2014-06-12, 10:53
Medlem
provocative77s avatar
Får nog inse att däcken inte håller säsongen ut då däckvarnaren börjar tjuta som ett dåligt hjullager.
Genom bilköp de senaste åren har jag sluppit köpa nya sommardäck. Däremot har jag ruinerat mig på Continentals vinterdäck.
Just av den anledningen har jag inte satt mig in i olika däckstester på sommardäck.

Det jag nu vill ha hjälp med är att hitta tystgående däck.
Bromsverkan o väghållning är visserligen en viktig faktor, helst i regn. Men jag prioriterar ljudnivån då de flesta däck har fullgoda egenskaper för en normalbilist samt att man kan ta det lugnare vid regn.
Det optimala är självklart ett tyst däck med fullgoda vägegenskaper.

Så ni som har däck som är från i år eller förra året. Vilka däck har ni o vad är era erfarenheter?
Citera
2014-06-12, 11:55
Medlem
zoombos avatar
Jag tror inte att svaret är riktigt så enkelt som att man kan peka ut vissa modeller rent generellt utan det verkar vara så att vissa däck genererar ett visst ljud i en bilmodell medan det kan vara helt annorlunda med samma däck i en annan bilmodell. Men en viss fingervisning kan man nog få.
Det har helt enkelt att göra med hur bilen är byggd; hjulupphängning, ljudisolering, utformningen i hjulhuset osv.
Sedan verkar också bredden på däcken spela roll.
Alla däck är på något sätt byggda genom att tillverkaren gjort kompromisser på olika egenskaper; det perfekta däcket existerar alltså inte men jag tror att ett däck med mjukare gummiblandning låter mindre - men nöts också snabbare.
Tror att dackonline har med ljudnivån som en egenskap i sina kundrecensioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in