Citat:
Ursprungligen postat av
greatesthits
Som sagt; i min familj har vi enbart ett bolån + ett csn-lån (som minskar). Våra två bruksbilar (2007a och 2010a) är pyntande cash och min "hobbybil" och utgifter för den pyntas cash. Förbättringar på vårt hus pyntas cash. Som kreditpost till vårt bolån har vi ett hyffsat sparkapital (som byggs på) samt ett hyffsat likvidkonto för större inköp eller semesterresor och dylikt.
Lån/skulder behöver inte vara av ondo, så länge man har koll på inkomster och utgifter och andra sidan av balansräkningen... if the shit should hit the proverbial fan...
mvh
Om det finns en bostad att låna på så kan det många gånger vara fördelaktigt, men det bygger på att du är ekonomiskt aktiv och jobbar för att ditt kapital ska ge bra avkastning. Du verkar inte ha den sidan så då är det säkert tryggt och bra för dig att inte ha några lån på bilar eller renoveringar. Själv tjänar jag på att låna till vissa saker då jag de facto får bättre avkastning på mitt kapital genom att vara aktiv på börsen, nettoräntan är knappast svår att slå

Tillbaka till TS. Varför inte sälja en av bilarna och lägga de pengarna på sparande? Vet inte hur gamla ni är men har ni exempelvis ingen dröm om eget boende? Varför två hobbybilar, gör ni inte saker tillsammans? Sälj en av dom så både har och äter ni kakan är mitt råd. Tycker spontant att det är rätt dumt som ni hanterar ekonomin nu, och tryggheten i den ligger i att två bilar håller värde. Ska jag köpa det får du först berätta vad det är för bilar, den prisklassen du nämner skvallrar lite om att det inte är något speciellt.
P.s "förlora ihoparbetade cash eller lånade spelar väl ingen roll?" Jo, det är en riktigt jävla stor skillnad, om du inte ser den själv så är det rätt illa.