Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-10, 15:52
  #25
Medlem
twockos avatar
Jordnötssmör ska vara fett, sött och salt (ev. crunchy) och serveras tillsammans med sylt på mackan basta!!
Citera
2017-11-10, 17:03
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autozione
Missisippi Belle är lätt det bästa jordnötssmöret jag ätit. Riktigt härlig len konsistens, goda bitar och inte en massa konstiga tillsatser, mycket protein är det också. Att det är fett i, duh det är jordnötssmör. Inte som att det saknas fett i Bregott precis. Kostar runt 40 spänn på ICA, väl värda slantar!

http://www.mississippi-belle.com/#!c...ut-butter/cvc5

Dom rockar fint.
Citera
2017-11-16, 12:52
  #27
Medlem
twockos avatar
Jordnötssmör är för oss europeer en sk "acquired taste". Men när man väl en gång har smakat så är man fast. Funkar till sås också.
Citera
2017-11-16, 13:04
  #28
Medlem
flaskborstes avatar
Bäst är att göra eget jordnötssmör.. Enkelt och naturligare och man kan styra sälta och sötma lite som man vill.

Jag brukar göra jordnötssås till olika grillrätter och då använder jag vanliga rostade jordnötter ex. Lidels..

Kör dom i en mixer med en aning jordnötsolja, saltar försiktigt.. Vill jag ha i lite sötma kan man ha i en aning honung. Då har man jordnöts smöret.. Detta kan man lösa upp i vatten tills man får en tunnare sås.. Sedan kör man lite nötter extra så att de inte helt mosas till puree utan blir till småbitar i såsen så man får lite konsistens..

Överblivet "smör" gör sig på mackor med lite hemlagad inte så söt jordgubbs sylt.
Citera
2017-11-16, 13:43
  #29
Medlem
Skippy är bara skräp med tillsats av socker och härdad olja, både i USA och Sverige.

Det finns bra jordnötssmör i Sverige dock, exempelvis Kung Markatta och Green Choice.
De innehåller enbart malda jordnötter och havssalt. (Finns även utan salt).

Krämiga och goda båda två enligt mig!
__________________
Senast redigerad av MsFantasy 2017-11-16 kl. 13:45.
Citera
2017-12-07, 19:43
  #30
Medlem
TheGreenHulkens avatar
Smörstekt vitt bröd med jordnötssmör och en god sylt eller marmelad
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback