Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-24, 19:42
  #13
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Övertygad skulle jag inte vara. Många kliniker gör sitt bästa för att minska MR till minimum p.g.a. priset. Jag arbetade själv på en VC förra året, där ledningen sa att vi ska minska antalet MR så mycket det går.

Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Du kan nog gå till valfri privat klinik (helst till en ortoped) och få en remiss för MR. Men du får naturligtvis betala den själv.

Citat:
Ursprungligen postat av messier11
Fick veta häromdagen att det är nästan omöjligt att få om man inte gått genom långa perioder med sjukgymnastik och medicinska behandlingar.
Det var åratal sedan jag gjorde det och har god kännedom om hur jag ska åtgärda ev problem men jag är inte helt övertygad om att jag inte har en partiell ruptur eller liknande "större" fel.

Betalar gärna en slant för att utesluta det då jag inte mentalt orkar med en tionde vända av chansningar.

Stämmer bra.
Berätta gärna sedan hur processen gick till, var och hur.
Lycka till!
__________________
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-05-24 kl. 19:47.
Citera
2014-05-31, 00:39
  #14
Medlem
Det finns fyra privata utförare av magnetröntgen i Göteborg.
  • Xynrix
  • Direkt Röntgen
  • Unilabs
  • Carlenderska
Av dessa fyra är verkar det vara bara Carlanderska som kan ta emot privatpersoner på egen hand. http://carlanderska.se/verksamheter-...derska/rontgen Lär bli dyrt.
Om det inte går, ska man gå till sin läkare/vårdcentral och be om att få en remiss. Som tidigare påpekat vill ledningarna helst slippa kostnadsbörda men man kan inte neka en undersökning om det finns en giltig medicinsk skäl. Gå till en vårdcentral som har god rykte, se här http://omvard.se/vastra-gotaland/
Om vårdcentralen nekar kan privata läkare/kliniker vara lösningen. Då blir det att googla eller www.1177.se
__________________
Senast redigerad av michaeljfox 2014-05-31 kl. 00:43.
Citera
2014-05-31, 13:00
  #15
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michaeljfox
Det finns fyra privata utförare av magnetröntgen i Göteborg.
  • Xynrix
  • Direkt Röntgen
  • Unilabs
  • Carlenderska
Av dessa fyra är verkar det vara bara Carlanderska som kan ta emot privatpersoner på egen hand. http://carlanderska.se/verksamheter-...derska/rontgen Lär bli dyrt.
Om det inte går, ska man gå till sin läkare/vårdcentral och be om att få en remiss. Som tidigare påpekat vill ledningarna helst slippa kostnadsbörda men man kan inte neka en undersökning om det finns en giltig medicinsk skäl. Gå till en vårdcentral som har god rykte, se här http://omvard.se/vastra-gotaland/
Om vårdcentralen nekar kan privata läkare/kliniker vara lösningen. Då blir det att googla eller www.1177.se

Tack! "privatpersoner på egen hand" skrev du, det krävs ju ändå kontakt med läkare innan och remiss - även på Carlanderska som jag tolkar det. Tack för länken om vårdcentralerna, omdömena stämmer mycket väl med min egen upplevelse, då jag haft ett par av dem och ska söka en ny tredje nu.
Citera
2014-05-31, 13:08
  #16
Medlem
Carlanderska har sina egna allmänmedicinare, ortopeder och en vårdcentral på plats. Så teoretiskt sätt om man nu behöver en remiss, så finns det en eller flera läkare som kan skriva det.
Citera
2014-05-31, 13:11
  #17
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michaeljfox
Carlanderska har sina egna allmänmedicinare, ortopeder och en vårdcentral på plats. Så teoretiskt sätt om man nu behöver en remiss, så finns det en eller flera läkare som kan skriva det.

Carlanderska rules! Jag har en kompis som har något slags företagsavatal (egen firma) och får alla undersökningar utförda där. Har en släkting som hade all sin sjukvård där också.
Citera
2014-05-31, 17:11
  #18
Medlem
E.W.s avatar
Tänk dock på att många typer av ryggsmärtor beror på muskelrelaterade problem. De syns i regel inte tydligt på någon typ av bilddiagnostik, inte ens MR.
Citera
2014-05-31, 18:06
  #19
Medlem
DrNoss avatar
Om man ska tänka lite utanför boxen så skulle en veterinärklinik eventuellt kunna hjälpa till. Är "aldrig" kö till MRI och CT och veterinärer kan läsa av resultatet (förutsatt att de är vana att göra så). Ingen aning om de ställer upp, men pengar till kliniken kan väl aldrig vara fel, så varför inte..?
Citera
2014-05-31, 18:27
  #20
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNos
Om man ska tänka lite utanför boxen så skulle en veterinärklinik eventuellt kunna hjälpa till. Är "aldrig" kö till MRI och CT och veterinärer kan läsa av resultatet (förutsatt att de är vana att göra så). Ingen aning om de ställer upp, men pengar till kliniken kan väl aldrig vara fel, så varför inte..?

Det är få veterinärkliniker som har CT. Det är extremt få veterinärkliniker som har MRI.
Citera
2014-05-31, 18:40
  #21
Medlem
Goldmanns avatar
Ingen klinik gör några undersökningar utan remiss pga ansvarsfrågan. Någon måste kunna ta hand om svaret. Om du tex gör en MR och rent accidentellt hittar en tumör på ngt organ vem skall då ta hand om det och vem skall ge dig beskedet? Inte röntgenläkaren iaf. Numera gör man MR direkt på ryggproblem så det är bara att gå till din VC eller en privatläkare så ordnar de det. Fö om du går till en privatläk med avtal så kostar det honom inte en kr att skicka dig till någon undersökning.
Annars kan du åka till Indien där ingår MR i en hälsoundersökning som kostar ngn tusenlapp utan remiss.
Citera
2014-05-31, 19:55
  #22
Medlem
Det är väl klart att röntgenläkaren kan ge besked?! Vad säger att denne inte kan få ställa diagnos och meddela patienter?
Sen undrar man vad TS vill veta från undersökningen?
Citera
2014-05-31, 22:54
  #23
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Numera gör man MR direkt på ryggproblem så det är bara att gå till din VC eller en privatläkare så ordnar de det.

Hehe.
Citera
2014-06-01, 03:03
  #24
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Ingen klinik gör några undersökningar utan remiss pga ansvarsfrågan. Någon måste kunna ta hand om svaret. Om du tex gör en MR och rent accidentellt hittar en tumör på ngt organ vem skall då ta hand om det och vem skall ge dig beskedet? Inte röntgenläkaren iaf. Numera gör man MR direkt på ryggproblem så det är bara att gå till din VC eller en privatläkare så ordnar de det. Fö om du går till en privatläk med avtal så kostar det honom inte en kr att skicka dig till någon undersökning.
Annars kan du åka till Indien där ingår MR i en hälsoundersökning som kostar ngn tusenlapp utan remiss.

Var då nånstans? Jag har haft så svåra ryggsmärtor att jag inte kunnat gå i perioder, ändå var det först när jag tjafsat mig till smärtstillande piller som jag efter kanske nio månader från att jag fick pillren fick röntgas.
Röntgen gjordes förresten enbart för att läkarna vägrade tro på att jag fortfarande hade ont och ville avslöja mig som pillertrillande lögnare.

Tji fick de!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback