2014-06-01, 17:01
Medlem
Hör folk säga att det kan ta någon timme att mixa en vers an har spelat in. Jag har tränat mycket på att mixa nu och läst om EQ, frekvenser osv och för mig tar det bara några minuter innan jag är klar. vet liksom inte vilka funktioner man ska använda för att få en bra mix. Det känns som att jag gör fel och alldeles för lite.

Jag tar bort onödiga bakgrundsljud med Noice reduction. Går sen in på Dynamic EQ, lägger på ett high-pass filter (low pass på bakgrundsrösterna ibland), går sen in på Compressor och tar oftast Classic Softknee. Efter det brukar jag lägga på någon studio reverb.

Räcker det eller vad är det mer man bör tänka på att ha med? Proffs går väl in i alla möjliga effekter och ändrar massa men jag vet inte vad det skulle vara.

Är ganska dålig på att mixa än så jag använder bara förinställningarna på Compressor.

Är det något jag missar eller borde det räcka?
Citera
2014-06-01, 17:29
Medlem
Reidjis avatar
Nu är jag ingen expert men..
Det finns ett talesätt.. Less is more.

Fråga dig själv, hur ska det låta? Är jag nöjd?
Låter det bra så kör det i bilstereon och i andra system och se hur den sitter i mixen.
Det finns inte direkt något universal tips eller vad man ska göra. Sitt aldrig mer än 20 min med EQ och massa effekter och tweaka i sträck. (Ta en paus lyssna på någon annan musik eller ta en bensträckare i 30 min) Låt mixen vila ett par dagar, lyssna igen. Ta en referens låt från en kommersiell grupp beroende på musikgenre och lyssna, hur låter denna gentemot min.

Det är dom tipsen jag kan ge dig Sen finns det säkert uber mixare här på flashback. Får hoppas dom bidrar med bättre tips.
Senast redigerad av Reidji 2014-06-01 kl. 17:31.
Citera
2014-06-01, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Nu är jag ingen expert men..
Det finns ett talesätt.. Less is more.

Fråga dig själv, hur ska det låta? Är jag nöjd?
Låter det bra så kör det i bilstereon och i andra system och se hur den sitter i mixen.
Det finns inte direkt något universal tips eller vad man ska göra. Sitt aldrig mer än 20 min med EQ och massa effekter och tweaka i sträck. (Ta en paus lyssna på någon annan musik eller ta en bensträckare i 30 min) Låt mixen vila ett par dagar, lyssna igen. Ta en referens låt från en kommersiell grupp beroende på musikgenre och lyssna, hur låter denna gentemot min.

Det är dom tipsen jag kan ge dig Sen finns det säkert uber mixare här på flashback. Får hoppas dom bidrar med bättre tips.

Det var bra tips, tack! Alltid när jag har gjort en låt och blivit nöjd så blir jag sen väldigt missnöjd när jag lyssnar på låten några dagar efteråt. Följer nog ditt tips och väntar ett tag innan jag anser att låten är klar.
Citera
2014-06-01, 19:14
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratatah
Det var bra tips, tack! Alltid när jag har gjort en låt och blivit nöjd så blir jag sen väldigt missnöjd när jag lyssnar på låten några dagar efteråt. Följer nog ditt tips och väntar ett tag innan jag anser att låten är klar.

Öronen är väldigt känsliga för ljud så efter ett tag försvinner vissa frekvensområden som hjärnan tycker är jobbigt. Och då låter allt skitbra tills som du skrev dagen efter då man tar fram sitt "mästerverk" och sätter kaffet i halsen och undrar va fan är det man lyssnar på.

Men lycka till
Citera
2014-06-01, 21:55
Medlem
Skrffis avatar
Du bör välja några låtar som du anser är föredömen när det gäller mixning. Dessa ska du jämföra din låt mot medan du mixar. Justera volymen så att din och den andra låten har samma volym, och lyssna. Lyssna på vad den andra låten har som din inte har, och försök fixa det.

Försök lära dig kompression. Börja med ratio på högt (10:1-20:1), threshold drar du ner långt (så att den komprimerar alldeles för mycket, det ska låta skit. Du kanske behöver dra upp volymen en del för att höra). Då börjar du med attacken. Dra upp och ner attacken, försök höra vad kompressorn gör. Hitta ett bra ställe för attacken (det kommer vara olika på olika instrument, och till och med på olika kickar, olika virvlar. det kan vara olika för sången i versen och refrängen). Efter det gör du samma sak med releasen. Därefter justerar du ratio och threshold så att kompressionen blir mer subtil (om den inte ska vara tydlig).

Med kompression, det kan vara värt att använda flera i rad. Låt inte en plugin dra för mycket själv. Du kanske vill börja med en kompressor med långsam attack+release, låg ratio, som jämnar ut lite. Och efter den en kompressor med kortare attack och release, med högre ratio, som plockar ned och formar attacken på orden.

Experimentera. Även om presetsen blir bättre nu än det du kan ådstakomma, så kommer det inte vara länge, om du experimenterar en stund innan du sätter på preseten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in