Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-20, 12:29
  #1
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Eftersom det inte finns någon riktig feedback-funktion här så skapar jag denna tråden så att ni besökare kan hjälpa till med att utveckla datasäkerhetsforumet och modereringen här. Jag och mina medmoderatorer vill såklart ha ett så trevligt klimat här som möjligt och locka till oss fler kompetenta samt se till så att nyfikna amatörer snabbt kan få bra hjälp och skaffa sig kunskap om de olika saker som diskuterar här. Detta kräver såklart även er hjälp.

Det vi moderatorer gärna vill ha kommentarer om är hur modereringen sköts här, vad som är bra samt vad som kan bli bättre. Som alltid så är det konstruktiv kritik som gäller om man skall kritisera. Enskilda moderatorsåtgärder bör lämpligen tas i via pm till berörd moderator.

Vad jag tror många nybesökare skulle vilja se är lite fler lättåtkomliga guider som tar upp några av de vanliga frågorna här samt uppdateringar av de guider som börjar bli för gamla. Har ni några förslag på guider så är ni välkommna att skriva det här men tänk också på att det kräver att folk har kunskap och tid till att skriva den. Har ni ideér om guider att skriva är ni välkommna att bolla dem här för att se om intresse finns samt om det finns något större intresse för det.

Så, kom gärna med förslag och synpunkter på hur vi kan förbättra detta delforumet i denna tråden.
Citera
2005-08-20, 15:10
  #2
Medlem
^swestres^s avatar
En idé vore ju att slå ihop Kryptering med Datasäkerhet, iom att kryptering har med datasäkerhet att göra och trafiken i krypteringsforumet är ganska låg. Alternativt göra kryptering till ett subforum till datasäkerhet.

EDIT: Fuck, det är ju redan gjort... Det var ju... pinsamt...
Citera
2005-09-06, 16:55
  #3
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Jag sitter just nu med två saker jag måste besluta om som kommer upp titt som tätt här och ser gärna synpunkter/tankar kring vad jag funderar på. Vad tycker ni?

Wargames/Hackingspel - Det poppar titt som tätt upp trådar som behandlar specifika spel och hur man klarar specifika nivåer eller levlar. Det är ganska sällan de har med "riktig" datasäkerhet att göra utan består oftast av små knep och knåp problem och därför är jag skeptisk till att de bör ligga i detta forumet. Men, eftersom de ändå postas här funderar jag på lite olika lösningar.
1) En tråd dedikerad åt dem där folk kan få diskutera dem.
2) En tråd för varje specifikt spel och sedan länka till dem från någon stickytråd
3) Som nu, skicka dem till något annat forum (typ spel eller övrigt data & it) alternativt kasta dem.

Defaceade sidor och hackade/crackade datorer - Även liknande trådar som ofta bara skriver en länk till en sådan sida dyker upp titt som tätt här. Oftast blir diskussionen om själva sidan/sajten utan någon relation till datasäkerhet. Några idéer:
1) Ett subforum under datasäkerhet där folk kan skapa trådar för liknande sidor och diskutera det fritt. Blir lite fel eftersom diskussionen egentligen inte hör till datasäkerhet men gör att datasäkerhetsfolket slipper se dem.
2) Kasta dem som inte har någon datasäkerhetsrelevans (i stil med "följande sida har blivit hackad/crackad... någon som har någon idé om hur det gjorts?") och hårdmoderera dem som har relevans för forumet.

Kom som sagt gärna med förslag/åsikter i frågorna så underlättar ni för mig att göra ett bra beslut.Kanske har jag missat någon god lösning eller kanske är det en övervägande andel av användarna här som tycker på något specifikt alternativ som jag då skall kika närmre på.
Citera
2005-09-07, 19:19
  #4
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Eftersom ingen verkar bry sig nämnvärt så väljer jag att köra på som jag tidigare gjort och slänger därmed de två trådar som legat låsta. Har ni synpunkter på om denna policy borde ändras i framtiden är ni som sagt välkommna att skriva här.
Citera
2005-09-07, 21:22
  #5
Medlem
call3s avatar
jag tycker subforum för "defacade" sidor och "spelrelaterad hacking" vore skitnice, Vi borde även ha ett "noob hack" där folk som vill ha keyloggers eller veta hur man hackar lunarstorm borde hammna! börjar bli lite trött på att sortera absoluta noob trådar

