Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-31, 16:17
  #13
Medlem
Är det någon som hittar rapporten?
Jag klarar inte det men är väldigt intresserad av att läsa den och se hur de räknar på dessa produktionsvärden.
Hittar bara en gammal rapport som avhandlar Coaching (http://sandviken.se/download/18.50f8...s+20130609.pdf), men verkar vara lite trollande med siffror/statistik där så är väldigt nyfiken på denna rapporten (se t.ex i Coachingrapporten hur de räknar med vinst baserat på stöd av ESF - Europeiska Socialfonden)!
Citera
2014-05-31, 17:31
  #14
Medlem
Drozds avatar
Bluffen har ju redan synats av FB och Sandvikens "vinst" består av de hundratals skattemiljoner staten skjuter till.

Antingen tror DN att hela läsekretsen består av imbecilla idioter som bara slarvläser rubrikerna eller så har DN en mycket hög tilltro till sin egen förmåga att vinkla och vrida till fakta. Antagligen både och.
Citera
2014-05-31, 17:46
  #15
Medlem
El Capitanos avatar
Hahaha, de här lögnerna är så jävla korkade. Jag undrar verkligen vem man vill lura. Med den logiken kan vi i så fall ta bort alla utjämningsbidrag som går till Malmö (fyra miljarder) så får vi ser hur de klarar sig. Samtidigt borde Södertälje vara Sveriges mest lönsamma kommun som fått så många guldklimpar.

Det här handlar som vanligt om att man tar bidrag från ett ställe och skickar till ett annat - och vips så gör man vinst. Pressen påstod ju för inte länge sedan att Malmös ekonomi gjorde vinst också, efter att Åkesson påpekat haveriet
Citera
2014-05-31, 18:56
  #16
Medlem
Osar lite katt om denna uträkning. Vi har 3 officiella utanförskapet områden i Sandviken. I En stad på 30000 invånare. // Sandvikens bo
Citera
2014-05-31, 19:04
  #17
Medlem
StuGs avatar
Jag är uppriktigt förvånad att DN lät sig luras att publicera det här. De brukar vara slugare. Men gjort är gjort - nu kan de inte backa.

Åkesson lär göra en valvinnare av detta...
Citera
2014-05-31, 19:09
  #18
Medlem
Det skulle vara kul att veta hur man räknat , om man tagit med arbetskraftsinvandrare från närliggande länder genom tiderna , eller bara flyktingar . En minskning av invandringen är ett måste nu när allt fler jobb försvinner från vårt land . Dessa pengar kommer ju från början från stadskassan och det är fel att kalla det för en vinst.
Citera
2014-05-31, 19:11
  #19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Jag är uppriktigt förvånad att DN lät sig luras att publicera det här. De brukar vara slugare. Men gjort är gjort - nu kan de inte backa.

Åkesson lär göra en valvinnare av detta...
Ja det verkar korkat, för vem som helst kan ju räkna ut att den halvmiljard som Sandviken säger sig tjäna kommer från skattebetalarna via staten.
Citera
2014-05-31, 19:18
  #20
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
"Sandviken tjänar över 500 miljoner kronor årligen på de utomlandsfödda personer som bor i kommunen. I genomsnitt innebär det per person och år drygt 145.000 kronor till samhället. "

Om de utlandsfödda kommer från våra grannländer eller från något av de civiliserade länderna i europa så kan jag tro på det. Men om merparten kommer från mena så är det en brakförlust för kommunen.

På Sandvik jobbar en hel del högutbildade som drar upp snittet . Och hur jävla svårt är det att tjäna pengar då? Så visst,vi tjänar på invandrad spetskompetens och det funkar bra i städer med stora industrier. Sen att man räknar in bidrag som en vinst och säkerligen inte räknat med utgifter för skola (underskott pga av invandring) , vård, polis osv gör att ingen vill ta deras rapport på allvar.
Citera
2014-05-31, 19:20
  #21
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deusx.machina
Är det någon som hittar rapporten?
Jag klarar inte det men är väldigt intresserad av att läsa den och se hur de räknar på dessa produktionsvärden.
Hittar bara en gammal rapport som avhandlar Coaching (http://sandviken.se/download/18.50f8...s+20130609.pdf), men verkar vara lite trollande med siffror/statistik där så är väldigt nyfiken på denna rapporten (se t.ex i Coachingrapporten hur de räknar med vinst baserat på stöd av ESF - Europeiska Socialfonden)!


Nej, den finns varken på sandvikens eller pwc´s hemsidor vilket är märkligt då dom publicerar så mycket annat.
Citera
2014-05-31, 19:50
  #22
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Det är skrämmande hur staten och media försöker täcka över sanningen hela tiden.

Istället för att skriva som det är skriver man så det låter som Sverige faktiskt går + på invandrare. När det är helt motsatsen. Dock väldigt fiffigt av DN att skriva sådär.

Egentligen borde det stå: "Tjänar över en halv miljard på invandringen genom statliga bidrag" eller liknande i rubriken

Jag ser detta som ett hån mot läsaren. Dom som går på detta kan verkligen inte tänka och är hjärntvättade.
Citera
2014-05-31, 19:57
  #23
Medlem
Man blir ju mörkrädd!
Om nu bara Sandvikens invandrare kostar oss skattebetalare en halv miljard, vad blir då notan för hela landet? Det måste ju i så fall röra sig om flera hundra miljarder bara i stöd till kommuner. Lägger man sen på övriga kostnader som kriminalvård mm så är det ju astronomiska belopp som detta kostar oss!
Citera
2014-05-31, 20:30
  #24
Medlem
Var det inte DN som för 6 månader sen som publicerade en invandringkritisk artikel? För övrigt så kan jag som Sandviken bo säga att vi har 3 utanförskapsområden i ett område där det bor 30000 tusen människor
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback