Har ca 4 liter vinbär jag sänkte koka gele på. Någon som brukar göra sin egen gele?
Vad kör ni för recept isåfall?
Melatin heter ett pulver som fixar det mesta. Läs på baksidan av påsen, funkar stensäkert. Certo heter ett annat preparat.
Annars kan man köra den gamla hederliga varianten: http://runeberg.org/idunskok/0545.html
Jag gör så här:
1,5 dl vatten / Liter svarta vinbär (andra vinbär 1 dl)
koka upp i en stor gryta tillsammans med vinbären. Låt det koka i ca 10 minuter och mosa gärna bären med en potatisstamp eller slev undertiden.
Sila sedan av saften från de urkokta bären genom en handduk eller saftsil.
När allt runnit igenom, koka upp saften igen, ta bort från plattan och tillsätt 9 dl socker / liter saft. Låt koka några minuter till och häll sedan upp i burkar.
Om vinbären är relativt nymogna behövs oftast inget pektin, eftersom de är rika på det själva. Men om bären har legat ett tag kan du behöva tillsätta pektin, vilket finns att köpa i affären.
Nej gelatin behövs inte. När du gör gele är det pektin som binder ihop till gele. Vinbär är i sig själva väldigt rika på pektin så det brukar inte behövas tillsättas något. Hur frysningen inverkar vet jag inte, förutom att de blir aningen sötare efter frysning. Köp hem pektin och koka enligt mitt recept, om du märker att det inte stelnar kan du tillsätta lite pektin.
Mognadsgraden har stor betydelse för bärens/saftens förmåfga att gelea sig utan tillsats av pektin. Ju mindre mogna bär desto bättre. Och jag skulle tro att infrysning också inverkar menligt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!