Rudolf Kjellén var mannen som myntade begreppet folkhemmet och nationalsocialism. Folkhemmet är en nationalistisk tanke att samma folk ska hålla ihop och hjälpas åt medan Stalinismen går ut på mångkultur att alla "arbetare" över hela världen ska förenas och bilda en världsregering.
Citat:
Som tillhörande unghögen var Kjellén kritisk mot socialdemokraternas samhällssyn, det var ingen större skillnad mellan vänstern i Sverige innan 1917. Men han ogillade också de mest konservativa, för att inte säga reaktionära krafterna inom högern. Förutom att vara för utökning av rösträtt var Kjellén för idén att staten skulle bekosta pensioner och sjukvård, han var med andra ord för det vi skulle kalla välfärdssamhälle. Ett ytterligare bevis därpå är att Rudolf Kjellén var den förste i Sverige som myntade begreppet folkhemmet. Socialdemokraten Per Albin Hansson tog sedan upp idén. Men väl värt att notera att det inte var SAP-ledare som var först med folkhemmet, det var prästen på Torsös son! Folkhemmet som begrepp lanserade Kjellén åren innan första världskriget, ungefär samtidigt nämnde han begreppet nationalsocialism. En del har velat göra gällande att Kjellén var först med detta ord och därmed skulle den ideologi som förknippas med tyskt 1930-tal alltså vara en i grund och botten svensk uppfinning. Helt taget ur luften lär det väl inte vara, Kjelléns skrifter lästes ofta i Tyskland. Kjellén var också den som myntade begreppet geopolitik, kortfattat kan man säga att läran om geopolitik säger att olika länders och stater utformas beroende på sitt geografiska läge. Samt att detta påverka inte bara politiken utan ländernas sociala och kulturella förhållanden. Det är inom geopolitiken Rudolf Kjellén blivit känd i världen utanför vårt lands gränser. Såväl britter, japaner men kanske framförallt tyskar har läst Kjelléns skrifter och hämtat inspiration ur dem. De mest kända skrifterna inom dessa områden är ”Stormakterna” och ”Staten som livsform”. Förstnämnda verk utkom i fler redigerade upplagor, den andra som utgavs 1916 renodlar Kjellén sin syn på staten. Författaren menar där att stater liksom individer utvecklas och ja de rent av får sina egna särdrag – det faktum att stater ofta personifieras, Unckel Sam för USA och Marianne för Frankrike, är ett bevis för denna tes.
källa