2014-06-07, 06:35
Medlem
En vän/bekant (vi är inte jättenära) var med om en traumatisk upplevelse för några månader sen.

Hans beteende nu.. jag vet inte hur jag ska beskriva, man måste vara där för o förstå.

Men om jag ska försöka. Han har tagit upplevelsen allt för "bra" för att det ska kunna vara sant, vet inte någon som skulle komma över en sån sak direkt. Samtidigt hör man när han pratar att han gärna glider n på det, men när han pratar om/kring det så försvinner all logik typ. Det tar tvärstopp i den röda tråden, som att han byter personlighet typ.

Sen går det inte att få han att ändra perspektiv, han har snöat in sig på sitt spår och ingen kan ändra honom, han KAN inte ta in någon annans världsbild. HAn kan liksom svara "ja okej" , men man märker att det bara rinner rakt av. Man märker att han vet hur han "ska" svara osv, men han förstår inte att man märker att det han säger inte är genuint. Det känns som att han säger det för att han "måste".

Jag vet inte jag blir tokig, jag har bollat det med mina vänner som ändå är mer med han, men dom verkar inte bry sig så jävla mkt, alla håller med om att det är sjukt, men dom är obekväma med ordet, kan inte döma dom då det missanvänds rätt mkt.

Men det jag "vet" eller uppfattat om psykoser så är det väldigt lika om inte exakt det.

Hur gör man? JAg vill ju hjälpa honom. Men jag kan inte hantera honom, och då är det verkligen inte många människor jag inte kan det med..

Hur låter det för er? HUr hjälper man en sån vän, nån som vart i liknande sits?

MVH
Senast redigerad av Demma 2014-06-07 kl. 06:54.
Citera
2014-06-07, 06:40
Medlem
Maymons avatar
Ingen fara, han kommer över det.
Citera
2014-06-07, 06:41
Medlem
Ghostdesperas avatar
Antingen lever han i förnekelse.

Eller så bryr han sig helt enkelt inte.

Eller så är det en psykos.

Sätter dock mina två cents på antingen förnekelse eller inte bryr sig helt enkelt.
Citera
2014-06-07, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostdespera
Antingen lever han i förnekelse.

Eller så bryr han sig helt enkelt inte.

Eller så är det en psykos.

Sätter dock mina två cents på antingen förnekelse eller inte bryr sig helt enkelt.
Vill inte outa, men skulle jag säga skälet, tro mig, alla människor bryr sig om den saken, det är inte en frågan om, utan om hur mycket.

Men ja han lever i stenhård självförnekelse, det är det inge frågan om. Om han skulle få "diagnosen" psykos eller inte, det vet jag inte, men beter sig väldigt psykotiskT.
Citera
2014-06-07, 07:01
Medlem
Ghostdesperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Vill inte outa, men skulle jag säga skälet, tro mig, alla människor bryr sig om den saken, det är inte en frågan om, utan om hur mycket.

Men ja han lever i stenhård självförnekelse, det är det inge frågan om. Om han skulle få "diagnosen" psykos eller inte, det vet jag inte, men beter sig väldigt psykotiskT.

Mor eller flickvän med andra ord. Antagligen sistnämnda. Han tröttnade väl på den gnällande haggan.
Citera
2014-06-07, 08:29
Bannlyst
Kanske det är du som inte förstår att vi reagerar olika till olika händelser. Kanske du har svårt att se att din bekant kanske klarar av något som du har svårt att se att du eller någon annan skulle klara av.

Kanske det är du som lever i förnekelse över faktum att alla faktiskt inte är lika.
Citera
2014-06-07, 10:16
Medlem
ultrasunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Kanske det är du som inte förstår att vi reagerar olika till olika händelser. Kanske du har svårt att se att din bekant kanske klarar av något som du har svårt att se att du eller någon annan skulle klara av.

Kanske det är du som lever i förnekelse över faktum att alla faktiskt inte är lika.

jävligt bra sagt.

lär dig att ta han för vad han är och älska och stötta honom när han nu behöver det som mest. det är inte din uppgift att "hjälpa" honom. haft en polare som dig en gång och är fett glad att slippa honom. "varför säger du så?" "varför gör du såhär?" "vill du ha ett tips?" och så vidare i all oändlighet. hurrr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in