• 1
  • 2
2014-06-11, 10:14
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1960
Tycker egentigen att du har rätt, låter helt rimligt. men det är ju nu vi vill ha bilarna, inte om 10 år när det ihopsparat. Och när så småningom lånen är betalda så är ju bilarnas värde sparade pengar, räntan vi då har betalat är visserligen en hel del pengar men vi känner liksom att det är värt det .

Ja något sådant ligger nog räntorna på, och nej värdeökningen motsvarar säkert inte räntekostnaderna.

ja absolut 300 är mycket mycket pengar, men man hör ju extremt mycket värre dagligen. som dessutom kanske är blåst på resor eller nya bilars värdeminskning och är helt borta.

Ja, jag vill också ha en massa saker nu men jag har inte råd med allt. Så jag sparar och gnetar och hoppas en dag ha den ekonomiska möjligheten att köpa det jag vill ha.

Sen är det en väsentlig skillnad på att vilja ha och behöva något. Det man vill ha ska man köpa kontant. Det man behöver kan man i undantagsfall låna till.

Så sälj skräpet som ni inte behöver men vill ha. Lös lånen. Spara sen ihop till de saker som ni vill ha. Då värderar man också sina saker högre när de krävt en insats för att nå fram till dem. Kan man bara skriva under en revers och sen knalla iväg med sin nya pryl så värderas den inte lika högt då man inte behövt göra avkall på något eller ens en ansträngning för att få saken.
Citera
2014-06-11, 13:07
Medlem
mastejags avatar
Eftersom jag är bilintresserad så blir jag så klart nyfiken på vad det är för bilar ni har, gissar på gamla jänkare?

Vad gäller lånet i sig så kan jag på ett sätt förstå er och på ett annat tycka att det är helgalet! det är ju att ALLA vill ha nu och kan/får låna som också gör att saker blir så dyra tyvärr och egentligen är ju de som lider mest av detta de som vill ha men som samtidigt inte vill binda sig på dyra lån utan väljare att vara förnuftiga att spara.

Detta tycker jag är synd. Jag själv skulle aldrig göra som er, möjligen EN av bilarna men aldrig två.
Citera
2014-06-11, 13:13
Medlem
Även samlarbilars värde är konjunkturberoende.
Den dag det eventuellt krisar i er ekonomi krisar det andras ekonomi. Ingen har lust att betala 350 tusen för era bilar då. Så dagens värdering är inte så betydelsefull.
Citera
2014-06-11, 13:55
Medlem
Knäckfrågan handlar kanske inte så mycket om de 300tsek i blancolån vis a vis de två "hobbybilarna", utan snararare hur ser fördelningen ut av Era ca 40tsek i disponibel inkomst?

Har ni någon form av sparande? har ni något sparkapital att tala om?

Har full förståelse för att man vill ha något nu, och inte om 10 år, även om jag själv inte skulle ta ett blancolån för "mitt höga nöjes skull". Men jag kan förstå det! Är ju bara se på all reklam som dimper ned i såväl brevlådor som sänds på bästa sändningstid i reklamfinansierad tv, klart folk faller för det, annars så skulle inte våra "banker" lägga dessa pengar på att göra reklam för det...

Som sagt; i min familj har vi enbart ett bolån + ett csn-lån (som minskar). Våra två bruksbilar (2007a och 2010a) är pyntande cash och min "hobbybil" och utgifter för den pyntas cash. Förbättringar på vårt hus pyntas cash. Som kreditpost till vårt bolån har vi ett hyffsat sparkapital (som byggs på) samt ett hyffsat likvidkonto för större inköp eller semesterresor och dylikt.

Lån/skulder behöver inte vara av ondo, så länge man har koll på inkomster och utgifter och andra sidan av balansräkningen... if the shit should hit the proverbial fan...

mvh
Citera
2014-06-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -nimda-
en bil ökar inte i värde gör om gör rätt.

det där vet du tydligen inte någonting om
Citera
2014-06-11, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Knäckfrågan handlar kanske inte så mycket om de 300tsek i blancolån vis a vis de två "hobbybilarna", utan snararare hur ser fördelningen ut av Era ca 40tsek i disponibel inkomst?

Har ni någon form av sparande? har ni något sparkapital att tala om?

Har full förståelse för att man vill ha något nu, och inte om 10 år, även om jag själv inte skulle ta ett blancolån för "mitt höga nöjes skull". Men jag kan förstå det! Är ju bara se på all reklam som dimper ned i såväl brevlådor som sänds på bästa sändningstid i reklamfinansierad tv, klart folk faller för det, annars så skulle inte våra "banker" lägga dessa pengar på att göra reklam för det...

Som sagt; i min familj har vi enbart ett bolån + ett csn-lån (som minskar). Våra två bruksbilar (2007a och 2010a) är pyntande cash och min "hobbybil" och utgifter för den pyntas cash. Förbättringar på vårt hus pyntas cash. Som kreditpost till vårt bolån har vi ett hyffsat sparkapital (som byggs på) samt ett hyffsat likvidkonto för större inköp eller semesterresor och dylikt.

Lån/skulder behöver inte vara av ondo, så länge man har koll på inkomster och utgifter och andra sidan av balansräkningen... if the shit should hit the proverbial fan...

mvh

vi sparar månatligen och har ungefär en månads nettoinkomst undanstoppat just nu ( jag vet, inte mkt att hänga i granen) samt sparar till barnen på deras egna låsta konton. bilarna är populära modeller o har de 10 senaste åren dubblat sitt värde pga att folk just lånar till dem osv. den dagen det spricker sjunker dem kanske. men att då förlora ihoparbetade cash eller lånade spelar väl ingen roll? lika illa. jag anser att vi lever gott o jag vill inte snabbamortera av dem heller. utan vi betalar lite extra på lånen när vi känner för det, mestadels inte. även om vi kunde som någon säger lägga 10 tusen i extra amortering kanske.
Citera
2014-06-11, 17:46
Medlem
fast samtidigt är det ett billån, brukar man väl betala av de på fem år?
med fastränta?
Citera
2014-06-11, 17:55
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits

mvh
Om det finns en bostad att låna på så kan det många gånger vara fördelaktigt, men det bygger på att du är ekonomiskt aktiv och jobbar för att ditt kapital ska ge bra avkastning. Du verkar inte ha den sidan så då är det säkert tryggt och bra för dig att inte ha några lån på bilar eller renoveringar. Själv tjänar jag på att låna till vissa saker då jag de facto får bättre avkastning på mitt kapital genom att vara aktiv på börsen, nettoräntan är knappast svår att slå Tillbaka till TS. Varför inte sälja en av bilarna och lägga de pengarna på sparande? Vet inte hur gamla ni är men har ni exempelvis ingen dröm om eget boende? Varför två hobbybilar, gör ni inte saker tillsammans? Sälj en av dom så både har och äter ni kakan är mitt råd. Tycker spontant att det är rätt dumt som ni hanterar ekonomin nu, och tryggheten i den ligger i att två bilar håller värde. Ska jag köpa det får du först berätta vad det är för bilar, den prisklassen du nämner skvallrar lite om att det inte är något speciellt.

P.s "förlora ihoparbetade cash eller lånade spelar väl ingen roll?" Jo, det är en riktigt jävla stor skillnad, om du inte ser den själv så är det rätt illa.
Citera
2014-06-11, 23:58
Medlem
Sälj en utav bilarna å så sover du garanterat bättre om nätterna då detta maler lite i ditt huvud.
Ni slipper ju även försäkring osv på den bilen så blir en slant
Citera
2014-06-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKYNIIS
Sälj en utav bilarna å så sover du garanterat bättre om nätterna då detta maler lite i ditt huvud.
Ni slipper ju även försäkring osv på den bilen så blir en slant

En inte helt dum idé kanske.
Citera
2014-06-12, 22:33
Medlem
knullklassons avatar
Allt över noll är för mycket. Lån tar man för studier och bostadsköp. Inget annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in