• 1
  • 2
2014-06-08, 19:31
Medlem
Illamående av Rå Honung?
Grejjen är den att jag brukar köpa en Burk honung och käka en sked eller två då å då för jag tycker det är gott och har inte haft några problem innan.
Har inga problem när jag använder lite honung i mat eller liknande heller.
Nu på senare tid om jag äter mer än en stor sked honung på en gång, räcker med 2 skedar eller mer så tar det 2-3 minuter sedan får jag en extrem illamående känsla,på gränsen till kräkas som varar i en eller två minuter, sedan försvinner det helt och jag mår som vanligt igen.
Jag funderar lite på om detta är vanligt bland folk som äter Rå Honung direkt från burken eller om jag kanske börjar bli lite allergisk eller något mot just Rå Honung.
Citera
2014-06-08, 19:34
Medlem
Dan88s avatar
Du har fått diabetes.
Citera
2014-06-08, 19:35
Medlem
raantanens avatar
Min gissning är att du har pajat mjälten.
Citera
2014-06-08, 20:14
Medlem
psflaxs avatar
Rå honung ?
Jävligt konstigt uttryck.
Undrar hur den smakar stekt ?
Citera
2014-06-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Rå honung ?
Jävligt konstigt uttryck.
Undrar hur den smakar stekt ?

Nu kan man ju i och för sig ha honung i mat, så speciellt konstigt tycker jag inte att det låter.

Däremot undrar jag om den honungen man köper faktiskt är helt rå, eller om den kokats eller behandlats på något vis innan för att öka hållbarheten?
Citera
2014-06-08, 21:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beccamockasin
Illamående av Rå Honung?
Grejjen är den att jag brukar köpa en Burk honung och käka en sked eller två då å då för jag tycker det är gott och har inte haft några problem innan.
Har inga problem när jag använder lite honung i mat eller liknande heller.
Nu på senare tid om jag äter mer än en stor sked honung på en gång, räcker med 2 skedar eller mer så tar det 2-3 minuter sedan får jag en extrem illamående känsla,på gränsen till kräkas som varar i en eller två minuter, sedan försvinner det helt och jag mår som vanligt igen.
Jag funderar lite på om detta är vanligt bland folk som äter Rå Honung direkt från burken eller om jag kanske börjar bli lite allergisk eller något mot just Rå Honung.
Inte troligt men man vet aldrig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Andromedotoxin

~Paul~
Citera
2014-06-08, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Nu kan man ju i och för sig ha honung i mat, så speciellt konstigt tycker jag inte att det låter.

Däremot undrar jag om den honungen man köper faktiskt är helt rå, eller om den kokats eller behandlats på något vis innan för att öka hållbarheten?

Det finns en del som dom stoppar lite skit i för smak och hållbarheten men det finns ju även en del som bara innehåller ren honung utan något tillsatt.
Enligt livsmedelsverket dock så "För att en produkt skall få kallas honung får inget ha tillförts eller borttagits"
Den honung de tillsätter något i måste heta typ honung smaksatt av blabla eller något som trams har jag för mig.
Själva honungen har självklart genomgått en process så det är ju inte att de bara tagit en näve honung direkt och slafsat ner i en burk pga många olika anledningar som föroreningar.
Honungen slungas från vaxkakan,silas,tappas på burk etc och beroende på druvsocker och att sockret kristalliseras ändrar honungen färg,konsistens.
Detta var ett tag sedan jag läste om men jag tror det ska stämma hyffsat annars e de ju bara söka på honung på google.
Citera
2014-06-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Inte troligt men man vet aldrig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Andromedotoxin

~Paul~

Intressant
Citera
2014-06-08, 22:48
Medlem
StigAllans avatar
Det beror också på vilken typ av honung du käkar.
Ju billigare desto mera skit är det i både behandling och tillsatser.
Testa att köpa något ekologiskt svenskt och kolla om problemen fortsätter efter intag.
Citera
2014-06-08, 22:48
Medlem
Nu kan de ju vara att det varit just något i denna "rundan" honung, köpte 2 burkar av samma fabrikat och har ej testat den honungen innan men man ville ju supporta dem för dom låg ett par mil från min stad.
Tänkte bara om detta var något vanligt folk upplevde med honung men det verkar det inte vara, konstig känsla att börja kallsvettas och börja må illa så snabbt efter man dragit i sig ett par skedar.
Får tvinga nån polare å testa ett par skedar imorgon och se vad som händer haha
Då vet man ju om det bara är en själv eller inte.
Citera
2014-06-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Det beror också på vilken typ av honung du käkar.
Ju billigare desto mera skit är det i både behandling och tillsatser.
Testa att köpa något ekologiskt svenskt och kolla om problemen fortsätter efter intag.

Usch denna jag pratar om:
Närproducerat från Halland, 98 spänn för en 400 eller 500 grams burk tyckte jag var ganska dyrt
Men den var riktigt god faktist. utom dedär illamåendet.
Citera
2014-06-08, 22:52
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beccamockasin
Usch denna jag pratar om:
Närproducerat från Halland, 98 spänn för en 400 eller 500 grams burk tyckte jag var ganska dyrt
Men den var riktigt god faktist. utom dedär illamåendet.
Du får köpa från något annat ställe.
Helt klart innehåller naturprodukten något du inte tål.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in