Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-21, 11:47
  #1
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Varför så små portioner på restauranger?
Ja kan någon förklara denna gåta för mig?
Den ända chansen till att äta sig mätt på en restaurang är om de kör med bufféer.
Men att beställa in en maträtt är ju vansinne.

Som i veckan när jag var på restaurang med jobbet och beställde oxfilé, jag fick in en köttbit som inte var större än en pannbiff och 4 små små potatis för 194:- jag han fan käka upp medan servitrisen duka av bordet bredvid mig, det fanns inga som helst tecken i kroppen på att jag hade fått i mig någon mat.
Vad kan vara meningen med att det ska vara så små portioner?
Vad är det för jävla restaurang kultur vi har i detta landet??
Citera
2005-08-21, 11:57
  #2
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Håller med dig till fullo, man måste alltid äta innan man går ut och äter annars blir man helt enkelt inte mätt.
Det enda tipset jag kan ge dig är att ALLTID beställa in mer potatis, en extra skål eller liknande. Potatis är oftast gratis.
Citera
2005-08-21, 12:10
  #3
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Håller med dig till fullo, man måste alltid äta innan man går ut och äter annars blir man helt enkelt inte mätt.
Det enda tipset jag kan ge dig är att ALLTID beställa in mer potatis, en extra skål eller liknande. Potatis är oftast gratis.
Ja det är inte klokt att man ska behöva äta innan man går ut och äter, till råga på allt får man äta sig mätt på potatis för 200 spänn
Citera
2005-08-21, 12:14
  #4
Medlem
Acquiences avatar
Jo det är helt klart förjävligt men nu är det "fint" att inte äta sig mätt.
Citera
2005-08-21, 12:24
  #5
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Att beställa en förrätt brukar ju hjälpa till lite. Men ibland är ju även den löjligt liten.

Restaurangerna vill väl att man även ska beställa in en stor efterrätt pga hunger. Därför är allt så smått.
Citera
2005-08-21, 13:20
  #6
Medlem
ElakPistols avatar
Det brukar ju också vara så att ju "finare" restaurangen är, desto mindre är portionerna. Löjligt.
Citera
2005-08-21, 14:05
  #7
Medlem
Ivanovichs avatar
Är det inte så att de räknar med att man ska äta;
Förätt-varmrätt-efterätt-kaffe.Gör man det så är portionerna ganska lagom.
De räknar nog ut det det ganska bra efter hur mycket medelsvenson äter.
Vore ju dumt att servera efter den som äter mest,mycket mat skulle ju gå till spillo då.
Citera
2005-08-21, 14:10
  #8
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag vet inte om det är jag som är liten i maten, men jag blir då alltid mätt?
Eller så går jag inte på "fina" restauranger.

Men - blir ni inte mätta på en Vandaloo eller en Pizza - så får ni väl gå till en Kines-restaurang och äta Buffé. Eller ett långtradarfik - där brukar serveras fet och mättande mat.
Citera
2005-08-21, 14:46
  #9
Medlem
ElakPistols avatar
Mätt blir jag oftast, och finare restauranger går jag inte på om jag inte blir bjuden (gratis är gott ). Men de få gånger man snubblat in på en "exklusiv" restaurang verkar det vara miniatyrportioner i jämförelse med vad man kan få för hälften av pengarna på andra restauranger. Nej, nu babblar jag bara så nu ska jag sluta.
Citera
2005-08-21, 14:54
  #10
Medlem
L.Skugges avatar
kan rekomendera er att åka till kina, här kostar en brakmåltid, ett helt jävla julbord, 100 spänn.
annars är chicago lysande, fan vad mat man får. köttet är oslagbart. går inte att få tag i sånt i skitsverige.
jag upprörs dessutom av töntmentaliteten hos serveringspersonalen som tror att man ska vara nådig dem. dom ska fan vara glada att man är och äter hos dem.
Citera
2005-08-21, 14:55
  #11
Medlem
Lutass avatar
De få finare resturanger jag har besökt har haft det problemet... Sist åt jag åp nån snobbig golfresturang, jag klämde i mig min portion och skålen med extra potatisgratäng, utan att vara i närheten av mätt... Förmodligen var det snordyrt också, men som tur är blev jag bjuden...
Citera
2005-08-21, 15:23
  #12
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Svensken von svensken:

Håller fullständigt med dig och därför äter jag aldrig ute numer, jag har lärt mig läxan.
Undantaget är pizzerior och kinabufeér och liknande. Finare restauranger, dagens rätt och div långtradarrestauranger suger stora, dinglande gôller allihopa. Betalar inte för att vara fortsatt hungrig helt enkelt.

Sista gången jag käkade ute var för något år sedan, var helt enkelt tvungen eftersom jag var på långresa med bilen och jag hittade ingen pizzeria. Fick ta dagens på en vanlig restaurang. Fick kanske fem potäter, sju-åtta köttbullar och lite grönsaker. Mättar ju inte ens en kanariefågel. Vräkte i mig en massa knäckebröd och skit för att fylla upp magen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback