2014-06-04, 19:10
Medlem
Hej, om jag har postat i fel kategori, så kan ni flytta på denna post, hursomhelst...
Jag köpte för några månader sedan en akustisk gitarr. Tänkte inte så mycket på ljudet när jag köpte den - men har numera tänkt på hur den låter när jag spelar in i studion, det är resonansen eller ljudet, jag får inte det där varma akustiska ljudet..
Jag har en Ibanez PN15
http://www.reidys.com/images/product...e/pn15-atn.jpg

Har självklart testat och hållt på med EQ och ändrat här och där, men har fortfarande kvar det där ljusa / starka ljudet som gitarren har och börjar fundera på att köpa en ny gitarr som man faktiskt kan spela in med.
kör inte någon line-in - kör via mikrofon (Blue Nessie) - det är inte heller mikrofonen det är fel på för har använt riktiga studio mikrofoner som man kopplar in via ljudkort, resultatet är det samma. Förmodligen är anledningen kanske det att PN15 är en nybörjar gitarr och inte ska användas för studio bruk, vad vet jag...
Om detta går att fixa, skulle jag vara tackasm för svar.

Om det nu är så att jag måste köpa en ny gitarr, så vet jag självklart att desto högre pris - desto högre kvalite på ljudet, inte alltid.. men oftast.
Det jag undrar isåfall - är om man ska köpa en akustisk gitarr som man faktiskt kan lina. Eller om man kan köpa en gitarr med rätt så bra resonans samt ljud och fortfarande köra via mic?
Senast redigerad av NT.Chole 2014-06-04 kl. 19:12.
Citera
2014-06-04, 19:54
Medlem
Starobrnos avatar
Ibanez är ett seglivat märke så gitarren borde vara ok. Att den är billig gör inget i sig, jag spelar en Oakland för 915 kr och har varit helnöjd i decennier.
För en mjuk ton: fingertoppar bättre än naglar, spela nära hålet hellre än nära stallet.
Annars, fetare strängar?
Citera
2014-06-04, 20:10
Medlem
Zakyaths avatar
ja antingen är det gitarren, din spelstil eller hur du mickar upp. line-in är trams och inget du ska syssla med. ska du köpa en ny gitarr ska du ta och provspela innan och köpa den som låter som du vill att den ska låta.
Citera
2014-06-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Ibanez är ett seglivat märke så gitarren borde vara ok. Att den är billig gör inget i sig, jag spelar en Oakland för 915 kr och har varit helnöjd i decennier.
För en mjuk ton: fingertoppar bättre än naglar, spela nära hålet hellre än nära stallet.
Annars, fetare strängar?
Spelar relativt nära hålet istället för att spela nära stallet..
Citera
2014-06-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zakyath
ja antingen är det gitarren, din spelstil eller hur du mickar upp. line-in är trams och inget du ska syssla med. ska du köpa en ny gitarr ska du ta och provspela innan och köpa den som låter som du vill att den ska låta.
Brukar placera mikrofonen nära halsen och inte så nära,
jag spelar fingerpicking för det mesta.
Citera
2014-06-04, 20:38
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NT.Chole
Spelar relativt nära hålet istället för att spela nära stallet..
Hmmm .. provat att stämma ner den ett tonsteg?
Citera
2014-06-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Hmmm .. provat att stämma ner den ett tonsteg?
Yup, det låter bättre - är inte samma ljud som man får, det är mjukare...
När jag kör i E låter det väldigt starkt, speciellt om man tar barré under 5e bandet.
Hursomhelst så är det inte så stora problem när det gäller ovanför 5e.

Skulle vilja tillägga att det tidigare varit problem med greppbrädan - hade en korea puckel och var tvungen att lämna in gitarren.
Citera
2014-06-04, 20:54
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Yup, det låter bättre - är inte samma ljud som man får, det är mjukare...
När jag kör i E låter det väldigt starkt, speciellt om man tar barré under 5e bandet.
Hursomhelst så är det inte så stora problem när det gäller ovanför 5e.

Skulle vilja tillägga att det tidigare varit problem med greppbrädan - hade en korea puckel och var tvungen att lämna in gitarren.
Man kan ju stämma ner två tonsteg också men risk för sladdrighet, speciellt med tunna strängar.
Och, spelar du med plektrum så finns det ju hårda och mjuka såna.
Citera
2014-06-07, 15:07
Medlem
Zakyaths avatar
Citat:
Brukar placera mikrofonen nära halsen och inte så nära,
jag spelar fingerpicking för det mesta.

rikta mikrofonen mer mot lådan. passa på och byt strängar också. värt att testa iaf, billigare än att köpa en ny gitarr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in