Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-06-12, 15:51
  #1
Medlem
Hur påverkar klädkoder oss, kanske rentav så ökar intelligensen sublimt ur det?

Kanske det är värt att skaffa ett par snygga bågar och dyrare kläder.
Citera
2014-06-12, 15:54
  #2
Medlem
Zelogaths avatar
Tyvärr TS, hoppet är ute för dig!

Självfallet blir man inte smartare utav en accessoar.
Däremot finns det säkerligen personer som anser att en person i glasögon ser smart ut- det är en enorm skillnad.
Citera
2014-06-12, 16:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Tyvärr TS, hoppet är ute för dig!

Självfallet blir man inte smartare utav en accessoar.
Däremot finns det säkerligen personer som anser att en person i glasögon ser smart ut- det är en enorm skillnad.

Kanske det, men du förstod nog inte frågan.
Jag frågade vilken påverkan kläder eller smycken har på individer.
Kanske effekten är intellektuellt påverkande på individen rent generellt.
Citera
2014-06-12, 16:22
  #4
Medlem
yggdrazils avatar
Jag kan gå med på att det finns psykologiska effekter som den du nämner, men de kommer vara små.
Citera
2014-06-12, 16:34
  #5
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Kanske det, men du förstod nog inte frågan.
Jag frågade vilken påverkan kläder eller smycken har på individer.
Kanske effekten är intellektuellt påverkande på individen rent generellt.
Man blir inte mer intellektuell av materiella ting.
På sin höjd kan fina kläder mm öka självförtroendet som gör att man kan bli mer framåt och glad, som då påverkar eventuell inlärning positivt om man t.ex studerar.

Jag uppfattade din frågeställning som "blir jag smart om jag tar på mig ett par glasögon".
Citera
2014-06-12, 16:38
  #6
Medlem
Javalangs avatar
Jag läser kurslitteratur bättre med glasögon och behöver inte besväras av huvudvärk. Alltså blir jag på sitt sätt smartare av glasögon.
Citera
2014-06-12, 16:45
  #7
Medlem
DrDeathAnianssons avatar
Jag har en god vän som bakom ryggen kallas för begåvningsreserven (ironiskt) då han fick en etta på intelligenstestet när han mönstrade. Vill minnas att han hade 1.1 i betyg vid studenten. Hur som helst har vi grabbar blivit lite äldre, och i hans fall har han skaffat brillor. På skoj nämnde en i gänget att han borde testa att göra HP nu när han blivit nörd, vilket han gjorde. Han fick 1.9 på provet, vilket är en bedrift då hans IQ mäter hela 76, så visst kan brillor få en person att bli mer självsäker, lugn och omedvetet prestera bättre.
Citera
2014-06-12, 16:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Jag läser kurslitteratur bättre med glasögon och behöver inte besväras av huvudvärk. Alltså blir jag på sitt sätt smartare av glasögon.

samma här.
Hittade ett par gamla glasögon häromdagen och kände, wow dom här var stiliga.. Gick till biblioteket och lånade en bok som jag velat läsa länge.

Så visst hade glasögonens utseende och egenskaperven påverkan.

Sen tror man kanske att man bemöts anorlunda när man ser ut på ett vis.
sublimt så påverkar man sig själv med sina föreställningar.

Hur mycket det påverkar är intressant.
Kanske effekten är mer än man föreställt sig.
Citera
2014-06-12, 17:15
  #9
Medlem
Att använda glasögon är ju en typ av perspektivförskjutning.
Suddigt, inte suddigt.
Effekten av glasögonen kanske kan påverka men glasögonen i sig, nej.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2014-06-12 kl. 17:20.
Citera
2014-06-12, 17:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDeathAniansson
Jag har en god vän som bakom ryggen kallas för begåvningsreserven (ironiskt) då han fick en etta på intelligenstestet när han mönstrade. Vill minnas att han hade 1.1 i betyg vid studenten. Hur som helst har vi grabbar blivit lite äldre, och i hans fall har han skaffat brillor. På skoj nämnde en i gänget att han borde testa att göra HP nu när han blivit nörd, vilket han gjorde. Han fick 1.9 på provet, vilket är en bedrift då hans IQ mäter hela 76, så visst kan brillor få en person att bli mer självsäker, lugn och omedvetet prestera bättre.

Precis.
Hans personliga intellekt påverkades märkbart positivt.
Samtidigt så har han blivit äldre och andra saker kan ha påverkat hans utveckling.

Egentligen fick jag den här funderingen efter att ha sett en forskare beklaga sig lite över hur vårt samhälle tappat den andliga samvaron med materia.

Det lede till frågan, hur mycket påverkar vår omgivning oss andligt och hur påverkar vi tillbaka. Det kanske emergerar till något kraftfullt.
sen är ju kläder mm vår närmaste möte mot omvärlden. Den väljs nog ut med betydelse.
Citera
2014-06-12, 17:34
  #11
Avstängd
Man blir ju automatiskt nördigare.
Citera
2014-06-12, 18:11
  #12
Medlem
Toohfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Hur påverkar klädkoder oss, kanske rentav så ökar intelligensen sublimt ur det?

Kanske det är värt att skaffa ett par snygga bågar och dyrare kläder.

Som nån nämner är att matriella ting ikke på verkar din intelligens, men helt klart med rätt kläder påverkar det både dig och din omgivning, (hur du vill/blir bmött)typ som att söka jobb elr bli danslärare osv... o allt dessa faktorer beror ju väl på din hållning och ditt självkänsla...

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback