Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-02, 12:18
  #1
Medlem
Tjena!

För ett antal år sedan var jag på förhör hos farbror blå, var misstänkt för både det ena och det andra.
Det gjordes även en husrannsakan, och polisen hittade ett par nyckelknippor i en gammal låda.
Dessa nycklarna hade jag hittat ute när jag var liten, som jag självklart tog hem och sparade (haha).

Men i alla fall, på mitt förhör så säger polisen att dessa nycklarna tillhör Hus X på Gata X, som ägs av Företag X osv osv, alltså så hade de all info om nycklarna och vart dom kom ifrån.

Så min fråga är; Hur gör polisen för att få tag i denna infon? Ringer dom bara till typ ASSA och presenterar sig som poliser och får all info, eller legitimerar dom sig på något speciellt sätt?

Någon som vet mer?

Mvh
Citera
2014-06-02, 12:35
  #2
Medlem
OffensiveShits avatar
Assa har ett system där man kan kolla vart nycklarna passar.
Troligen har polisen tillgång till programvaran och till en fet databas så de kan kolla upp det.

http://www.assa.se/Other/ASSA/Produc...IQ-teknisk.pdf
Citera
2014-06-02, 15:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dope
Tjena!

För ett antal år sedan var jag på förhör hos farbror blå, var misstänkt för både det ena och det andra.
Det gjordes även en husrannsakan, och polisen hittade ett par nyckelknippor i en gammal låda.
Dessa nycklarna hade jag hittat ute när jag var liten, som jag självklart tog hem och sparade (haha).

Men i alla fall, på mitt förhör så säger polisen att dessa nycklarna tillhör Hus X på Gata X, som ägs av Företag X osv osv, alltså så hade de all info om nycklarna och vart dom kom ifrån.

Så min fråga är; Hur gör polisen för att få tag i denna infon? Ringer dom bara till typ ASSA och presenterar sig som poliser och får all info, eller legitimerar dom sig på något speciellt sätt?

Någon som vet mer?

Mvh
de har ingen databas, de ringer Assa och Assa motringer sedan polisen dvs 114 14 och ber om att bli kopplad till utredaren. På så sätt bekräftas det att de är poliser.
Citera
2014-06-02, 16:22
  #4
Moderator
blomvattnares avatar
Tillägg i rubrik: "för att ta reda på vart nycklar går".

/Mod
Citera
2014-06-02, 21:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
de har ingen databas, de ringer Assa och Assa motringer sedan polisen dvs 114 14 och ber om att bli kopplad till utredaren. På så sätt bekräftas det att de är poliser.

Och på vilket sätt visar detta vart nyckeln går?
Citera
2014-06-02, 21:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapacitet
Och på vilket sätt visar detta vart nyckeln går?:whoco5:
som jag skrev.. Polisen ringer Assa och frågar. Assa motringer då med svar och för att bekräfta att det är polisen.. :whoco5:
Citera
2014-06-02, 21:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
som jag skrev.. Polisen ringer Assa och frågar. Assa motringer då med svar och för att bekräfta att det är polisen..

Så detta var alltså inte svar nog?

Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Assa har ett system där man kan kolla vart nycklarna passar.
Troligen har polisen tillgång till programvaran och till en fet databas så de kan kolla upp det.

http://www.assa.se/Other/ASSA/Produc...IQ-teknisk.pdf
Citera
2014-07-09, 17:00
  #8
Medlem
Spärrade nycklar "nyckelsystem" är knutna på certifierade servicestationer (låssmeder)
där ASSA (eller annan nyckeltillverkare för den delen) tar del av de systemen servicestationen ansvarar för. polis ringer ASSA som har en inblick i alla system (för att kunna hjälpa till med tillverkning, service osvosv) i systemen står det exakt vilken nyckel som går var m.m.
hoppas detta hjälpte!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback