Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-09, 22:12
  #1
Medlem
Tittade på Tesla. Deras bilar är otroligt snygga och batteritiden är inte på något vis dålig. På deras billigaste modell (som är en sportbil) kommer man 334km om man kör på det anvisade sättet. Om det är -17 grader utomhus och du kör med AC kommer du 225km. Låt säga att du kör 80km om dagen och laddar bilen när du är hemma. Det tar 51 minuter att ladda upp 80km med en laddningsstation hemma. De har dessutom börjat med något som heter "Supercharging", med dessa kan man ladda 270km på endast 30 minuter. Bränslet är billigare än bensin, biogas och så vidare.

En bil i standardutförande kostar $60.000, alltså cirka 400.000kr. Om du tar alla extra tillbehör som bland annat tillåter längre körsträcka, fler funktioner, bättre väggrepp och alla paket såsom sensorer kostar det totalt 800.000kr. Det billigare alternativet kostar lika mycket som en vanlig ny bil och det dyrare alternativet (som är en fullutrustad sportbil) är väldigt billigt jämfört med vanliga sportbilar. Får man en lika bra bil för 400.000kr respektive 800.000kr?

Observera att jag endast är 18 år och jag har aldrig ägt en bil och har inte ens ett körkort (har inte heller börjat) så jag vet inte vad det är som får personer att inte köpa en elbil. Jag ser att Tesla inte öppnat Supercharingstationer i Sverige men de finns i Norge och Danmark och bör alltså komma till Sverige inom några år. Om man bor i storstaden är det en perfekt bil.

Om alla byter till en elbil (oavsett märke) kommer man ju ha löst en stor del av miljöproblemen. Den kostar lika mycket som en vanlig ny bil och har billigare bränsle. En nattladdning hemma (motsvarande 80km) kostar 13 kronor förutsatt att elpriset är 80öre/kWh. Med bensin kostar det cirka 100 kronor för samma sträcka, säkert mer. Om bilen är dyrare än en vanlig bensinbil kommer du snabbt spara in här, tänk också på att bilen är skattefri de första fem åren. Om du kör i genomsnitt 80km per dag, 365 dagar om året blir besparingen 365*(100-13)=31755 kronor per år. Lägg på den insparade bilskatten och du är väl uppe på 35000kr. Dessutom bidrar du till en bättre miljö.

BMW har också börjat med elbilar, många är på uppfart. Men trots detta finns det bara cirka 5000 elbilar i Sverige. Varför? Förklara gärna för en 18-åring.

(Kan låta som reklam för Tesla, men tänk på att de inte ens finns i Sverige, tog bara upp det som exempel då de hade mycket statistik på sin sida, BMW är antagligen ett bra alternativ)
Citera
2014-06-09, 22:17
  #2
Medlem
Vohkuns avatar
För en svensson som bara är ute efter något som rullar är 400.000 SEK oerhört mycket pengar. Många köper begagnat nuförtiden, så där har du svaret.
Citera
2014-06-09, 22:26
  #3
Medlem
provocative77s avatar
Titta på hur vårt land ser ut. Där har du första anledningen.
Att de säljer bra i Norge beror på att bilen kostar ungefär lika mkt där som här medan en fossildriven bil kostar minst det dubbla. Norrmännens lön är 1,5ggr så hög som vår.
De flesta elbilar där går som pendelbilar (privatpersoner). Ska de ut på tur så tar de sitt gamla vrak. Ja, norrmännens bilpark är ingen höjdare.
Ytterst få personer i Sverige har råd med två bilar vilket gör att vi väljer kompromissen. Inte ens en Tesla duger om jag ska till Stockholm. Då får jag stanna söder om Södertälje.

Utvecklingen går framåt o snart är vi nog mogna för elbilar även i Sverige. Men inte riktigt än.
Citera
2014-06-09, 22:27
  #4
Avstängd
PabloPicachus avatar
För att de är dyra och inte prisvärda. Finns inga fördelar med att köpa elbilar mer än för naturen.
Citera
2014-06-09, 22:28
  #5
Medlem
Senapstjuvens avatar
1. Alla vill inte köpa en bil för 3-400k.
2. Alla bor inte i storstaden.
3. Det främjar inte miljön.

Låt mig utveckla den sista punkten. Redan som vår elförbrukning ser ut idag så är det inte ovanligt att vi får köpa in kolkraft från Tyskland under vintern. Vind- och vattenkraft räcker inte för att förse Sverige med el och eftersom majoriteten av politikerna inte vill bygga ut kärnkraften så blir resultatet som ovan.

Vad tror du händer med energiförbrukningen när alla helt plötsligt har en elbil? Jo den skjuter i höjden. Detta skulle tvinga oss att A: Köpa in ännu mer kolkraft från Tyskland eller andra länder, eller B: Bygga ut vår egen energiproduktion markant, vilket skulle kosta multum. Dessutom skulle elpriserna gå upp väldigt fort.

Vindkraft är både dyrt att bygga, underhålla och de är förbannat fula.
Citera
2014-06-09, 22:28
  #6
Medlem
kinesarsles avatar
Bara som exempel så är det längre än 33 mil från Stockholm till Göteborg. Du kan alltså inte ta din bil och åka den sträckan utan att stanna och ladda. Att vilja åka längre än 33 mil några gånger per år är inte så ovanligt.
Citera
2014-06-09, 22:29
  #7
Medlem
tjenaremannen123s avatar
Det vanligaste argumentet jag har hört är "Det funkar ju inte när familjen Svenssons ska på sin kända resa till Skåne". Skulle absolut fungera bättre med uppgraderad struktur kring det men som tidigare nämnt så finns det inte bra struktur för elbilar i Sverige.

Många pratar även om att vi måste börja agera för att förbättra miljön men ingen vill börja verkar det som!
Citera
2014-06-09, 22:30
  #8
Medlem
400000 SEK? Har för mig att en Tesla går på närmare miljonen i Sverige. 60000 dollar är nog i USA...
Citera
2014-06-09, 22:30
  #9
Medlem
Finns ingenstans att ladda.
Gödsla med laddställen så skulle det väl fungera, även minska laddtiden och öka räckvidden så skulle man kanske satsa på ett sådant åk.
Säger jag som bor i lägenhet
Citera
2014-06-09, 22:33
  #10
Medlem
kinesarsles avatar
Det är hönan och ägget helt enkelt. Ingen köper elbilar för att det inte finns laddstationer, och ingen bygger laddstationer för det finns inga elbilar.
Citera
2014-06-09, 22:34
  #11
Medlem
carlpetersen73s avatar
Infrastruktur samt att de är för dyra. Norge och Holland, bland andra, har fått statlig spons vid köp av dessa bilar. 85% av våra resor är under 5 mil/dag, så det är framtiden. Tyvärr tror jag Tesla är för tidigt ute, det ligger många större aktörer och ruvar i bakgrunden, inte minst BMW och VW. (så du inte får för dig att köpa aktier i Tesla)
Citera
2014-06-09, 22:36
  #12
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Låt mig utveckla den sista punkten. Redan som vår elförbrukning ser ut idag så är det inte ovanligt att vi får köpa in kolkraft från Tyskland under vintern. Vind- och vattenkraft räcker inte för att förse Sverige med el och eftersom majoriteten av politikerna inte vill bygga ut kärnkraften så blir resultatet som ovan.
Är inte våran bensin importerad ifrån Norge? Om alla skrotade sina fossilbränsle-drivna fordon och staten satsade mer på vind-eller-solkraft skulle väl det hela balanseras en aning? Ursäkta mitt naiva tänk, men detta ämne har intresserat mig ett tag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback