Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 22:09
  #469
Medlem
Ördögs avatar
(FB) Man i 35års åldern knivskuren i centrala Sandviken 3/3-18. Mordförsök

Terrordåd i Sandviken tystas ner i media: Skrek "Allahu akbar!" och knivhögg man i ansiktet
http://www.friatider.se/islamistiskt...man-i-ansiktet
Citat:
En somalier vrålade "Allahu akbar!" och knivhögg en man i ansiktet och på överkroppen utanför en butik i Sandviken. Syftet med attacken var enligt somaliern själv att "kämpa mot otrogna" – men medierna har rapporterat sparsmakat om händelsen.

– Allah beordrade mig att göra det och jag har gjort det, för det är någonting jag har läst i Koranen, förklarade somaliern – men nu döms 21-åringen för mordförsök istället för terrorbrott.

Offret, en man invandrarbakgrund som beskriver sig som ateist, var den 3 mars i år på väg ut från en närbutik på Storgatan i Sandviken när han hörde någon skrika "Allahu akbar".

Han fick samtidigt motta flera knivhugg – mot ansiktet, hakan och överkroppen – och hörde fler "Allahu akbar"-utrop.

– Det här handlar om terrorism och islam, uppgav offret, som är 35-årsåldern, senare i polisförhör.
Citera
2019-08-27, 08:04
  #470
Moderator
HelgeBuks avatar
Kom att tänka på det här för några dagar sen och mailade kommunen för att fråga var alla pengar har tagit vägen. Det borde ju vara en av Sveriges överlägset "rikaste" kommuner vid det här laget. Svaret var tyvärr mer negativt.

Citat:
Fråga 1.

Jag undrar om det finns några redovisningar över vad kommunen har gjort med de hundratals miljoner kronor som den tjänat på flyktingar sedan 2015.


Svar:
Intäkter i form av statsbidrag till flyktingmottagande har använts till att ombesörja kommunala samhällsfunktioner såsom förskola, skola med mera till mottagna flyktingar. Redovisning av kommunens intäkter och kostnader sker löpande under verksamhetsåret och en årsredovisning upprättas vid årets slut.

Citat:
Fråga 2.

Är det så att "kistorna är fulla" så att vi står inför skattesänkningar närmsta åren?

Svar:
Sandvikens kommun har varken höjt eller sänkt skattesatsen på flera år, och inget talar för en skattesänkning närmaste åren. De medel som kommunen fått till flyktingmottagande har använts till att finansiera motsvarande kostnader. Några ”fulla kistor” finns inte.


Tråkigt att PWC, vars hela affär går ut på att räkna pengar, inte lyckades räkna och skilja på intäkter och vinst. Pengarna som kom från staten räckte precis till att finansiera flyktingmottagningen och de nyinvandrade som jobbar räcker tydligen precis till att finansiera övriga nyinvandrade så att det går ungefär jämnt upp. Inga 140 000 kr per person i vinst för kommunen.


Undrar förresten hur många såna här mail de får svara på varje månad.
Citera
2019-08-27, 11:04
  #471
Medlem
det är bara att fylla på med fler "flyktingar"

bostäder och välfärd (skolor,vård m,m) kommer i andra hand, någon annan tar hand om detta

"Föreställ dig en pyramid framför dig. På toppen sitter en person, den personen som startade pyramidspelet. Han eller hon värvar tre personer till, som betalar den första personen för att få vara med. De hamnar under toppen i pyramiden. För att de i sin tur ska tjäna pengar och hålla igång spelet, så måste de värva ytterligare tre personer var, som betalar dem. På detta viset fortsätter det, ända tills det inte går att rekrytera mer, föreställ dig själv att efter den 20:e omgången så hade det inneburit att varenda människa på hela jorden skulle behövt bli värvad för att kunna hålla spelet igång."

https://hurfungerardet.nu/hur-fungerar-ett-pyramidspel/
Citera
2019-08-27, 14:58
  #472
Medlem
Pungsvings avatar
DN kan skriva vad som helst, vilket de också gör. Det är bara skit ändå. DN kan skriva att Nordkorea besökt månen flera gånger och att varje kuban äger eget hotell, men vad är det som ska debatteras? Är det meningsfullt? Svensk media ska bara ignoreras, och prenumerationen hävas. Hjärntvätt.
Citera
2019-08-27, 15:22
  #473
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
DN kan skriva vad som helst, vilket de också gör. Det är bara skit ändå. DN kan skriva att Nordkorea besökt månen flera gånger och att varje kuban äger eget hotell, men vad är det som ska debatteras? Är det meningsfullt? Svensk media ska bara ignoreras, och prenumerationen hävas. Hjärntvätt.

Nåja, något gott kom ut ur denna Sandvike-gate i alla fall.

2015 hade jag PWC som revisor, inte idag !
Citera
2019-08-31, 18:37
  #474
Avstängd
Nuu är det läge för Sandviken att dela med sig av sina 100-tals miljoner dom tjänat på invandringen/asylköret till Filipstad.

Filipstad needs you now - o Ni kan också lära Filipstad att komma upp till Er lönsamma nivå genom den integration Ni lyckats så bra med - samtidigt som Filipstad totalt misslyckats
Citera
2019-08-31, 21:57
  #475
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Nuu är det läge för Sandviken att dela med sig av sina 100-tals miljoner dom tjänat på invandringen/asylköret till Filipstad.

Filipstad needs you now - o Ni kan också lära Filipstad att komma upp till Er lönsamma nivå genom den integration Ni lyckats så bra med - samtidigt som Filipstad totalt misslyckats

Nej för sjutton! Filipstad har ju bara räknat fel. De behöver inga pengar från Sandviken.
Istället kan Filipstad skänka pengar och dela med sig till de olyckligt lottade kommunerna som har väldigt liten del utlänningar. Danderyd eller så.
Det är skamligt av Filipstads kommun att antyda att invandrare är en "kostnad"!
Ring PWC och låt proffs styra upp det där!
__________________
Senast redigerad av StuG 2019-08-31 kl. 22:02.
Citera
2019-09-03, 09:42
  #476
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Nuu är det läge för Sandviken att dela med sig av sina 100-tals miljoner dom tjänat på invandringen/asylköret till Filipstad.

Filipstad needs you now - o Ni kan också lära Filipstad att komma upp till Er lönsamma nivå genom den integration Ni lyckats så bra med - samtidigt som Filipstad totalt misslyckats


https://www.arbetarbladet.se/artikel...nerna-i-landet

Citat:
Stora underskott väntas i flera kommuner i landet. Sandvikens kommun sticker ut och är på väg mot det fjärde största underskottet i Sverige, enligt Dagens Samhälles kartläggning.

Citat:
Nu finns de tyngsta lasterna hos kunskapsförvaltningen, individ- och familjeomsorg, och arbetslivsförvaltningen.

Citat:
Andra orsaker till det prognostiserade resultatet är, enligt Peter Kärnström, att behovet för vård av psykisk ohälsa har ökat hos individ-och familjeomsorgsförvaltningen, hos kunskapsförvaltningen är det större barnkullar och rust av skollokaler som kostar, och skatteunderlaget har minskat.

Det finns två sätt att lösa detta, antingen tar dom in fler flyktingar för att täcka upp förlusterna eller så hyr dom in samma ekonom som får räkna om finanserna så det blir ett överskott.
Citera
2019-09-15, 19:55
  #477
Medlem
Du missade att citera Lousie Erixon så jag gör det:
Citat:
I den lilla Blekingekommunen heter ordföranden i kommunstyrelsen numera Louise Erixon – och hon är född och uppvuxen i just Sandviken.

Hon slåss just nu med näbbar och klor – tillsammans med det så kallade Samstyret – för att slippa ta emot flyktingar framöver.

Men om det ändå kommer asylsökande, då vill hon placera dem i andra kommuner – som Sandviken.

– Jag har sagt att jag då kommer att snegla på röda kommuner där man har har framhållit att man tjänat på den förda migrationspolitiken, Sandviken till exempel.

Louise Erixon hänvisar ofta till Sandvikenrapporten.

– Den är symptomatisk och visar hur verklighetsfrånvända kommunpolitiker bidrar till att förstöra för sina egna kommuninvånare. Det är så klart tragiskt, säger hon.
Lika kaxigt som rätt och riktigt.
Citera
2019-09-15, 21:40
  #478
Medlem
Citat:
Om hela Sverige ska leva så måste också man har ett utjämningssystem som speglar det, säger Peter Kärnström, och konstaterar därmed att dagens system är orättvist.

– Jag förstår att finansminister Magdalena Andersson har många hål att stoppa pengarna i, men det är ute i kommunerna som vi ser den demografiska utvecklingen.


Sandviken som har ett så stort företag som Sandvik med runt 5500 anställda i kommunen borde fan skämmas över att gnälla om utjämningsbidrag. Att de inte lyckas driva kommunen med goda finanser beror bara på deras egen hjärtskärande inkompetens. En privatperson som sköter sina ekonomi så dåligt blir satt under förvaltning på 3 röda. Varför är det inte samma krav på offentlig verksamhet?
Citera
2019-09-15, 23:12
  #479
Medlem
Ringhals3s avatar
Sandvikens kommun går 67 miljoner back i år!

Vi som visste att PWC rapporten var totalt verklighetsfrånvänd hade förstås helt rätt!
700 personer lever på socialbidrag i Sandviken, och de får x miljoner om året i kommunalt utjämningsbidrag.

Vem ska betala när 100% av kommunerna ser ut som Göteborg, Malmö, filipstad och Sandviken och en hel drös till?

Nä fyll på med fler lycksökare bara! Flyktinginvandring är inte bara lönsamt, det är nödvändigt också om vi ska få några pensioner!

Räknas mitt inlägg som näthat och jag som ett troll av PK-maffian?
https://www.expressen.se/nyheter/san...instrapporten/

Som vi misstänte dårå...
Citera
2019-09-15, 23:27
  #480
Medlem
Kalk-Allans avatar
Hur fan ska man orka detta? Varenda gång jag ser en politiker i TV (förutom SD) så får jag fan svårt att andas, pulsen går hög och viljan att göra något olagligt går i topp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback