Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-06-15, 23:02
  #1201
Medlem
zinavas avatar
Det sägs att de 1700 pers som ISIS avrättade var studenter på flygvapnet. Sjukt, vilka djur.
Citera
2014-06-15, 23:21
  #1202
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zinava
Det sägs att de 1700 pers som ISIS avrättade var studenter på flygvapnet. Sjukt, vilka djur.

Äckligt. Hur många militanter har ISIL? Att tillfångata tusentals måste kräva en hel del man. Sett siffror på runt 10000 totalt både i Syrien och Irak. Men det känns som de borde vara fler om de vinner sådana segrar.
Citera
2014-06-15, 23:25
  #1203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Äckligt. Hur många militanter har ISIL? Att tillfångata tusentals måste kräva en hel del man. Sett siffror på runt 10000 totalt både i Syrien och Irak. Men det känns som de borde vara fler om de vinner sådana segrar.

Det går bara att spekulera i hur många medlemmar organisationen har. Det som har hänt i Irak är dock att lokalbefolkningen har gett dem ett stort stöd i sunnidominerade områden utanför KRG. Mycket möjligt, och troligtvis, att lokalbefolkningen i de olika städerna som de kontrollerar tar upp vapen och strider med dem.
Citera
2014-06-15, 23:35
  #1204
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normandie01
Det går bara att spekulera i hur många medlemmar organisationen har. Det som har hänt i Irak är dock att lokalbefolkningen har gett dem ett stort stöd i sunnidominerade områden utanför KRG. Mycket möjligt, och troligtvis, att lokalbefolkningen i de olika städerna som de kontrollerar tar upp vapen och strider med dem.

Kommer nog aldrig riktigt förstå mig på mellanösternmentaliteten. När jag tittade igenom deras 1h skrytvideo om hur brutala de är så blev jag faktiskt rätt så imponerad. Men de framstod ju inte precis som några gossar man vill ha i ledande position då allt man kan förvänta sig är slakt. Men i sunni-Irak kanske de ses som nån sorts hjältar?
Citera
2014-06-15, 23:51
  #1205
Medlem
LasseKroners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Kommer nog aldrig riktigt förstå mig på mellanösternmentaliteten. När jag tittade igenom deras 1h skrytvideo om hur brutala de är så blev jag faktiskt rätt så imponerad. Men de framstod ju inte precis som några gossar man vill ha i ledande position då allt man kan förvänta sig är slakt. Men i sunni-Irak kanske de ses som nån sorts hjältar?

Det är för att ISIS inte har någon ambition att styra med civilbefolkningen utan vill ha ett egenvälde, då är det mycket bättre taktik att skrämma folk till tystnad.

ISIS vinst är förmodligen kortsiktig, det man har gjort nu är att lyckas ena tidigare fiender, tänker på shiamuslimer, irakiska armen, kurder och förmodligen Assyrer, även Iran har vid det här laget skickat en rad elit soldater för att träna, rådge och stödja Iraks arme.

Iranierna är långt mer stridsdugliga än några krigsskadade opiummissbrukande geurilla islamister.

Rent geopolitiskt så kan detta vara positivt om Iran och Usa kommer närmare varandra vilket kan hjälpa att undvika konflikter mellan länderna i Framtiden.
Citera
2014-06-15, 23:55
  #1206
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibgms
"rensar" = skjuter raketer på måfå

kurdiska elitsoldater var det.

Du kände dig inte nog förnedrad senast du blev satt på plats efter ett försök att leka smart. Kurderna har befriat alla sina områden, det är ett FAKTUM, och ISIS har ingen chans. Stick härifrån nu är du snäll, du förstör tråden bara!
Citera
2014-06-16, 00:15
  #1207
Medlem
ImmortalJacks avatar
Kommer KRG att hjälpa YPG att återta kurdiska städer i Syrien som är erövrade av ISIS när man är i överläge i Irak ?
Citera
2014-06-16, 00:29
  #1208
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
Kommer KRG att hjälpa YPG att återta kurdiska städer i Syrien som är erövrade av ISIS när man är i överläge i Irak ?

KRG håller sig undan från att öppet stödja Rojava för att undvika onödig konflikt med Turkiet. De vet att YPG kan hantera ISIS själva. Men så fort terroristerna börjar avancera som i Irak, är jag helt säker på att kurdiska partier kommer skicka tunga vapen till YPG. Det skulle bli stora protester i KRG om regeringen inte gjorde något åt en eventuell omfattande slakt av Rojava-kurder.
Citera
2014-06-16, 00:30
  #1209
Medlem
Kan alla människor med påbrå från mellanöstern lämna det utanför. Vi förstår att ni genomgår/genomgått en identitetskris och måste spela allan ballan på internet, detta bidrar dock noll till tråden.


För er med insyn i detta undrar jag hur situationen som utspelas just nu kommer att påverka regionen i slutet utav året? ISIS har vandrat rakt fram hittills men snart så måste 'de stora pojkarna' bli involverade och detta kommer väl endast slå slint för dessa extremister?

En 'revolution' är väl inte något som finns på kartan trots hur många fd. Saddam anhängare som önskar det ödet?
Citera
2014-06-16, 00:35
  #1210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Kommer nog aldrig riktigt förstå mig på mellanösternmentaliteten. När jag tittade igenom deras 1h skrytvideo om hur brutala de är så blev jag faktiskt rätt så imponerad. Men de framstod ju inte precis som några gossar man vill ha i ledande position då allt man kan förvänta sig är slakt. Men i sunni-Irak kanske de ses som nån sorts hjältar?

Det är inget Mellanösternfenomen eller någon karaktäristisk mentalitet för de som bor där. Det är snarare konsekvenser av imperialismen och de tillsatta staterna efter WWI.

De tre dominerande folkgrupperna i Irak har en enorm misstro till varandra. Sedan invasionen så har kurderna i princip isolerat sig till den grad att de har skött allt självständigt; shiaaraberna som varit förtryckta liksom kurderna under Saddam-eran såg till att marginalisera sunniarabernas makt. Avsaknaden av maktpositioner i samband med att sunniarabernas var den mest priviligierade folkgruppen innan invasionen har resulterat i att de känner sig förtryckta.

Det som händer i Irak nu känns som ett nytt fenomen för många som inte är insatta i landets nyhetsrapportering. Det är dock ingenting nytt. Det har varit enorma demonstrationer och protester flertalet gånger i sunnidominerade områden. Inte ens ISIS är ett nytt fenomen. De har härjat i landet sedan invasionen i princip. Det vi ser nu är att lokalbefolkning visat dem ett större stöd än tidigare.

Enda lösningen på eländet i Mellanöstern är att visa stöd och erkänna bildandet av nya organiska stater. Detta är något som händer överallt i världen kontinuerligt och är inget exklusivt för länder i Mellanöstern.
Citera
2014-06-16, 00:51
  #1211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronikel
Kan alla människor med påbrå från mellanöstern lämna det utanför. Vi förstår att ni genomgår/genomgått en identitetskris och måste spela allan ballan på internet, detta bidrar dock noll till tråden.


För er med insyn i detta undrar jag hur situationen som utspelas just nu kommer att påverka regionen i slutet utav året? ISIS har vandrat rakt fram hittills men snart så måste 'de stora pojkarna' bli involverade och detta kommer väl endast slå slint för dessa extremister?

En 'revolution' är väl inte något som finns på kartan trots hur många fd. Saddam anhängare som önskar det ödet?

Det finns bara två tänkbara scenarion:

1) Man marginaliserat ISIS:s framfart och fortsätter som vanligt. Missnöjet i sunnidominerade områden utanför KRG kommer dock att bestå och terrordåd i landet kommer att nå nya höjder. Dessutom är det en tidsfråga innan en ny organisation likt ISIS bildas och allting körs i repris.

2) Den konstlade staten Irak upphör att existera. Tänkbart att kurdiska delen utropar självständighet för att shiadominerade söder ska göra detsamma. I detta fall så kommer kurdernas självständighet ske relativt smärtfritt eftersom att de i princip redan styr allting självständigt. Det kan dock bli bestående konflikter om oljerika Kirkuk. Sedan kvarstår processen att stycka upp resterande Irak mellan Shia och Sunni som kommer att vara en betydligt jobbigare och blodigare process. Dels så har vi Baghdad som är en blandning av de två folkgrupperna som ska delas på något sätt. Vi har även frågor som hur militär utrustning ska fördelas.

Två jobbiga scenarion allt i allo varav den ena är långsiktigt hållbar.
Citera
2014-06-16, 01:10
  #1212
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normandie01
Det finns bara två tänkbara scenarion:

1) Man marginaliserat ISIS:s framfart och fortsätter som vanligt. Missnöjet i sunnidominerade områden utanför KRG kommer dock att bestå och terrordåd i landet kommer att nå nya höjder. Dessutom är det en tidsfråga innan en ny organisation likt ISIS bildas och allting körs i repris.

2) Den konstlade staten Irak upphör att existera. Tänkbart att kurdiska delen utropar självständighet för att shiadominerade söder ska göra detsamma. I detta fall så kommer kurdernas självständighet ske relativt smärtfritt eftersom att de i princip redan styr allting självständigt. Det kan dock bli bestående konflikter om oljerika Kirkuk. Sedan kvarstår processen att stycka upp resterande Irak mellan Shia och Sunni som kommer att vara en betydligt jobbigare och blodigare process. Dels så har vi Baghdad som är en blandning av de två folkgrupperna som ska delas på något sätt. Vi har även frågor som hur militär utrustning ska fördelas.

Två jobbiga scenarion allt i allo varav den ena är långsiktigt hållbar.

Precis, ISIS kommer troligen att slås ned, men det innebär inte att man kommer åt roten till konflikten. Allt fler börjar inse att en delning är den mest skonsamma lösningen. Det hade varit lätt att säga till sunnimuslimer "varsågod här får ni er sunnidel så ni kan bilda ett eget land", men det vill ingen så länge ISIS är inblandad. Jag är övertygad om att Irak inom en snar framtid kommer göras om till en konfederation med tre delar. Kurderna kommer nog pressa för detta mest. Det borde USA stödja också eftersom de slipper se Irak delas helt och hållet. En konfederation är alltså den mest realistiska lösningen på konflikten hittills.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback