30 046 besökare online
857 020 medlemmar • 45 821 325 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > IT-säkerhet > IT-säkerhet: allmänt
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Bitmaster
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Olika människor uppfattar saker olika, jag tex. skulle kanske tycka att konfigurera iptables i linux kan vara "avancerat" ibland medans de flesta töntar här på forumet tycker att "hacka skolans nätverk" är avancerat - ergo det lär inte funka, personligen skulle jag vilja höja nivån i det allmänna forumet istället så vi blir av med de där dussinfrågorna som dyker upp minst 1 gång i veckan och som redan besvarats otalet gånger och återfinns allt som oftast i klistrade trådar.

Förvisso. Men man borde kunna ställa någon gräns som gör att nykomlingar inte kan posta i den avdelningen. T ex att man skall ha 500/1000/whatever poster, och därmed varit med ett tag på forumet och vet vad som gäller.
Alla är bollar, 20% av alla bollar är blå, 20% är gula - bland de gula så finns det en överrepresentation av gula bollar med röda streck - betyder detta att det bland de röda bollarna måste finnas en överrepresentation av bollar med gula streck? Och vad fan hände med de blåa bollarna? Är de enbart blå eller finns det sådana som har gula streck likväl som sådana som har röda streck? Kanske det finns dem som har gröna prickar? Eller dem som har både gröna streck, röda prickar och svarta rutor?

Nikolajevitj
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Ang. ett mer avancerat underforum till datasäkerhet så är det som carradine lite osäkert på vad som skall vara däri och jag tror man bekämpar det bättre med bra guider och att vi mods håller bättre kolla på vilka frågor som varit uppe tidigare. Som jag skrivit tidigare blir det väldigt svårt med gränsdragningen och även vad som i vanliga fall kan klassas som en enkel fråga kan få väldigt avancerade svar och snabbt föras över till avancerade områden samtidigt som vissa inlägg i tråden vill ha hjälp att förstå de avancerade sakerna som tas upp. Jag tror helt enkelt inte att det är en så bra idé utan det bottnar snarare i att moderatorerna här skall styra upp diskussionerna och se till så att varje ämne hanteras för sig.

Citat:
Ursprungligen postat av incoma
sänkt tollerans när det gäller trådar som trådskaparen uppenbart inte sökt i forumet före. det är det jag stör mig på mest, att det gång på gång kommer upp samma frågor(även om jag nu är inte är nån haxxor). kan "andvändaren" inte ta sig tid att söka före han/hon startar en ny tråd så borde det resultera i en ban/kick. fler moderator's kanske behövs? mer koll helt enkelt... annars har jag inget att klaga på...

Vi har inte befogenheter att kicka/banna för sådant men tillsägelserna kan vi bli mer generösa med. Dock har jag lite dåligt samvete när det handlar om en nybörjare på datorer som vill ha hjälp med säkerheten eller har en fråga om det och postar fel eller inte vet vilka söktermer som skall användas för att hitta rätt så jag och mina medmoderatorer har inte delat ut särskilt många tillsägelser på den punkten.
Jag skall se om vi inte kan pröva en hårdare linje ett tag för att se om det ger resultat men jag vill gärna påminna att vi moderatorer gärna tar emot hjälp i form av report posts när det kommer till ämnen som varit uppe förut (rpn bör innehålla länkar till gamla trådar vilket besparar oss väldigt mkt tid) då vi jobbar på ideell basis och att sitta och söka varje gång man misstänker att ett ämne varit uppe tidigare tar tid vilket man inte alltid har.

Zleeping
Medlem
Zleepings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Förvisso. Men man borde kunna ställa någon gräns som gör att nykomlingar inte kan posta i den avdelningen. T ex att man skall ha 500/1000/whatever poster, och därmed varit med ett tag på forumet och vet vad som gäller.

Det förslaget var dummare en mitt exploitforumförslag. Tror att många med mycket kompetens skulle förloras exempelvis sådana som anfetaminphsycos. Inte för att de skriver mycket utan för att de skriver bra.

Redbeard
Medlem
Redbeards avatar
Som konstaterat så borde man väll dela upp allt lite bättre,
typ:

-Wardriving
-Webhacking
-Tunnling
-Exploits

kan säkert splitta upp det ännu mer, men de där är väll MINST vad som behövs

Carradine
Medlem
Carradines avatar
Efter tungt funderande har jag kommit fram till att vi lika gärna kan lägga ner delar av IT-forumen - jag har under hela min tid här aldrig hittat något jag haft användning av i dessa forum och det måste ju betyda att det saknas något och att nivån är väldigt låg för jag kan erkänna att jag inte är en expert på allting och ändå är det inget som överraskar.

Förslagsvis:

Datasäkerhet - Består mest av banala frågor om hur man hackar diverse webmailsidor och MSN samt hur man ändrar IP-adress i Windows.

Övriga dator & IT-diskussioner - Inget vet vad som ska postas här så alla postar här, kolla t e x just nu är nästan hela första sidan endast flyttade trådar.

Dator och IT-support - Allmän låg nivå på frågorna, hur man packar upp RAR-filer och varför Windows säger att nätverkskabeln är urkopplad mm.

Warez & P2P - Samma här, hur man packar upp diverse filer samt oändligt många trådar om dåliga hastigheter i P2P-program - samma lösning på alla problem, kolla din jävla brandvägg/router/gateway whatever.

Slutsats: Forumen är helt värdelösa för alla som kan endast lite mer än svennebanan och kan således lika gärna läggas ner, det finns hundratals svenska IT-forum där folk kan ställa dumma frågor, hit kommer de ju för att de tror att alla coola hackers sitter här - Flashback är ju "fätt" underground.

^swestres^
Medlem
^swestres^s avatar
Forumen fyller ju trots allt en funktion, men det är ju inte direkt süperhemligâ übèrämnén sõm dĩsküteras. Det känns inte som det finns något att diskutera där heller. Hacking är som vilket brott som helst, och är man seriös så diskuterar man inte sina förehavanden. Därav den aktuella nivån.

Sen att dela upp forumen måste vara det dummaste, mest idiotiska man kan göra. Jag menar, hur välbesökt tror ni ett forum som behandlar "Tunnling" blir? Kanske en hänvisning till några RFC's och ännu mer dumma frågor. Kolla bara hur välbesökt krypteringsforumet var när det fanns. Nej, delar man upp för mycket torkar forumdelarna ut.

Carradine: Du har såvitt jag vet hängt här sen tiden då forumet hade lunarstormlayout (alltså, så som forumen ser ut på diverse nyhetssidor där man kan kommentera artiklarna). Om det nu är så kasst, varför sticker du inte? Varför är du kvar? Varför är jag kvar?

Carradine
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^swestres^
Carradine: Du har såvitt jag vet hängt här sen tiden då forumet hade lunarstormlayout (alltså, så som forumen ser ut på diverse nyhetssidor där man kan kommentera artiklarna). Om det nu är så kasst, varför sticker du inte? Varför är du kvar? Varför är jag kvar?
Det stämmer - anledningen till att jag är kvar är att det finns ju andra forumdelar som faktiskt gör det värt att stanna jag anser bara att IT-delen är under all kritik eftersom det mest är skitsnack fjortisar emellan och fullt av dumma frågor som kan lösas genom att söka eller - GASP!! - läsa manualen.

Att samma frågor kommer upp igen och igen måste betyda att vissa helt saknar egen tankeförmåga när det kommer till datorer, som det ser ut nu så uppmuntras sådant beteende - alltså att vara/spela dum och få alla svaren serverade utan några som helst uppmaningar till att söka efter informationen själva, det här är ju dock så mycket större än bara FB-forumen utan är ett stort problem i IT-samhället i sig och jag är ju knappast ensam om att tycka såhär.

Jag är väl medveten att det i flera andra forum är liknande nivå på nybörjarna men oftast finns det kanske inte lika mycket information - eller manualer för den delen - om hur man tar anabola eller hur man knåpar ihop en piratradio och där kan ju en del frågor vara väl rättfärdigade.

Men för att ge ett konkret förslag då, ta bort "Övriga Dator & IT-diskussioner" och lägg ut underforumen på förstasidan istället - "Övriga Dator & IT-diskussioner" har ingen plats längre verkar det som.

^swestres^
Medlem
^swestres^s avatar
Jag håller med lite där, fast istället för att ta bort Övriga Dator & IT-diskussioner och lägga ut subforumen på förstasidan så tycker jag att man kan ta bort subforumen, och de frågor som ställs i dem skall istället ställas i Övriga Dator & IT-diskussioner. Jag tror problemen kommer av att det finns för många forum. Fast jag vet ej.

På vilket sätt uppmuntras idiotiskt beteende?

Carradine
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Jag håller med lite där, fast istället för att ta bort Övriga Dator & IT-diskussioner och lägga ut subforumen på förstasidan så tycker jag att man kan ta bort subforumen, och de frågor som ställs i dem skall istället ställas i Övriga Dator & IT-diskussioner. Jag tror problemen kommer av att det finns för många forum. Fast jag vet ej.

På vilket sätt uppmuntras idiotiskt beteende?
Möjligt att det är för mycket forum, man kan kanske slå ihop några men det är inte en diskussion för den här tråden.

Idiotiskt beteende uppmuntras av diverse användare eftersom de istället för att uppmuntra till hur man själv hittar svar på triviala frågor - som det ställs i överflöd här - så svarar man på de simpla frågorna i hopp om att få större igenkännlighet på forumet (kalla det creds).

Samtidigt hindras man allt som oftast från att säga till på skarpen när det kommer till upprepningsfrågor - personligen har jag fått dussintals med inlägg raderade eftersom moderatorerna anser att man ska skydda de användare som ställer dessa frågor och därmed är cirkeln sluten, idiotiskt beteende får fortskrida och de som försöker att informera om hur det bör gå till blir censurerade av moderatorerna.

^swestres^
Medlem
^swestres^s avatar
Nu kan ju jag bara tala för mig själv, men när jag svarar på frågor är det för att jag kan, eller tror mig kunna svaret. Det har inget med credentials att göra och jag tror inte att någon här svarar på frågor för att få en högre status. Det handlar helt enkelt om att vara hjälpsam. Solidaritet och jämlikhet. "Du ska inte tro du är förmer än andra" kamrat broder. (Ja, det sista lade jag till eftersom du är/verkar vara blå)

Att flame'a dumma frågor leder ingenvart, och jag tror moderatorerna insett det. Det är oftast nyregistrerade användare som ställer frågor som redan är besvarade. Det är förstås ingen ursäkt, men det är ett faktum.

Forumet ligger helt enkelt på den nivån den gör i brist på mera avancerade frågor, inte överflöd av mindre begåvade. Det är i alla fall vad jag tror.

Carradine
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Nu kan ju jag bara tala för mig själv, men när jag svarar på frågor är det för att jag kan, eller tror mig kunna svaret. Det har inget med credentials att göra och jag tror inte att någon här svarar på frågor för att få en högre status. Det handlar helt enkelt om att vara hjälpsam. Solidaritet och jämlikhet. "Du ska inte tro du är förmer än andra" kamrat broder. (Ja, det sista lade jag till eftersom du är/verkar vara blå)

Att flame'a dumma frågor leder ingenvart, och jag tror moderatorerna insett det. Det är oftast nyregistrerade användare som ställer frågor som redan är besvarade. Det är förstås ingen ursäkt, men det är ett faktum.

Forumet ligger helt enkelt på den nivån den gör i brist på mera avancerade frågor, inte överflöd av mindre begåvade. Det är i alla fall vad jag tror.
Självklart är det rätt att vara hjälpsam men är jag den enda som vill ha lite högre nivå på problemen - att den är korrekt ställd med bra mängd information skadar ju inte heller - så att man får använda hjärnan lite?

Visst erkänner jag att jag ibland lackar ur och skriver dumma svar på dumma frågor men jag har även använt mig av ett "snällare" språk när jag ber nybörjarna att försöka själva istället för att förvänta sig allting serverat på silverfat men även då har jag fått bannor vid tillfällen och en massa jävla skäll från diverse användare - de flesta helt gröna på området.

Så du tror att de som är begåvade ställer dumma frågor fastän de redan kan svaren?
Självklart ligger nivån på forumet där den gör för att det är ett överflöd av mindre kunniga människor.

^swestres^
Medlem
^swestres^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Så du tror att de som är begåvade ställer dumma frågor fastän de redan kan svaren?
Nej, jag tror bara deras frågefrekvens är betydligt mindre. Som den alkoholist jag är så ursäktar jag mig om min formulering var aningen luddig.

Nåväl, vi får väl importera några öststatshackers. Eller starta kampanjer för att höja kunskapsnivån. Det senare låter bäst i mina öron.

Svara på ämne
Topp Dela »