Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-17, 02:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inevah
Hur är det då för en som precis vill lära sig programmera "på riktigt" men som har lite förkunskaper i c? Är Swift i det fallet ett bättre språk att lära sig, enklare?
Jag har lekt lite med swift. Mitt intryck är att det är lättare att lära sig än objective c. Men nu idag är inte swift färdigt än. Det saknas självklarheter som privata medlemmar. Som jag har förstått saken, tänker Apple inkludera även privata medlemmar. Med det vill jag säga att swift är ett språk som ännu inte är färdigt. Ska du börja lära dig swift seriöst, bör du vänta tills språket är stabilt. Ser man till arbetsmarknaden, kommer objective c fortfarande vara värt att lära sig för apputveckling. Ska du underhålla en befintlig iphone-app, kommer den sannolikt vara utvecklad i objective c.
Citera
2015-12-04, 01:02
  #14
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Nu är det släppt som öppen källkod.
Citera
2015-12-15, 08:39
  #15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Nu är det släppt som öppen källkod.

Intressant!
Det räcker ju inte med att det fungerar för Mac OS och IOS, om
det ska kunna bli stort.
Om Apple är smarta så ser dom till att det blir en lysande utvecklingsplattform
för IOS och Mac OS, men att det också går att använda för andra plattformar,
som Windows och Android.
IOS, OS X och Linux verkar vara igång. Vi får se när Android och Windows kommer.

mvh/Bo
Citera
2016-10-18, 05:34
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Intressant!
Det räcker ju inte med att det fungerar för Mac OS och IOS, om
det ska kunna bli stort.
Om Apple är smarta så ser dom till att det blir en lysande utvecklingsplattform
för IOS och Mac OS, men att det också går att använda för andra plattformar,
som Windows och Android.
IOS, OS X och Linux verkar vara igång. Vi får se när Android och Windows kommer.

mvh/Bo

Ja, är det fler här som tittat på Swift (Apple IOS) och hittat något att kritisera språket på ?

Om de tar fram en jäkligt bra debugger som fungerar pålitligt i trådat, o multitrådat läge så finns det ju hopp,
Men jag tycker mig se en inbyggd flaskhals här i det stora hela. Om Apple bara avser att Swift ska köra i Apples IOS ekomiljö så får de nog licensiera ut en sådan klon att köras som virtuell maskin inne i tex Windows om utvecklarfolket nu är vana vid att köra utveckling där.

Tänk på att de allra flesta hobbyutvecklare faktiskt använder Windows, de kommer inte att springa iväg för att köpa Macar bara för att leka med Swift, skulle jag tro ?

En annan fråga är ju om Swifts appar kan köras på Android och jag skulle tro att det är ett krav för att Swift ska bli stort.

Om Apple IOS inte kan bli större för att kunna köras på en mängd plattformar så kommer inte Swift att bli en hit, All slags programmering kommer att behövas överallt, Ännu så länge så är C++ det mest utvecklade språket och kan köras i de flesta miljöer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback