Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-30, 21:17
  #1
Medlem
Hej!

Har precis monterat ihop en ny dator och vid uppstart så går den igång i ett par sekunder sen dör den. Startar sedan om igen av sig själv för att sen dö igen. Trodde först det var CPU-kylningen som jäklades eftersom fläkten bara ryckte lite och gick aldrig igång. Men nu har jag plockat bort del efter del och sitter med bara moderkortet löst och har det kopplat till nätagget. Utan CPU! Bara moderkort. Precis samma sak händer. Går igång och dör, går igång och dör.

Någon som känner igen detta? Förstår att inte ett skit funkar när man bara kopplar in moderkortet, men det ska väl åtminstone hålla sig igång!?

Spec:

Moderkort: Gigabyte G1.Sniper B5
CPU: Core i5-4670
Nätagg: Cooler Master RS-700-ACAB-D3
__________________
Senast redigerad av henmar7808 2014-05-30 kl. 21:20.
Citera
2014-05-30, 21:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henmar7808
Hej!

Har precis monterat ihop en ny dator och vid uppstart så går den igång i ett par sekunder sen dör den. Startar sedan om igen av sig själv för att sen dö igen. Trodde först det var CPU-kylningen som jäklades eftersom fläkten bara ryckte lite och gick aldrig igång. Men nu har jag plockat bort del efter del och sitter med bara moderkortet löst och har det kopplat till nätagget. Utan CPU! Bara moderkort. Precis samma sak händer. Går igång och dör, går igång och dör.

Någon som känner igen detta?

Spec:

Moderkort: Gigabyte G1.Sniper B5
CPU: Core i5-4670
Nätagg: Cooler Master RS-700-ACAB-D3

Låter som nätagget krånglar. Hade du försökt överklocka din dator? Samma sak hände mig när jag försökte överklocka.
Citera
2014-05-30, 21:20
  #3
Medlem
Strychnos avatar
Fel på moderkortet eller kass psu kanske?
Citera
2014-05-30, 21:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mladic97
Låter som nätagget krånglar. Hade du försökt överklocka din dator? Samma sak hände mig när jag försökte överklocka.

Nej nej. Detta är helt nyköpt och original från lådorna. Jag blir fan skogstokig på sånt här och det händer alltid en fredag så att man ska va förbannad hela helgen!
Citera
2014-05-30, 21:47
  #5
Medlem
Får prova ett annat nätagg imorgon. Känns väl som att det är det mest troliga att jävlas. Problemet är ju bara att det kan dra med sig andra komponenter i skiten om det gett fel spänning.
Citera
2014-06-04, 21:08
  #6
Avstängd
sanfs avatar
Lättast är att koppla in den lilla högtalaren till moderkortet och lyssna på vad den spelar upp innan datorn dör (långa eller korta pip-ljud) och sedan gå igenom manualen för moderkortet och där kolla upp vad den signalen innebär.
Citera
2015-03-04, 09:54
  #7
Medlem
Kom på att jag inte avslutat denna tråden

Problemet var ett defekt RAM. Fick hjärnsläpp och tänkte inte på att testa dessa var för sig förrän dagen efter. Med bara det ena i så gick datorn igång.

Fick ett nytt och datorn funkar nu klockrent.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback