Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-14, 17:13
  #25
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedino
En god curry måste innehålla kokosmjölk.

Nu är ni OT som bara helvete. Thaikäk är inte Kinamat. Kinahakens curry är svenskt currypulver. Lägg ner och skapa en ny tråd istället eller nåt.
Citera
2014-06-14, 18:22
  #26
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Nu är ni OT som bara helvete. Thaikäk är inte Kinamat. Kinahakens curry är svenskt currypulver. Lägg ner och skapa en ny tråd istället eller nåt.

Vad är det som säger att kokosmjölk inte används i Svenska (antar jag) restauranger för att skapa en currysås?
Citera
2014-06-14, 19:41
  #27
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stassen
1 burk cocosmjölk. Tycker du att det blir för fett så kan du späda den med halva burken vatten och ev 1 tsk mjöl.
2 msk Röd currypasta från blådraken
1-2 tsk vanlig torr gul curry från ica eller santa maria (inget måste)

Där har du basen. Kan du få rätt förhållande mellan ingredienserna så kommer det smaka precis som på restaurangerna. Mina mått är ungefärliga eftersom jag själv inte använder några.

Sen brukar jag ha i lite fisksås kanske 1/2 -1 tsk (men akta dig för att få det på händerna eftersom det luktar bajamaja)

Lycka till!

Går även att späda med lite vanlig mjölk.
Citera
2014-06-14, 19:45
  #28
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Nu är ni OT som bara helvete. Thaikäk är inte Kinamat. Kinahakens curry är svenskt currypulver. Lägg ner och skapa en ny tråd istället eller nåt.


Jag har nog aldrig hört någon som inte gör curry med kokosmjölk. Men då Ts inte listade detta så ville jag bara påpeka det.

Och det spelar ingen roll vem vad eller hur du gör din curry , kokosmjölk är en av huvudingrediensen i en Riktig curry.

Och kalla för i helvete aldrig pulver skiten du köper på ica för curry.
Citera
2014-06-14, 19:58
  #29
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedino
Jag har nog aldrig hört någon som inte gör curry med kokosmjölk. Men då Ts inte listade detta så ville jag bara påpeka det.

Och det spelar ingen roll vem vad eller hur du gör din curry , kokosmjölk är en av huvudingrediensen i en Riktig curry.

Och kalla för i helvete aldrig pulver skiten du köper på ica för curry.

Du kanske aldrig har ätit Indiskt? De gör ganska många curryvarianter utan kokosmjölk. Dessutom var det inte någon form av äkta currysås som TS efterfrågade, utan någon svennebanan variant man hittar på sin lokala kines. På dessa ställen är det väldigt ofta vanlig svennecurry i denna specifika sås som TS avser.
Citera
2014-06-15, 10:07
  #30
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedino
Jag har nog aldrig hört någon som inte gör curry med kokosmjölk. Men då Ts inte listade detta så ville jag bara påpeka det.

Och det spelar ingen roll vem vad eller hur du gör din curry , kokosmjölk är en av huvudingrediensen i en Riktig curry.

Och kalla för i helvete aldrig pulver skiten du köper på ica för curry.

Läs för helvete topic.

Varken curry eller cocosmjölk är något som är kinesiskt. Den currysås som är standard på kinarestauranger har ingenting med Kinakäk eller cocosmjölk att göra. Det är pulverskiten från ICA som ÄR basen i standardsåsen på Kinahaken. Det är en 30-årig kvarleva från svensk Kinamat när man serverade ett alternativ till sötsursås till friterade rätter.

Det du talar om är Thaiköket, varken kinamat eller det som serveras i Kinarestauranger. Håll dig till topic och läs lite basic geografi.
Citera
2014-06-16, 18:26
  #31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Effe
En kollega till mig sa att dom har i bockhornsklöver. Verksr vara lite svårt att få tag i det.
Bockhornsklöver är inte svårt att hitta.
Dock så får du beställa på nätet.
Här har jag köpt.
http://www.kryddlandet.se/products/2...lover-fro.aspx

Sen kan man hitta curryblad på asiatiska affärer har jag för mig.
Färska har jag inte sett, men frysta.
Citera
2014-06-16, 18:27
  #32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedino
Jag har nog aldrig hört någon som inte gör curry med kokosmjölk. Men då Ts inte listade detta så ville jag bara påpeka det.

Och det spelar ingen roll vem vad eller hur du gör din curry , kokosmjölk är en av huvudingrediensen i en Riktig curry.

Och kalla för i helvete aldrig pulver skiten du köper på ica för curry.
Nu pratar vi ju om Kinakrogens currysås.
I den finns det inte kokosmjölk, i alla fall inte de som jag testat.
Citera
2014-06-17, 01:40
  #33
Medlem
Triremers avatar
Fräs en gul lök och en gul paprika i neutral olja. Krydda med paprika-, chili- och vanligt currypulver. Slå på wokgrönsaker och låt fräsa vidare. Lägg i kycklingfilé skuren i bitar. Salta och peppra.
Slå på ca 2 dl grädde eller kokosmjölk. Jag anser dock att currysmaken framträder bättre om grädde används. Din "kinakrog" lär inte använda kokosmjölk. Låt puttra i 5-10 minuter på låg värme. Addera en gnutta socker. Toppred sedan tills lagom tjocklek är uppnådd. Jag brukar använda ca 1,5-2dl vätska och lite mjöl.

Det har dock ingenting med kinesisk mat att göra men lär likna det du efterfrågar.
__________________
Senast redigerad av Triremer 2014-06-17 kl. 01:53.
Citera
2014-06-17, 07:03
  #34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Curry är kryddblandningar, inte en växt eller bladkrydda.
Och?
Som du ser var det en sidodiskussion, där bockhornsklöver vad en del av denna och jag hintade om curryblad.
Och ingen av dessa är curryblandningar, men det är väl rätt självförklarande, eller?
Eller måste man skriva ut detta?
Citera
2014-06-17, 08:36
  #35
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat. Definitionen av curry får ni ta i en egen tråd, här är topic den curryn som serveras på en svensk kinarestaurang.
//mod
Citera
2018-09-14, 00:51
  #36
Avstängd
Ja jag vill kunna laga denna goda gula currysås man får i Svenska Kinakrogar.

Hur går man väga då exakt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback