Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2016-12-11, 16:40
  #11233
Medlem
Verkar som om offensiven har stannat i Mosul

Inga nya händelser
Citera
2016-12-11, 20:37
  #11234
Medlem
tigersaid86s avatar
USA tror att Mosul kommer fortfarande att hinna befrias innan 2017....
Citera
2016-12-11, 20:46
  #11235
Medlem
Då får det till att komma en rejäl kollaps eller att USA själva skickar in soldater på marken om det ska ske, önsketänkande annars.
Citera
2016-12-11, 20:59
  #11236
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
USA tror att Mosul kommer fortfarande att hinna befrias innan 2017....


Som det ser ut nu så är det fullständigt orealistiskt att det händer. Krigföringen måste ändra karaktär helt för att det ska ske, med takten som är nu så kommer det bli väldigt långdraget.
Citera
2016-12-12, 20:14
  #11237
Medlem
tigersaid86s avatar
Iraks högsta ledare Abadi sa idag att Mosul offensiven går fortare än väntat...

Citat:
ERBIL, Kurdistan Region – The Mosul liberation operation is proceeding unexpectedly faster than the timeframe which had initially been set to rid the city of ISIS, said Iraqi Prime Minister Haider al-Abadi on Monday.*

Han passar på att ge en känga till dom som påstår något annat, säger att dom som inte vet något om militära uppdrag bör tiga.

Citat:
Speaking to reporters after he met with army officials at the Nineveh Liberation Operation Center, Abadi criticized those who have been trying to devalue the advances of the army asking them not to “talk if they do not know anything about military affairs.”*

http://rudaw.net/english/middleeast/iraq/121220162
Citera
2016-12-12, 22:42
  #11238
Medlem
Clock10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Iraks högsta ledare Abadi sa idag att Mosul offensiven går fortare än väntat...



Han passar på att ge en känga till dom som påstår något annat, säger att dom som inte vet något om militära uppdrag bör tiga.

Han har helt rätt.. Iraks armé har haft 5 år på sig sedan USA-ockupationen avslutades av Irak för att hantera både ISIS och Al Qaida och jag vill säga de gjort det med bravur när man återtagit alla områden som man återtagit efter att ISIS sög sig fram i Irak 2014.

En armé som är helt ny kan man ej förvänta ska knäcka en terrorgrupp som ISIS bara sådär fort.

Och så mycket som ISIS hade kontroll i Mosul och i omgivningarna runt staden samt norra Irak innan offensiven började, ISIS har gjort stora förluster av flera oljefält samt viktiga strategiska områden.

Man får tänka på också att offensiven pågår från flera olika håll mot Mosul samt att detta är en storstad med 1 miljon invånare. Det är ej städer som Tikrit och Fallujah vi pratar om här.. Att erövra Mosul kommer kräva mycket mer än så.

Mitt tips är fram till våren 2017 om inte tidigare så blir det klart.
Citera
2016-12-13, 00:32
  #11239
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
ERBIL, Kurdistan Region – The Mosul liberation operation is proceeding unexpectedly faster than the timeframe which had initially been set to rid the city of ISIS, said Iraqi Prime Minister Haider al-Abadi on Monday.*
Citat:
Han passar på att ge en känga till dom som påstår något annat, säger att dom som inte vet något om militära uppdrag bör tiga.

30 nov:
Citat:
Although the international coalition thinks the Mosul offensive will take a long time, Iraqi Prime Minister Haidar al-Abadi said he expects they will regain control of Mosul before the end of the year.

Abadi added that ISIS organization has lost the motive and the courage to resume fighting Iraqi forces.

http://english.alarabiya.net/en/News...-new-year.html

Nog verkar det som om al-Abadi backar från tidigare påståenden. Att det blir klart inom 2-3 veckor verkar väl inte realistiskt?
Det kan nog finnas en risk att USA vill ha det här kriget gående ett tag.

Ryssarna verkar ha gjort ett bättre jobb i Aleppo. Krig utan diplomatisk lösning är ett misslyckande, men vad jag ser finnns det i alla fall ett slut i sikte för kriget i Aleppo.

Vad gäller Mosul:
Efter debaklet på sjukhuset verkar den irakiska armén ha lagt ner den södra fronten och en nyöppnad front till väster och håller sig enbart till östra sidan, vad jag kan förstå.
__________________
Senast redigerad av wwr 2016-12-13 kl. 01:18.
Citera
2016-12-13, 21:31
  #11240
Medlem
En ny IS-film har släppt, inget gore av vad jag har sett men de intervjuar den kidnappade britten som förklarar hur lätt det är att slå ut Abrahams tanks.

https://ia601509.us.archive.org/27/i..._Dro3/dro3.mp4
Citera
2016-12-14, 10:09
  #11241
Medlem
pungluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
En ny IS-film har släppt, inget gore av vad jag har sett men de intervjuar den kidnappade britten som förklarar hur lätt det är att slå ut Abrahams tanks.

https://ia601509.us.archive.org/27/i..._Dro3/dro3.mp4

Gick inte komma in på länken.
Hur gör dom för att slå ut dom så lätt ?
Citera
2016-12-14, 10:13
  #11242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder
Gick inte komma in på länken.
Hur gör dom för att slå ut dom så lätt ?
1. Det är inte den bästa versionen av tanksen som är där.
2. Det är inte direkt de bästa soldaterna som kör tanksen.
3. Vissa scener måste vara iscensatta.

Det är vad jag har räknat ut efter att ha sett filmen. jag har inte heller någon aning om var den går att hitta nu när min länk är död.
Citera
2016-12-14, 11:22
  #11243
Avstängd
wwrs avatar
Vad som stämmer är ju svårt att veta.
IS har I alla fall tillgång till Kornet-missiler där ofta en träff räcker, räckvidd 4 km! Och irakierna har ingen längre vana att använda dessa pansarvagnar.
Fast jag kan inte säga att jag är expert på det området.
Citera
2016-12-16, 20:11
  #11244
Medlem
Riktigt höga förluster för Golden Division om de har rätt på sina siffror:

One senior Pentagon officer with access to daily battle reports on the Mosul fight says the battle for the city has been so intense that the Golden Division’s veteran battalions “are suffering upwards of 50 percent casualties. If that rate stays constant,” he told me, “the division could become combat ineffective in a little over a month, and perhaps even sooner.”

http://www.politico.com/magazine/sto...ul-isis-214531
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback