Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-06-13, 14:29
  #13
Medlem
celestial.unicorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffiiee
Så jag åker till Japan i början av september, och eftersom jag ska stanna där i ungefär 6 månader så kommer jag att behöva ett visum. Har ingen aning hur eller vart man fixar ett visum. Ska man gå till något ställe i stan eller går det att fixa på nätet? Samt kostar det något?
Bor i Stockholm i fall någon vet vart en ambassad eller något liknande ligger i Stockholm

Ring/maila till Japanska ambassaden i Sverige. Det finns en svensk kille som jobbar där som är jätte hjälpsam och trevlig :-) Beskriv din situation och fråga dem vad de tycker att du ska göra. Det kommer att vara snabbast oh säkraste vägen att gå.
Citera
2014-06-14, 06:20
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Vad menar du med "nej, det stämmer inte"? Det jag skrev är generella (lägsta-nivå-)regler, men då har Japan alltså justeare regler än vad de behöver ha

I Schengen-avtalet måste man lämna landet (eller rättare sagt hela schengen-området) i 90-dagar innan man kan få ett nytt 90-dagars uppehållstillstånd, men Japan är ju inte med i Schengen. Så vitt jag vet finns det inga motsvarande regler i Japan. Det gäller alltså för japaner som kommer till sverige, men inte omvänt.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag reser mycket och ofta, men jag har aldrig haft något behov av en "visa run". Sydostasien har jag dock aldrig varit. Efter lite googlande verkar det dock ganska klart att mina antaganden stämmer; det är ingenting som är explicit tillåtet utan handlar om en form av undantag. Det är alltså inte alls garanterat att man kan komma in igen efter sin visa run och man bör/måste kunna bevisa att man faktiskt har någon giltig anledning till förlängningen av visumet. Och då undrar jag varför man bara inte ansöker om förlängning av visum på sedvanligt vis, men det kanske är lättare att få igenom det med en visa run?

Det handlar inte om ett visum, även om man slarvigt brukar kalla det för turistvisum. Ett visum söker man innan man reser. Sverige och Japan har ömsesidig viseringsfrihet för perioder upp till 90-dagar. Därför kan man inte förlänga ett "turistvisum" - det finns helt enkelt inget visum att förlänga. Lämnar man landet får man en helt ny viseringsfri period när man återvänder, oberoende av den föregående, så länge man uppfyller alla krav som ställs (returbiljett, tillräckligt med pengar, etc). Gör du det många gånger blir de kanske misstänksamma, söker igenom ditt bagage och googlar dig, men så länge de inte hittar något formellt fel (t ex något som tyder på att du arbetar i landet) så har de ingen anledning att inte släppa in dig i landet.
Citera
2014-07-15, 17:29
  #15
Medlem
Har en bekant som inte blev insläppt fjärde gången han försökte ta sig in i landet på ett halvår. Så alltför många gånger kan man nog inte visa-runna.
Citera
2014-08-19, 19:44
  #16
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Det handlar inte om ett visum, även om man slarvigt brukar kalla det för turistvisum. Ett visum söker man innan man reser. Sverige och Japan har ömsesidig viseringsfrihet för perioder upp till 90-dagar. Därför kan man inte förlänga ett "turistvisum" - det finns helt enkelt inget visum att förlänga. Lämnar man landet får man en helt ny viseringsfri period när man återvänder, oberoende av den föregående, så länge man uppfyller alla krav som ställs (returbiljett, tillräckligt med pengar, etc). Gör du det många gånger blir de kanske misstänksamma, söker igenom ditt bagage och googlar dig, men så länge de inte hittar något formellt fel (t ex något som tyder på att du arbetar i landet) så har de ingen anledning att inte släppa in dig i landet.

Definitionsmässigt är det lika mycket av ett visum som sådant man söker vid ambassader för tex arbete eller studier. Inresetillstånd eller uppehållstillstånd är andra ord man kan använda.

Och jo, det går att förlänga ett "temporary visitor visa" i Japan. Man kan även ansöka om att få sin typ av uppehälle ändrat.

Jag ställer mig fortfarande tveksam till att det verkligen är helt juridiskt okej att göra visa runs, tills jag ser något officiellt svar på det. Har man slutfört de aktiviteter för vilket man fick uppehållstillstånd (som tex turistande) så har man inte längre rätt att befinna sig i landet, så länge det inte uppkommer nya omständigheter för vilket man kan få rätt att befinna sig i landet. Om en syfte med att vara i Japan bara är att bo där, så har man inte rätt till ett "temporary visitor visa".

EDIT:
Följande står på japanska ambassadens hemsida: "Please note that you are only allowed to stay as a "temporary visitor" for up to 180 days during a 12-month period." Det var alltså exakt så som jag sade redan från början, 90 dagar med möjlighet till förlängning 90 dagar till...
http://www.se.emb-japan.go.jp/visa_temporary.htm

EDIT2:
Jag kan även tillägga att nu när jag var i Japan senast så åkte ett par kompisar över till Korea. De blev då ganska hårt kontrollerade, att de verkligen hade biljetter för att komma hem till Sverige sedan och så, redan innan de hade åkt iväg mot Korea.

EDIT3:
Och angående Schengen, så nej, man kan förlänga sitt visum med max 90 dagar. I övrigt stämmer det du skrev.
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2014-08-19 kl. 19:48.
Citera
2018-06-14, 21:45
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffiiee
Så jag åker till Japan i början av september, och eftersom jag ska stanna där i ungefär 6 månader så kommer jag att behöva ett visum. Har ingen aning hur eller vart man fixar ett visum. Ska man gå till något ställe i stan eller går det att fixa på nätet? Samt kostar det något?
Bor i Stockholm i fall någon vet vart en ambassad eller något liknande ligger i Stockholm

Vad händer i Japan? Vad gav dig intresset att dra dit? Nyfiken
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2389839

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback