.
Senast redigerad av Jäija 2014-06-14 kl. 15:24.
Citera
2014-06-14, 15:25
Medlem
Spricka, flisa eller inflammation. Välj själv.
Citera
2014-06-14, 15:26
Medlem
Ass.Parades avatar
Hade liknande smärtor när jag spelade fotboll och det enda rådet jag fick av läkare var vila. Jag tog det lugnt i några veckor så var det borta.
Går knappt att beskriva smärtan för det är en lite konstig smärta och när man tror det har gått över så kommer det tillbaka igen när man anstränger sig. Nästan lika jobbigt som hälsporre.
Citera
2014-06-14, 15:29
Medlem
Benhinneinflammation? Kan bero på överpronerande steg.

Skit att bli av med.
Citera
2014-06-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Hade liknande smärtor när jag spelade fotboll och det enda rådet jag fick av läkare var vila. Jag tog det lugnt i några veckor så var det borta.
Går knappt att beskriva smärtan för det är en lite konstig smärta och när man tror det har gått över så kommer det tillbaka igen när man anstränger sig. Nästan lika jobbigt som hälsporre.

jo fast det här har ju mer stegrat sig nu i smärta.. nästan svårt att stå utan att de gör ont.

Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Benhinneinflammation? Kan bero på överpronerande steg.

Skit att bli av med.

brukar man inte ha mer ont över hela smalbenet då?
Citera
2014-06-14, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
jo fast det här har ju mer stegrat sig nu i smärta.. nästan svårt att stå utan att de gör ont.

brukar man inte ha mer ont över hela smalbenet då?

Det brukar uppenbara sig både medialt och lateralt om tibia. Smärtan brukar stråla längs med tibia, men visst kan det framträda koncentrerat till mindre område.

Det som talar för att det inte skulle vara benhinneinflammation är nog att du upplever att smärtan minskar vid aktivitet, mig veterligen är det vanligtvus tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in