Mvh calle
Citera
2005-09-07, 21:39
  #6
Medlem
Instämmer med föregående talare.
Citera
2005-09-07, 23:44
  #7
Medlem
wiXaans avatar
Håller med er två, även fast jag antagligen klassas som en "noob".
Citera
2005-09-08, 02:50
  #8
Medlem
groils avatar
håller faktiskt också med, med tanke på att flashback har slutat fylla på sitt arkiv med defacade sidor...
Citera
2005-09-08, 13:09
  #9
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av call3
jag tycker subforum för "defacade" sidor och "spelrelaterad hacking" vore skitnice, Vi borde även ha ett "noob hack" där folk som vill ha keyloggers eller veta hur man hackar lunarstorm borde hammna! börjar bli lite trött på att sortera absoluta noob trådar

Mvh calle


Jag är på intet sätt emot det men bara lite funderingar som jag vill klara ut med er innan jag kan börja diskutera det med admin och mina kollegor.

Defaceade sidor - Här är det två problem... Dels så finns det (har jag för mig) större sajter som pysslar med just det och antagligen kommer en flashbackdel med dem vara som en mindre variant av dem. Det är alltså lite som länktips-forumet som togs bort, alltså något som dels är gränsöverskridande (diskussionen kommer sällan röra rent datasäkerhetstekniska frågor utan snarare sociala kring kulturen, ev politiska/religiösa beroende på om det finns ett budskap samt rent skvaller kring bakgrund m.m.) och dels så finns det flera större sajter som redan gör det mkt bättre

Spelrelaterad hacking - vore ett lite illa valt namn då det antagligen skulle innefatta att knäcka vanliga pc-spel m.m. men även om man väljer något annat namn såklart begränsar innehållet till hackingspel/wargames så finns det lite småsaker att fundera på. Dels, är intresset och utbudet tillräckligt stort för att ha dem i ett eget subforum? Just nu har jag slängt ett fåtal sådana trådar från datasäkerhet och det finns ett antal som ligger kvar i vårat spel-forum där de tidigare/numera har sin rättmättiga hemvist. Oftast blir det en tråd om ett "spel" där ett antal person undrar om/ber om hjälp med någon viss nivå/level och sedan dör tråden. En lösning som jag mer tror på isf. är att låta liknande spel ha varsin tråd (en för varje spel) där folk kan diskutera just det spelet friskt och att ha länkar till de olika spelens trådar från guider/länkar-tråden.
Ett alternativ vore såklart att utöva påtryckningar så att de lägger upp länkar till dem i spel-forumet då flera av dessa spel så gott som helt saknar anknytning till "verklig" datasäkerhet.
Ett tredje alternativ vore även att skicka dem vanliga "Hackingspel" till spel-forumet men ändå länka till dem från guider i detta forumet samt behålla wargames-relaterade som oftast har lite bättre verklighetsgrund här som även de länkas från guider.

Nybörjar forum - vs ett lite mer avancerat (eller n00b vs 1337 om ni har den läggningen) har främst ett gränsdragningsproblem. Var går gränsen mellan en nybörjarfråga och en mer avancerad fråga? Även en simpel fråga (hur man hackar hotmail) kan få ett helt otroligt avancerat svar och vice versa. Hur har ni tänkt er att man skall dra gränsen?
Sedan något som är direkt beroende av hur/var man drar gränsen är om det verkligen finns en tillräckligt stor grund för ett visst forum här. UNIX-forum har tidigare varit på tal men intresset ansågs vara för svalt och användarna för få. Även om man tänker sig att ett specifikt subforum drar till sig lite fler folk med just det specifika intresset så är jag lite tveksam om vi verkligen har tillräckligt mkt avancerade datasäkerhetstrådar för att det skall vara lämpligt med ett nybörjarforum och ett lite mer avancerat.
Citera
2005-09-10, 18:15
  #10
Medlem
call3s avatar
Nikolajevitj: du har rätt det är svårt o skilja i dom flesta av dom 3 frågorna jag pratade om så jag tänker börja om från början,

Forum del "Defaceade sidor" syftet me denna forumsdel (enligt mig) Är att folk ska ha mirrors/screenshots till defacede sidor och även diskutera "hacket" som har utförts mot sidan. även om det så är bruteforce eller en fin exploit, men det kan även va småbuggar eller program

Forumdel "Spelrelaterade hack" Ska så klart vara wargames, rootmybox och liknande. Helt enkelt lagliga tävlingar i hur man hackar datorer, alternativt lär sig hur man hackar datorerer. Här ska inte pc spel så som uplink eller streethacker vara med eftersom deras metoder inte funkar i verkligheten

Forumdel "noobs/noob frågor och liknande"
Här tycker jag det beror på hur personen skriver trådar i stil med "jag vill ha en keylogger" eller "kan ni hacka en hotmail åt mig" passar!!! om personen däremot skriver "jag har installerat ghost keylogger 8.6.4 på min polares dator men den emailar inte filerna till mig, Vet någon vilken smtp server jag ställer in på telia" är inte en noob fråga för personen har förklart problemet.

det är vad jag tycker iaf. lycka till!!
Citera
2005-09-11, 00:42
  #11
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Call3: Jag är otroligt tacksam för din input i frågorna och är glad att åtminstone en säger sin mening i saken!

Spelrelaterade hack är jag halvskeptisk till och jag funderar nu på hur man borde lägga upp det. Här är hur jag tror det kommer se ut (baserat på hur liknande trådar sett ut tidigare):

Nisse - har stannat på level2 av "xploitmyb0x0r" och postar en tråd där denne söker hjälp. Bosse och Niklas skriver att det är ett intressant spel och skriver att de börjar med level1. Nisse får hjälp av Elitklasse (som redan klarat alla spelen för två år sedan) via pm och Nisse deklarerar att han ger sig på level3. Bosse som är nitisk tar sig till level3 också och är snäll och skriver ett inlägg (med spolier-taggar) med en ledtråd för hur man tar sig genom level2. Niklas har problem med level1 och skriver i tråden om hjälp, osv.
Två månader senare upptäcker Olle "xploitmyb0x0r" och postar en ny tråd om level2 där han vill ha hjälp och den gamla tråden är sedan länge bortglömd.

(alla namn är fiktiva och har inget att göra med befintliga användare på forumet)

Så tror jag det kommer se ut, dvs det kommer främst handla om att få kontakt med folk för att få hjälp med specifika levlar och det kommer i mångt och mycket vara deklarerande av vilka nivåer man tar sig till. Väldigt lite reell information om spelet kommer att hamna öppet och jag förutseer också att man kommer få en hel del inlägg där folk ber om pm som måste modereras bort.
En tråd för varje "tävling"/"spel" är antagligen det enda gångbara då det annars skulle bli en massa duplicerade trådar om jag spår det rätt. Frågan är ju såklart då om ett eget subforum för dem är något vidare då det blir väldigt få trådar, även om de kanske är väldigt aktiva under perioder (när folk upptäcker spelet och en massa kastar sig på det).
Tror du inte det kan vara lika bra varje gång en ny tråd om ett sådant spel (wargames, rootmybox, etc.) och länka till dem från en egen del i GUIDER-stickyn (som lämpligen döps om till något mer passande såsom "GUIDER & LÄNKAR - LÄS INNAN DU FRÅGAR NÅGOT")?
Där skulle folk kunna posta ledtrådar samt skriva att de delta för att knyta kontakter via pm (underförstått eftersom reglerna fortfarande gäller) samt bara skryta eller tävla med andra och diskutera taktik. När någon skapar en ny tråd så mergas den med den befintliga om en redan finns och är det ett nytt spel blir det en ny huvudtråd för det spelet som länkas till från guider/länkar-stickyn.


Defaceade sidor vore onekligen kul att ha, nu när flashback (inte forumet) inte längre tillhandahåller det, men forumet är inte riktigt gjort för uppgiften. För det första har vi inte möjlighet att ha speglingen eller skärmdumparna här och för det andra så är jag lite skeptisk till att det ligger i forumets intresse att ha det (med tanke på att länktips lades ner). Eftersom vi inte har möjlighet till spegling eller skärmdumpar här så blir det antagligen som det varit tidigare att folk postar en länk och säger att en sida blivit "hackad" samt en kort beskrivning av vad som står på sidan efter attacken varpå diskussionen tar fart om allt som rör sidan och organisationen bakom. Det blir alltså ett slags länktips med väldigt olika diskussioner i ett subforum under datasäkerhet vilket jag inte riktigt tycker passar sig. En diskussion om ett specifikt defacement, hur det gick till och vilka som låg bakom hör helt klart hemma i datasäkerhet sålänge det gäller rent bakgundsmässiga för "hacking-gruppen" samt tekniska saker kring intrånget och det är något som idagsläget tillåts även om det kräver lite hård moderering från början.
För rena arkiv tror jag det är bättre att vi överlåter det åt befintliga arkiv som Zone-H (efter attrition lade ner vet jag inte så många fler).

N00bforum Är jag starkt skeptisk till. De rubriker du tar upp är sådana som antagligen bäst bör lösas med guider och en bra länktips-tråd (vår är föråldrad och behöver en uppdatering och känner någon sig manad så välkommnar jag starkt att denne postar en uppdaterad version i ny tråd, i den gamla eller till mig privat så fixar jag det). din sista rubrik "jag har installerat ghost keylogger 8.6.4 på min polares dator men den emailar inte filerna till mig, Vet någon vilken smtp server jag ställer in på telia" är något som hör hemma i supportforumet men jag förstår hur du tänker
Dock så tror jag nog att det bara blir en massa fler felpostningar och onödig administration med ett nybörjarforum och frågor som hör hemma där är ofta sådana som enklast löses med guider/faqs och bra länktips.

Tror ni (ja, call3 men även ni andra) att jag misstar mig i vad jag tror om frågorna eller vad tycker ni? Har jag fel vad gäller nybörjarfrågorna så att de är av typen som verkligen behöver ett eget forum?
Passar lösningsförslaget ovan för mer verkliga "hackingspel" eller finns det några starka argument för ett eget forum där?
Är det verkligen skäligt med ett defaced-sidor subforum här och hur skall man isf. lösa problemet med speglingar screenshots samt vart borde man dra diskussionsgränserna så att det inte bara blir vanligt skitsnack som det varit hittills i postade defaced-trådar?
Citera
2005-09-15, 19:45
  #12
Medlem
call3s avatar
Vad dåliga folk e på o svara. Känns som vi chattar här Nikolajevitj.

Men jag kan hålla med om att spelrelaterad hacking antagligen kommer bli mycket postar om samma sak, så där kanske det är intressantare med sticky med länkar och guider.

Defaceforum tycker jag fortfaronde vore roligt nu kände jag inte till http://www.zone-h.org/en/defacements sidan sen innan, den var onekligen snyggt gjord och den verkar ju vara bra uppdated, snynd man inte kan läsa om hacken dock.


noobs är en svår fråga, Jag känner fortfaronde ett behov där man kan dumpa mer amatörmässiga frågor eller är det så att det finns ett "hidden" members forum (altså bara vissa har access) för folk som är jävligt duktiga? därför är du skeptiskt till 3 delar av datorsäkerhet? Jag kan ju dock förstå att ett noob forum vore svårt att moderera, vad är en seriös fråga och vad är amatör mässig? folk vet ju olika mycket.

Så du kanske har rätt. VI BEHÖVER MER STICKYS och GUIDER (valrop) Får hoppas folk orkar ordna sånt isf.

Kul var det och prata om det iaf. jag tackar så mycket!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback