Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2014-07-20, 00:38
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Electronic arts är idioter. De använder mycket riktigt port 53, men inte för DNS, utan det är någon (som det verkar) krypterad information som skickas den vägen.

Misstänkte att det kunde vara så att port 53 användes för att kringgå NAT:ning. Förhoppningsvis kommer IPv6 snart återställa problemen som NAT har orsakat. Men tyvärr tar det lång tid för alla delar i kedjan att fixa IPv6, väldigt få operatörer för privatpersoner i Sverige har IPv6.
Citera
2014-07-20, 10:22
  #74
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Misstänkte att det kunde vara så att port 53 användes för att kringgå NAT:ning. Förhoppningsvis kommer IPv6 snart återställa problemen som NAT har orsakat. Men tyvärr tar det lång tid för alla delar i kedjan att fixa IPv6, väldigt få operatörer för privatpersoner i Sverige har IPv6.

Vaddå "kringgå NAT"?

Det behövs ju lika mycket NAT för detta som för någon annan port.
Citera
2014-07-20, 10:49
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Hehe.. en kamrat tog med sig FIFA 14 hit, och jag sniffade det...

Electronic arts är idioter. De använder mycket riktigt port 53, men inte för DNS, utan det är någon (som det verkar) krypterad information som skickas den vägen.

Allvarligt, om EA är så JÄVLA DUMMA att de börjar lalla med de låga portarna så förtjänar deras kunder att få problem.

Så gör man helt enkelt inte.

Men det är ju lätt fixat. Använd uPnP.

Intressant, då låg det någon sanning bakom detta. Väldigt konstigt att det bara gäller spel till Xbox.

Förklara gärna hur UPnP skulle fixa detta. Om du orkar, så får du gärna dela med dig resultatet av din sniffer.
Citera
2014-07-20, 10:58
  #76
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Intressant, då låg det någon sanning bakom detta. Väldigt konstigt att det bara gäller spel till Xbox.

Förklara gärna hur UPnP skulle fixa detta. Om du orkar, så får du gärna dela med dig resultatet av din sniffer.

Om man kör uPnP så begär xboxen inte att få 53 vidarebefodrad, den väljer andra portar. Varför kan jag inte svara på. Men funkar gör det.

Sorry, jag sparade inte resultatet, vi bara kikade på det. Det var förvisso kanske lite dumt

Sen bör jag väl understryka att jag inte vet om det var KRYPTERAD data, eller om det bara var data avsedd för maskinläsning. Vi hittade iallafall ingen klartext som kunde ge nån ledtråd om vad det faktiskt var
Citera
2014-09-26, 02:52
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om man kör uPnP så begär xboxen inte att få 53 vidarebefodrad, den väljer andra portar. Varför kan jag inte svara på. Men funkar gör det.

Sorry, jag sparade inte resultatet, vi bara kikade på det. Det var förvisso kanske lite dumt

Sen bör jag väl understryka att jag inte vet om det var KRYPTERAD data, eller om det bara var data avsedd för maskinläsning. Vi hittade iallafall ingen klartext som kunde ge nån ledtråd om vad det faktiskt var

Bumpar denna, går det att spela FIFA 15 online på Xbox One om man har Telia som internetleverantör? Internetanslutningen fungerar utan problem men när jag ska ansluta till EA:s servers så tar det stopp. Har letat runt och testat som en galning för att få det att fungera men utan resultat. Är jag helt körd eller finns det en lösning?
Citera
2014-09-26, 10:33
  #78
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuriSahin
Bumpar denna, går det att spela FIFA 15 online på Xbox One om man har Telia som internetleverantör? Internetanslutningen fungerar utan problem men när jag ska ansluta till EA:s servers så tar det stopp. Har letat runt och testat som en galning för att få det att fungera men utan resultat. Är jag helt körd eller finns det en lösning?

Har du testat att köra UPnP som EckiEcki föreslår?
Citera
2014-09-26, 11:32
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Har du testat att köra UPnP som EckiEcki föreslår?

Japp, den var igång redan innan...
Citera
2014-09-26, 12:20
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Telia/Comhem har stängt port 53 för inkommande trafik till alla sina kunder.
Det drabbar de som har egna DNS-servrar, inte de som använder alternativa DNS-leverantörer för vanliga uppslag.

https://www.iis.se/blogg/telias-bredband-begransar-dns/
http://www.telia.se/privat/support/b...naportarismart (längst ner på sidan)

Jag tycker det här är mycket allvarligt.

1) Ved å tvinga alla till å använda deras DNS server kan du mycket enklare utföra olika typer MITM angrep på deras kunder (på uppdrag ifrån SAPO, FE, FRA, etc)
2) Ved å tvinga alla till å använda deras DNS server så kan dom mycket lättare införa DNS-censur.

Att port 53 inte fungerar betyder att internett anslutningar ifrån Telia nu är å betrakta som defekta.

Jag ser det här som något som är en del av något annat. Det finns inte något bra argument för varför dom nu har stängt port 53. Vad dom egentligt har för motiv är sannolikt något vi först får reda på sen.

Själv har jag inte någon tjänster ifrån Telia. Om du har det så rekommenderar jag att du byter om du kan. Om du är tvungen använda Telia så rekommenderar jag att du börjar använda Tor till all surfing.
Citera
2014-09-26, 23:13
  #81
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturellchips200
Jag tycker det här är mycket allvarligt.

1) Ved å tvinga alla till å använda deras DNS server kan du mycket enklare utföra olika typer MITM angrep på deras kunder (på uppdrag ifrån SAPO, FE, FRA, etc)
2) Ved å tvinga alla till å använda deras DNS server så kan dom mycket lättare införa DNS-censur.

Att port 53 inte fungerar betyder att internett anslutningar ifrån Telia nu är å betrakta som defekta.

Jag ser det här som något som är en del av något annat. Det finns inte något bra argument för varför dom nu har stängt port 53. Vad dom egentligt har för motiv är sannolikt något vi först får reda på sen.

Själv har jag inte någon tjänster ifrån Telia. Om du har det så rekommenderar jag att du byter om du kan. Om du är tvungen använda Telia så rekommenderar jag att du börjar använda Tor till all surfing.

Vad dillar du om? De har bara stängt inkommande förfrågningar. Ut kan du fortfarande köra vad du vill.
Citera
2014-09-27, 10:42
  #82
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturellchips200
Jag ser det här som något som är en del av något annat. Det finns inte något bra argument för varför dom nu har stängt port 53. Vad dom egentligt har för motiv är sannolikt något vi först får reda på sen.

Vad dillar du om?

Motivet är att minska möjligheten för DNS amplification attack vilket är ett allvarligt hot mot Internet. https://deepthought.isc.org/article/...on-Attack.html

Tror du inte på detta så föreslår jag att du startar en tråd under "konspirationer".
Där hittar du gott om foliehattskompisar.
Citera
2014-09-29, 12:25
  #83
Medlem
smyrs avatar
Kolla in denna sida och deras övriga tjänster:

http://www.ns2service.net/

Helt klockrent!! Använde mig av dom i flera år förut och mycket stabilt... då kunde jag iofs köra egen dns oxo men inte nu alltså. Hoppas inte comhem håller på med samma dumheter för då lever hoppet... flyttar jag bara nanmservrarna till comhem men pekar till telia.., heh den där tjänsten kostar lite men värt vartenda öre... du kör sen simple dns lokalt så synkar allt i en perfekt harmoni

Om man kör via en vpn är portarna låsta då oxo? antar det...

en sak till... precis fått adsl 30 (det var max) men alla tester jag gjort via bredbandsguiden etc så snittar jag på runt 10mb ner och 0.5 upp.......... ??!?!?!? ska jag acceptera detta?? dom håller på att felsöka... körde även på skojj skull appen bredbandskollen via 4g nätet och fick runt 30 upp och 17 ner.............. (inga kommentarer )

har ni samma problem? jag kör ett bryggat technicolor tg799vn v2 (adsl - OCH fiber, samma modem, lustigt) och får endast ut 2 publika ipadresser, fan va kasst... måste väl kunna få fler? har tre st via comhem 100/100

/smyr
Citera
2014-09-29, 12:44
  #84
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smyr

Om man kör via en vpn är portarna låsta då oxo? antar det...

Hur tänkte du nu? Det är p53 nedströms som är blockad - inte något annat.
Men det är klart, kör du din tunnel på port 53 så lär du ju få problem...
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback