Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-01, 15:50
  #253
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motabiol
Man köper väl inte elbilar just nu för att de är lite för dyra. För alla hushåll som har mer än 1 bil tror jag en mindre elbil i golfklass hade varit perfekt tills batterierna är bättre och laddningsstationerna fler.

30-40 mil på en laddning är rätt mycket ändå. Tänker på så mycket mindre underhåll det borde bli. Du slipper det årliga oljebytet, du slipper hålla koll på kylsystemet, inget avgasrör som rostar upp osv osv.

Dock får man väl sätta ett larm/lampa i carporten så man blir påminnd att plugga i laddsladden...
De har ett kylsystem, men detta behöver bara kyla bort värmen från elektroniken och ev. batteriet, så det är pyttigt och blir inte särskilt varmt. Underhållet på en elbil är minimalt, och driftkostnaderna nästintill obefintliga, vilket nog är den största fördelen. Alla system är också mer oberoende av varann; istället för att koppla vattenpump, AC, generator och broms/styrservo till en ständigt snurrande förbränningsmotor, har man fått förse dessa med egna, anpassade elmotorer.

I Leafens motorrum finns det efter två år lite damm på toppen av motorn, som jag skulle kunna torka bort med en trasa om jag ville att den skulle se ut som ny.

Gör man rutin av att sätta i kontakten är bilen alltid laddad. Och annars brukar man komma ihåg det när räckvidden börjar bli låg, iaf. i dagens elbilar. Hur det blir när man kanske behöver ladda en gång i veckan vet jag inte, men då kommer man å andra sidan behöva ladda ett dygn eller två i en enkel hemmaladdare för att fylla det stora batteriet.

Här är alla elmotorer jag kommer på som finns i en Leaf (jag har för mig att det var totalt 39, men nu har jag missat en någonstans):
Citera
2017-06-01, 20:05
  #254
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
De har ett kylsystem, men detta behöver bara kyla bort värmen från elektroniken och ev. batteriet, så det är pyttigt och blir inte särskilt varmt.

Batteriet blir väldigt varmt. Det är väl 80% verkningsgrad på laddningen så 20% blir värme. TeslaBjörn körde någon av dessa mindre elbilar i Norge. När han kom fram till laddstolpen var batteriet för varmt för att kunna laddas. Tempen var uppe på rött.

Teslan har vattenkylning och vattenradiator för kupévärmen.
Leaf har luftkylning som värmer naturen.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-06-01 kl. 20:07.
Citera
2017-06-02, 10:20
  #255
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Batteriet blir väldigt varmt. Det är väl 80% verkningsgrad på laddningen så 20% blir värme. TeslaBjörn körde någon av dessa mindre elbilar i Norge. När han kom fram till laddstolpen var batteriet för varmt för att kunna laddas. Tempen var uppe på rött.

Teslan har vattenkylning och vattenradiator för kupévärmen.
Leaf har luftkylning som värmer naturen.
Allt värmer i slutändan naturen. Men jämfört med en förbränningsmotor (20-30% verkningsgrad) så är det väldigt lite värme att kyla bort i en elbil. Nissan Leaf's temperaturskala för batteriet toppar vid 60°C, och är man överst på skalan och nosar kommer både laddnings- och urladdningseffekt att begränsas.
Personligen har jag aldrig tagit mig högre än 9 av 12 streck på Leaf, och det var med tre snabbladdningar på raken. I varmare klimat eller under en värmebölja kan jag dock tänka mig att det kan bli svårt med långkörning. Vattenkylning av batteri är nog rätt väg att gå. Om det är värt mödan att används spillvärmen som kupévärme beror nog på.
Citera
2017-06-02, 13:03
  #256
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Haha jag provade det en gång med en lånad vedkapa. Det blev ett jävla liv, men som tur var lät de nåd gå före rätt.

Jag kör lite drygt 2000mil om året. Jag är arbetslös i nuläget, men jag börjar nytt jobb nästa onsdag. På vintrarna är jag alltid i arbete på en av skidanläggningarna i området. 38 mil är ok i de flesta fall.
jag har inget mot elbilar, men det känns inte som ett rimligt alternativ just nu p g a. bristande tillgänglighet. Hade det funnits lika många laddstolpar som bensinstationer hade saken sannolikt kommit i ett anat läge.
För min del frågar jag inte så mycket efter laddstolpar, det tar alldeles för lång tid att ladda när man är ute på långtur även om det är en snabbladdare. Laddning räknar jag med får ske hemma eller någon annanstans där bilen står länge och eluttag har du väl i alla fall där hemma.

Men jag förstår din tveksamhet, kör man ofta långturer så funkar inte elbilar och därför är jag betydligt mer sugen på hybridbilar. Batteriet behöver inte vara så jäkla stort och dyrt, det duger med 10 mils räckvidd för min dagliga körning så får jag använda förbränningsmotorn på långturer. Kör man dock långturer varje dag så är det ju inte så mycket mening med det heller.
Citera
2017-06-02, 13:07
  #257
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Elbilen Saab 9-3 börjar levereras. Premiärvisning på CEV Shanghaj:
http://www.aftonbladet.se/bil/a/K5wv...ilen-fran-nevs

Den kunde ha varit svensk. Att Nevs blir Sven baklänges är det närmaste vi kommer.
Sverige är baklänges..
Fan i helvete, den ska alltså monteras i Kina och man kommer bara att göra delar till den i Trollhättan Jag trodde ju att det skulle rulla ut färdiga och fina från Trollhättefabriken.
Citera
2017-06-18, 09:23
  #258
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
För min del frågar jag inte så mycket efter laddstolpar, det tar alldeles för lång tid att ladda när man är ute på långtur även om det är en snabbladdare. Laddning räknar jag med får ske hemma eller någon annanstans där bilen står länge och eluttag har du väl i alla fall där hemma.

Men jag förstår din tveksamhet, kör man ofta långturer så funkar inte elbilar och därför är jag betydligt mer sugen på hybridbilar. Batteriet behöver inte vara så jäkla stort och dyrt, det duger med 10 mils räckvidd för min dagliga körning så får jag använda förbränningsmotorn på långturer. Kör man dock långturer varje dag så är det ju inte så mycket mening med det heller.


Smart lösning för de som vill ladda på gatan där de bor:
https://www.youtube.com/watch?v=rKaEhBjt1ls

När man byter gatubelysning till LED så passar man på att montera ett eluttag för elbilsladdning i lyktstolpen. Elledningarna är ju redan lagda i gatan så det blir billigt.
Citera
2017-06-21, 18:09
  #259
Medlem
PeterNosters avatar
Mer om uttag i lyktstolpar:
https://www.youtube.com/watch?v=eQ27fzB61WY

Gör ditt eget batteri utan lödningar:
https://www.youtube.com/watch?v=e_kTMDToieE#t=165.434
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-06-21 kl. 18:12.
Citera
2017-06-21, 21:33
  #260
Medlem
Där jag bor finns det laddstationer där jag handlar och även där jag arbetar.
Laddstationer är de nya handikapp-parkeringarna, man ser en plats men tyvärr så är det en hägring.

Elbilar är fortfarande för dyra, tycker jag.
__________________
Senast redigerad av TeslaDC 2017-06-21 kl. 21:44. Anledning: tillägg
Citera
2017-06-22, 01:03
  #261
Medlem
PeterNosters avatar
Volvo tänker om satsar på el-bilar. Startar nytt företag, Volv Polestar, för ändamålet.

https://www.svd.se/volvo-gor-teslaut...r#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1706]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]
Citera
2017-06-22, 02:17
  #262
Medlem
Om jag får välja så åker jag en Tesla.

Varför?, jo när Tesla började etablera sig var de små, ingen av de stora bilbolagen brydde sig.
Sedan gick det dåligt för Tesla och Elon Musk skickade in pengar för han trodde på företaget.
Numera går det hyfsat för Tesla och SpaceX fungerar.
SunCity vart en slamdunk.
Citera
2021-04-19, 02:02
  #263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Om elbilen var ett alternativ för mig skulle jag kanske välja en sådan. I nuläget är det inget alternativ.
Lite märkligt kan tyckas, då jag har inte mindre än 3 vattenkraftverk inom 25 km radie från mitt hem.

Elbil är i dagsläget absolut inte för alla, eller för alla användningsområden. Men det sagt så har närheten till vattenkraftverk eller kärnkraftverk inget direkt med det att göra.
Citera
2021-04-19, 02:09
  #264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Såååå om en elbil tar skada av att bli fulladdad så kan jag inte lämna den hemma över natten på laddning? Utan jag måste gå ut mitt i natten o koppla bort laddaren?

Man skall absolut undvika att ladda till 100% om inte precis skall iväg. Därav att jag normalt endast laddar till 80%.

Men det ställer du in i bilen i förväg, eller ifrån appen i telefonen, och är inget som du måste gå ur och hantera manuellt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback