Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-06-02, 02:05
  #1
Medlem
Letar efter en robust jaktkniv med kvalitets stål, max 1500kr. En kniv jag ska kunna använda för att flå alla typer av djur, stora som små.

Vad tycker ni om dessa jag hittat?

http://www2.knifecenter.com/item/BM1...s-kydex-sheath

http://www2.knifecenter.com/item/BM1...s-kydex-sheath

http://www2.knifecenter.com/item/SPF...gn=bill%20mora
Citera
2014-06-02, 08:40
  #2
Medlem
Gör det enkelt för dej och köp en svingblade och en liten slipsten. Eller en Mora 2000. Tråkigt visst men bra. När du skurit och knäckt av fyra ben på en älg måste du dra några drag på en slipsten oavsett vilken kniv du har.
Citera
2014-06-02, 13:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeathByBomba
Gör det enkelt för dej och köp en svingblade och en liten slipsten. Eller en Mora 2000. Tråkigt visst men bra. När du skurit och knäckt av fyra ben på en älg måste du dra några drag på en slipsten oavsett vilken kniv du har.

Svingbladen ser mycket bra ut! Men hur ska man slipa det konkava bukbladet?
Citera
2014-06-02, 13:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Svingbladen ser mycket bra ut! Men hur ska man slipa det konkava bukbladet?

Hur många djur har du tänkt att sprätta?? Med tanke på att du öppnar med vanliga bladet och sedan kör med buköppnaren inifrån så slöar du inte ner den. Annars får du lätt upp skärpan med en lumpskiva. OBS det behöver du inte dra med ut i skogen

Utan att veta skulle jag gissa på att du kan öppna 20-40 djur innan slipning.
Citera
2014-06-02, 16:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeathByBomba
Hur många djur har du tänkt att sprätta?? Med tanke på att du öppnar med vanliga bladet och sedan kör med buköppnaren inifrån så slöar du inte ner den. Annars får du lätt upp skärpan med en lumpskiva. OBS det behöver du inte dra med ut i skogen

Utan att veta skulle jag gissa på att du kan öppna 20-40 djur innan slipning.

Tänkte mest ifall den inte skulle vara rakbladsvass från fabrik.
Är förvånad att jag aldrig sett denna kniv förr, den verkar helt klart vara den bästa och mest prisvärda jaktkniven. Skulle bli ännu mer förvånad om någon lyckas hitta en bättre kniv.
Citera
2014-06-02, 22:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Tänkte mest ifall den inte skulle vara rakbladsvass från fabrik.
Är förvånad att jag aldrig sett denna kniv förr, den verkar helt klart vara den bästa och mest prisvärda jaktkniven. Skulle bli ännu mer förvånad om någon lyckas hitta en bättre kniv.

Den är rakbladsvass och bra stål! Brukar finnas på xxl för 399kr
Citera
2014-06-07, 00:52
  #7
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Tänkte mest ifall den inte skulle vara rakbladsvass från fabrik.
Är förvånad att jag aldrig sett denna kniv förr, den verkar helt klart vara den bästa och mest prisvärda jaktkniven. Skulle bli ännu mer förvånad om någon lyckas hitta en bättre kniv.
Som sagt xxl har superbra priser på EKA. Jag har en EKA Swede 10 och en separat buköppnare. EKA gör riktigt kvalitativa knivar till ett lågt pris som är lätta att hålla vassa, i min mening iaf sen kommer det alltid någon som säger att Sandvik 12C27 är ett skitstål men för det priset är det sjukt bra!
Citera
2014-06-09, 00:54
  #8
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Svingbladen ser mycket bra ut! Men hur ska man slipa det konkava bukbladet?

Äldre modeller av EKA Swingblade hade skålslipad egg, den nya versionen (G3) har skandinavisk egg. Du slipar den på samma sätt som vilken morakniv som helst.
Citera
2015-10-26, 05:40
  #9
Avstängd
Hej

Är helt ny på jakt och knivar. Men behöver ha en under jakt. Framförallt för att avliva djuret fort om skottet skulle ej vara dödande utan bara fälla den.

Skulle helst slippa bära runt på en kniv med slitda. Skulle helst vilja att man kan fälla ihop den.

Har ni några tips på bra sådanna knivar i lite olika prisklasser?

Tack på förhand.

PMa gärna om ni orkar :-)
Citera
2015-10-26, 07:09
  #10
Medlem
Vavtrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonBonDoe
Hej

Är helt ny på jakt och knivar. Men behöver ha en under jakt. Framförallt för att avliva djuret fort om skottet skulle ej vara dödande utan bara fälla den.

Skulle helst slippa bära runt på en kniv med slitda. Skulle helst vilja att man kan fälla ihop den.

Har ni några tips på bra sådanna knivar i lite olika prisklasser?

Tack på förhand.

PMa gärna om ni orkar :-)

Nu vet inte jag vilka vilt du jagar så det är svårt att veta hur stor kniv som du behöver.

Men för att göra det enkelt, Spyderco tillverkar de mest prisvärda fällknivarna. Finns i olika storlekar och prisklassar.

Finns några svenska butiker som lagerhåller Spyderco.
http://www.spydercosverige.se/content/7-aterforsaljare
Citera
2015-10-26, 21:47
  #11
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonBonDoe
Hej

Är helt ny på jakt och knivar. Men behöver ha en under jakt. Framförallt för att avliva djuret fort om skottet skulle ej vara dödande utan bara fälla den.

Skulle helst slippa bära runt på en kniv med slitda. Skulle helst vilja att man kan fälla ihop den.

Har ni några tips på bra sådanna knivar i lite olika prisklasser?

Tack på förhand.

PMa gärna om ni orkar :-)

En liten stilla undran bara - vad för vilt hade du tänkt avliva med din kniv? Som nybörjare - stora djur som älg avlivar du bäst med ett skott till, småvilt som hare eller fågel är det enklast att klubba.

Att avfånga med kniv har sin plats, men något man ägnar sig åt i specialfall - exempelvis om man har en skarp jakthund som är på det skadskjutna villebrådet och man därför inte vill skjuta för att riskera att hunden träffas. Alltså knappast en situation som man som rookie hamnar i.

Nå, kniven som du använder i denna situation behöver vara tillräckligt lång för att nå in ordentligt till stora blodkärl och hjärta på stora djur. Det är bra om den är utformad för stick, exempelvis älgskinn är förvånansvärt segt. Dubbeleggade blad är vanliga på den här typen av knivar, gärna med en parerstång så att handen inte glider in över bladet vid hugg.

Ett exempel: http://www.gyttorp.se/produkt.php?pid=191
Ett annat: http://www.jakt.se/knivar-yxor-slakt...ningskniv.html

Mao - lite av ett specialverktyg som inte duger till mycket annat. Skär du grillkorven med en sådan kniv, så sitt helst ensam vid brasan eftersom du annars riskerar väcka stor munterhet hos jägarkollegorna

Knivtypen är annars användbar för att avbloda vilt som man träffat i centrala nervsystemet, något man med fördel gör för att förbättra köttkvalitet och hållbarhet.
Citera
2015-10-28, 03:14
  #12
Avstängd
Lånar tråden lite. Är inne på att köpa en jaktkniv. Kommer framförallt användas på större vilt.
Skulle vara en fördel om man kan fälla ihop den och slippa bära runt på en slida.

Har kollat runt lite men har väldigt svårt att bestämma mig för vilken som vore "bäst".

Är helt ny jägare, tog min examen bara för några dagar sedan

Kom gärna med tips på sidor som är pålitliga och bra knivar för mina ändamål.

Tack på förhand!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback