Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2016-12-11, 13:46
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Njae, det är inte några individer som förtrycker er karlar. Oftast är vi ett samlat kvinnoregemente mot EN man. Hur tror du ex.vis att vi hade kunnat knäcka Marcus Birro (Expressen) om vi inte varit flera tusen kvinnor (och femininina män) mot en så pass skicklig retoriker och talare ?

Inom svensk media så är ju HBTQ-rörelsen urstark och dominerar totalt hela programutbudet. Konservativa män av den gamla gentlemannastammen blir snabbt utmobbade.

Jo ni är duktiga.

Fast jag klickar bara på nyheter som är konservativa. Det kan vara 20 nyheter om vänsterideer och sen kommer det en som är lite konservativ och mansvänlig och den kan jag läsa.

Sen har alla människor rätt att välja vad de ska vara.

Det som är fel är att propagandan och ensidig förkunnar att män är värdelösa och därför ska man bli lesbisk.

Många i media håller på att hamra in att män är mindre värda i sån omfattning att det är få kvinnor som tycker män är värda speciellt mycket.
Citera
2016-12-12, 12:39
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Eftersom kritik mot Pride eller ett utstuderat feminint beteende hos män (oavsett deras sexualitet) lätt tolkas som homofobi så får det ju den effekten. Folk håller tyst för att inte bli beskylld för att vara homofob. Det är samma mekanism/härskarteknik som när invandringskritik likställs med rasism för att ta ett likartat exempel.

Att kritisera ett feminint beteende hos män är homofobi.
Citera
2016-12-12, 12:46
  #111
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apfelsin
Att kritisera ett feminint beteende hos män är homofobi.

Varför?
Citera
2016-12-12, 13:38
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Varför?

Ett feminint beteende hos män associeras med homosexualitet. Kritiserar man detta beteende kritiserar man en kille för att vara "bögig".

Jag förstår inte vad du eller någon annan har för rätt att kritisera den egenskapen hos en kille.
Citera
2016-12-12, 13:58
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apfelsin
Att kritisera ett feminint beteende hos män är homofobi.

Håller inte med dig helt. Att vara homosexuell och att ha ett feminint beteende är två helt olika saker, även ifall en del är både och.
Citera
2016-12-12, 14:27
  #114
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apfelsin
Ett feminint beteende hos män associeras med homosexualitet. Kritiserar man detta beteende kritiserar man en kille för att vara "bögig".

Jag förstår inte vad du eller någon annan har för rätt att kritisera den egenskapen hos en kille.

Homofobin står väl den som gör associationen för? Ok om man använder begreppet "bögig", men annars...

Vilka typer av beteenden får man kritisera då? Får man exempelvis kritisera motsatsen, ett extremt machobetonat beteende? Eller skulle det vara ett uttryck för heterofobi? Är det en egenskap som ingen heller har rätt att kritisera?

Ett alternativt synsätt vore ju att folk faktiskt bör ha rätt att säga vad de tycker, och att vi alla måste kunna tåla synpunkter på vårt beteende (inom rimliga gränser).
Citera
2016-12-12, 14:43
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adekvate
Håller inte med dig helt. Att vara homosexuell och att ha ett feminint beteende är två helt olika saker, även ifall en del är både och.

Givetvis kan det vara olika saker. Men vid kritik av detta beteende är det homofoba idéer som ligger till grund.
Citera
2016-12-12, 15:06
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Homofobin står väl den som gör associationen för? Ok om man använder begreppet "bögig", men annars...

Vilka typer av beteenden får man kritisera då? Får man exempelvis kritisera motsatsen, ett extremt machobetonat beteende? Eller skulle det vara ett uttryck för heterofobi? Är det en egenskap som ingen heller har rätt att kritisera?

Ett alternativt synsätt vore ju att folk faktiskt bör ha rätt att säga vad de tycker, och att vi alla måste kunna tåla synpunkter på vårt beteende (inom rimliga gränser).

Alltså, "får" kritisera. Jag tycker inte man ska kritisera något beteende öht så länge det inte skadar. Min poäng var att vid kritik mot femininitet hos killar finns det en underliggande idé om att denna femininitet är dålig, avvikande och "bögig". Dvs, homofobi.
Citera
2016-12-12, 15:23
  #117
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apfelsin
Alltså, "får" kritisera. Jag tycker inte man ska kritisera något beteende öht så länge det inte skadar. Min poäng var att vid kritik mot femininitet hos killar finns det en underliggande idé om att denna femininitet är dålig, avvikande och "bögig". Dvs, homofobi.

Det är ju din tolkning (och precis min poäng i inlägget du ursprungligen citerade). Om man stör sig på beteendet men inte på sexualiteten har jag svårt att se varför det ska anses vara homofobt. Åtminstone såvida man inte tycker att det av någon anledning skulle vara ok hos heterosexuella män. Du kan tycka att det är onödigt att störa sig på det, men det är inte per automatik ett uttryck för homofobi. Det är du som gör antagandet att det är just den sexuella läggningen som irriterar.

Sen kan jag för all del hålla med om att man inte behöver springa runt och kritisera folks beteenden till höger och vänster, men sånt sker då och då och när det sker behöver man inte anta att det finns något djupare förakt mot vissa grupper bakom.
Citera
2016-12-12, 16:10
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det är ju din tolkning (och precis min poäng i inlägget du ursprungligen citerade). Om man stör sig på beteendet men inte på sexualiteten har jag svårt att se varför det ska anses vara homofobt. Åtminstone såvida man inte tycker att det av någon anledning skulle vara ok hos heterosexuella män. Du kan tycka att det är onödigt att störa sig på det, men det är inte per automatik ett uttryck för homofobi. Det är du som gör antagandet att det är just den sexuella läggningen som irriterar.

Sen kan jag för all del hålla med om att man inte behöver springa runt och kritisera folks beteenden till höger och vänster, men sånt sker då och då och när det sker behöver man inte anta att det finns något djupare förakt mot vissa grupper bakom.

Vad är kritiken då ett uttryck för?
Citera
2016-12-12, 16:47
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det är ju din tolkning (och precis min poäng i inlägget du ursprungligen citerade). Om man stör sig på beteendet men inte på sexualiteten har jag svårt att se varför det ska anses vara homofobt. Åtminstone såvida man inte tycker att det av någon anledning skulle vara ok hos heterosexuella män. Du kan tycka att det är onödigt att störa sig på det, men det är inte per automatik ett uttryck för homofobi. Det är du som gör antagandet att det är just den sexuella läggningen som irriterar.

Sen kan jag för all del hålla med om att man inte behöver springa runt och kritisera folks beteenden till höger och vänster, men sånt sker då och då och när det sker behöver man inte anta att det finns något djupare förakt mot vissa grupper bakom.

Exakt vad skulle vara krikvärt att en man har ett beteende som man klassar som "kvinnligt"?
Vad är det som kivnnor gör eller beter sig, som ska vara "förbjudet" för män? alltså så allvarligt att män ska förtjäna kritik….jag fattar verkligen inte.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2016-12-12 kl. 17:14.
Citera
2016-12-12, 18:31
  #120
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Exakt vad skulle vara krikvärt att en man har ett beteende som man klassar som "kvinnligt"?
Vad är det som kivnnor gör eller beter sig, som ska vara "förbjudet" för män? alltså så allvarligt att män ska förtjäna kritik….jag fattar verkligen inte.

Min poäng är inte att det skulle vara rätt att vara kritisk till feminina män. Min poäng är att sådan kritik inte behöver likställas med homofobi då det är två skilda saker. Att tolka det som homofobi är indirekt att bekräfta stereotypen av att homosexuella män är feminina vilket i sig skulle kunna tolkas som homofobt. Snurrigt värre.

Ungefär som att påståendet "jag tycker att hip hop-kulturen är löjlig" skulle tolkas som rasism om den uttalas av en vit person eftersom fler svarta än vita identifierar sig med den kulturen.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback