Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-18, 15:14
  #145
Medlem
lampross avatar
Forbidden Planet, 1956 (skapade conceptet med "forskningsskepp som far runt," togs sedan upp av Star Trek).

Planet of the Apes, 1968 (i början av filmen åker hjälten Charlton Heston i en rymdkapsel, det visar sig sedan att han bara farit i en krökt rymd).

2001, 1968 (andlig initiation, själva filmduken blir som "rectangular stargate).

Star Wars, 1977 (jag såg denna som 12-åring när den var ny, inte mycket liknade detta äventyr, high tech med patina).

Star Trek, 1979 (den lite antiseptiska känslan uppvägs av FX när man möter det okända).

Flash Gordon, 1980 (svärd och rymdskepp = science fantasy).

Blade Runner, 1982 (atmosfär och scenografi, sentimentalitet och "old Hollywood" i ny förpackning).
__________________
Senast redigerad av lampros 2018-11-18 kl. 15:19.
Citera
2018-11-18, 15:25
  #146
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Sådär. Har tagit bort Inception från listan. Nöjd haha

Den första Alien filmen var bra och hade en lätt pressad stämning över sig. Tyvärr klarade inte uppföljarna av denna speciella känsla som den första filmen gav.

Så Aliens kan du ersätta inception med tycker jag.

Det finns även en del äldre filmer där effekterna "suger" men där handlingen och själva idén är bra.
En kul gammal rulle är "The black hole" (Låter som en usel porrulle men är en Sci-fi)
Citera
2018-11-18, 15:26
  #147
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Jag slår ett slag för "Cargo" från 2009, en underskattad film som har lite känsla av "Moon" som jag gillar skarpt, alltså lite mer hjärna än muskler om man säger så utan att säga för mycket.

https://www.imdb.com/title/tt0381940/
Citera
2018-11-19, 13:11
  #148
Medlem
BigFatCones avatar
War of the Worlds från 1953 är oväntat bra för att vara en rymdfilm från 50-talet. Effekterna är lika banbrytande som Star Wars över tjugo år senare. Rekommenderas starkt.
Citera
2018-11-23, 02:15
  #149
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Den första Alien filmen var bra och hade en lätt pressad stämning över sig. Tyvärr klarade inte uppföljarna av denna speciella känsla som den första filmen gav.

Så Aliens kan du ersätta inception med tycker jag.

Det finns även en del äldre filmer där effekterna "suger" men där handlingen och själva idén är bra.
En kul gammal rulle är "The black hole" (Låter som en usel porrulle men är en Sci-fi)

Tycker Aliens är betydligt bättre än Alien. Händer lite mer i den filmen. Ska kolla upp Black Hole. Anthony Perkins från Psycho är ju tydligen med i den filmen.
Citera
2018-11-23, 15:02
  #150
Medlem
Gillart starkt Gravity, Inception och 2001, de flesta har väl sett dom men har man missat så är det värt att se igen.
Citera
2018-11-28, 16:41
  #151
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taxi43
Gillart starkt Gravity, Inception och 2001, de flesta har väl sett dom men har man missat så är det värt att se igen.

Gravity är bra men Inception och 2001 är episka mästerverk som inte Gravity kan jämföras med, enligt mig då.
Citera
2018-11-28, 18:06
  #152
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taxi43
Gillart starkt Gravity, Inception och 2001, de flesta har väl sett dom men har man missat så är det värt att se igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Gravity är bra men Inception och 2001 är episka mästerverk som inte Gravity kan jämföras med, enligt mig då.
Men vad fan.
Inception är ju ingen rymdfilm....

Gravity är ju iofs en skitbra rymdfilm.
Citera
2018-11-28, 23:54
  #153
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Men vad fan.
Inception är ju ingen rymdfilm....

Gravity är ju iofs en skitbra rymdfilm.

Tänkte inte på det. Svarade bara när jag såg namnen på filmerna haha. Gravity är som sagt riktigt bra enligt mig men 2001 är ett mästerverk vilket jag inte kan säga om Gravity.
Citera
2018-12-07, 22:41
  #154
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Interstellar är väl den bästa rymdfilmen som har kommit de senaste 10 åren enligt mig. En mycket mycket bra och välgjord. The Martian var helt ok men något överskattad. Sedan har ju Matt Damon aldrig varit någon favoritskådespelare.
Citera
2018-12-07, 23:15
  #155
Medlem
Korders avatar
Alltid gillat Sunshine. Manuset är inte övertygande och den tredje akten helt värdelös, men det är en väldigt vacker film med fantastiskt ljud.
Citera
2018-12-08, 00:35
  #156
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Dune! Bra välgjord film som man fastnar i. Hade behövt en uppdatering dock.

Är också ett fan av den filmen, även om den brukar rankas som en av David Lynch sämsta filmer. Även kul att Sting har en roll i filmen. Och Baronen är ju en minst sagt minnesvärd karaktär .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback