• 1
  • 2
2014-06-07, 18:29
Medlem
saltpastills avatar
När jag var lite och växte upp i Norrland, mellan-Sverige och Stockholm fanns det bara EN sorts champinjon på pizzan.. Den vanliga bruna lilla konserverade jäveln som ALLA åt på den tiden (till allt) När jag 1998 flyttade till Göteborg fick jag en smakupplevelse jag aldrig kommer glömma! Vad fan var det för "fel" på pizzan? JO det visade sig att dom använde FÄRSKA champinjoner.

Det satte en bitter smak i hela pizzan, på samma sätt som den syrliga ananasen sätter sig i käften efter en Hawaii-pizza.. Allt är självklart smak och behag, men jag tålde verkligen inte smaken av en färsk champinjon på en pizza! Ungefär som att dom skulle ha bytt ut pizza-såsen mot ketchup eller bytt it ? Jag älskar champinjoner färsk annars, och kan äta den rå eller på grillen, såser eller för övrigt i matlagning, men på pizzan hör den vekligen inte hemma i min värld..

Kämpade på mot strömmen, och det slutade med att jag fick åka på affären och köpa en burk konserverade champinjoner och ge till pizza-bagaren Med åren har denna farsot spridit sig längre och längre norrut, och när nu för tiden reser runt i Norrland, ända upp till KIRUNA, så har dom bara i färska champinjoner!? Även i Norge där jag betalar 300:- för en pizza-jävel, har dom infört skiten år efter år, längre och längre norrut..

MEN... Så träffade jag en pizzabagare som jag som vanligt ställde min fråga till.. Han sa -"Du kan välja själv grappen"??? Jag förklarade läget, och han instämde med kommentaren att färska champinjoner i annan matlagning är gott, men på pizza smakar det skit(!) Jag blev KÄR
Han var en ärlig pizza-bagare, den första jag mött?

Ni som äter färska champinjoner, känner ni ingen skillnad i smak?
Jag förstår konceptet; Färska räkor, färsk fisk och färskt kött..
Men vad smakar bäst, rå eller tillagad fisk eller kött? Skälvklar upp till var och en som jag sagt, men det skulle vara intressant att höra från någon i branschen eller någon annan som kan ge mig ett svar? Varför bara färska champinjoner på pizza!?!?!?!?!?!?!!!!!!!!!!!????
Citera
2014-06-07, 18:38
Medlem
negerbarns avatar
Hade det inte varit att de är så slemmiga så hade jag kunnat tänka mig burkchampinioner på pizza, för de tillfällen man föredrar lite mindre svampsmak. Men nu går jag helst med färska.
Citera
2014-06-07, 18:40
Medlem
psflaxs avatar
Färska champinjoner, gorgonzola, tomatskivor och bacon.
Enligt mig den godaste pizzan

Men jag kan hålla med dig, färska champinjoner kan ha en säregen smak.
I bland kan de döda en sallad om det blir för mycket.

Vad tycker du om grön paprika i kinamat ?
Om man beställer kyckling med cashewnötter så förstör de gröna beska jävlarna
hela maträtten. Äter alltid upp paprikan (och ev. minimajs) först för att bli av med dem.
Citera
2014-06-07, 18:41
Medlem
Sereenas avatar
Färska ska det vara, dom konserverade smakar ju bara konserv...

Att det blir vanligare med färska på pizzan beror nog mest på att tillgången ökat och priset har sjunkigt så numera kan dom köpa in färska utan problem.

98 gick det ju knappt att få tag i färska om man inte ville betala en förmögenhetet
Citera
2014-06-07, 18:42
Bannlyst
Jag föredrar färska champinjoner för "burkisar" både på pizza och i annan matlagning!
Citera
2014-06-07, 18:47
Medlem
TheBoots avatar
Håller helt med om att konserverade champinjoner funkar bäst på pizza. De kanske inte smakar lika mycket som färska men har rätt spänstighet för underlaget. Jag tycker konsistensen och den subtila smaken tjänar mer för pizzan än vad färska gör som blir torra och tråkiga och ger för stor kontrast i smaken.
Citera
2014-06-07, 18:48
Medlem
ZethMalkovis avatar
jag håller med TS, färska champinjoner bidrar till en frän syrlig nästan bitter smak. Klart godare med burk. Men som sagt, det är väl för att alla tror det är godare med färska varor.
Citera
2014-06-07, 19:00
Medlem
Tycker färska champinjoner är mycket godare än konserverade på pizza. Jag kan däremot föredra konserverade i kinamatsrätter - men det kanske är för att man är van vid det. Som en del andra skriver så känns konserverade champinjoner slemmiga och det hör bättre hemma i den svenska kinamaten än på pizza.
Citera
2014-06-07, 19:13
Medlem
Ratis avatar
Enda gången jag föredrar konserverade champinjoner är om man ska äta dom råa till sallad. Då passar inte smak eller konsistensen som dom färska har.
Citera
2014-06-07, 19:17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Enda gången jag föredrar konserverade champinjoner är om man ska äta dom råa till sallad. Då passar inte smak eller konsistensen som dom färska har.

Ung samma här, konserverade använder jag bara när jag ska ha kalla/"råa" som tex i sallad.
Citera
2014-06-07, 19:27
Medlem
Starobrnos avatar
Färska smakar väl ok men burkchampis är bättre på både pizza och till maten hemma, så länge de är från Holland-Frankrike. De kinesiska borde giftmärkas.
Citera
2014-06-07, 19:37
Medlem
saltpastills avatar
En annan sak som slår mig är att champinjonkräm eller champinjon-stuvning är otroligt gott framför allt på varma mackor.. Ingen äcklig "färska champinjoner" smak där inte!

Och vad är en varm macka?! Ett satans vete-rostbröd med tomat och ost! EN MINIPIZZA??? HAHA
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in