• 1
  • 2
2014-05-24, 11:43
Medlem
Hur och var bokar man en magnetröntgen utan remiss, västsverige är området jag helst vill hålla mig inom.
Citera
2014-05-24, 11:44
Medlem
Det finns MRT privat bara i Göteborg. Tyvärr. Kostar runt 3000kr.
Citera
2014-05-24, 11:57
Medlem
Aha men utan remiss? eller kan man göra en "egenremiss" vad nu det är men jag läste om det iaf..
Vart?
Tycker nästan 3k är jättebilligt kontra att springa runt och försöka tigga ihop en undersökning.
Citera
2014-05-24, 13:39
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messier11
Aha men utan remiss? eller kan man göra en "egenremiss" vad nu det är men jag läste om det iaf..
Vart?
Tycker nästan 3k är jättebilligt kontra att springa runt och försöka tigga ihop en undersökning.

OCKSÅ mycket intresserad av denna frågeställning. Kan bli aktuellt.

Trodde att Aleris Röntgen Annedalskliniken inte krävde remiss, men såg nu att de gör det.
Visste inte heller att man kunde få bli undersökt där utan kostnad om man hade remiss
som gått via offentliga vägen (eller hade privat avtal).
En summa jag tidigare hört är annars 4700 kr för en magnetkameraundersökning.

Höra annars med Vasakliniken eller Hagakliniken?
Citera
2014-05-24, 13:51
Medlem
RoaldDahls avatar
Messier 11, berätta gärna om du får fatt i nåt!

Citera
2014-05-24, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
OCKSÅ mycket intresserad av denna frågeställning. Kan bli aktuellt.

Trodde att Aleris Röntgen Annedalskliniken inte krävde remiss, men såg nu att de gör det.
Visste inte heller att man kunde få bli undersökt där utan kostnad om man hade remiss
som gått via offentliga vägen (eller hade privat avtal).
En summa jag tidigare hört är annars 4700 kr för en magnetkameraundersökning.

Höra annars med Vasakliniken eller Hagakliniken?
Har du inte lyckats få remiss?
borde ju vara fritt fram om man betalar men så är det tydligen inte..?
Citera
2014-05-24, 18:44
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messier11
Har du inte lyckats få remiss?
borde ju vara fritt fram om man betalar men så är det tydligen inte..?

Nej.
Nej.
Citera
2014-05-24, 18:53
Medlem
E.W.s avatar
Priset beror ju på vilken del av kroppen man vill göra MR. Den vanligaste kroppsdelen är ländryggen (alltså nedre delen av ryggen). Ländryggen kostar cirka 3000-3500 kr privat.
Citera
2014-05-24, 19:00
Medlem
Brokenbacks avatar
En MR görs inte utan att en läkare beställt den och finns som mottagare av röntgensvaret. Så för att ra en privatrtg så måste du få en privatläkare att skriva remiss och sen tolka svaret. En Rtg görs efter en frågeställning från en läkare, dvs så letar man sällan generellt. Om frågeställning är tex diskbråck? Så kan rtgläkarens svar vara "inget diskbråck, som bifynd syns....

Men om du är i behov av en MR så är jag övertygad om att du får en av den landstingsfinansierade vården.
Citera
2014-05-24, 19:04
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Men om du är i behov av en MR så är jag övertygad om att du får en av den landstingsfinansierade vården.

Övertygad skulle jag inte vara. Många kliniker gör sitt bästa för att minska MR till minimum p.g.a. priset. Jag arbetade själv på en VC förra året, där ledningen sa att vi ska minska antalet MR så mycket det går.
Citera
2014-05-24, 19:06
Medlem
E.W.s avatar
Du kan nog gå till valfri privat klinik (helst till en ortoped) och få en remiss för MR. Men du får naturligtvis betala den själv.
Citera
2014-05-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
En MR görs inte utan att en läkare beställt den och finns som mottagare av röntgensvaret. Så för att ra en privatrtg så måste du få en privatläkare att skriva remiss och sen tolka svaret. En Rtg görs efter en frågeställning från en läkare, dvs så letar man sällan generellt. Om frågeställning är tex diskbråck? Så kan rtgläkarens svar vara "inget diskbråck, som bifynd syns....

Fick veta häromdagen att det är nästan omöjligt att få om man inte gått genom långa perioder med sjukgymnastik och medicinska behandlingar.
Det var åratal sedan jag gjorde det och har god kännedom om hur jag ska åtgärda ev problem men jag är inte helt övetygad om att jag inte har en partiell ruptur eller liknande "större" fel.

Betalar gärna en slant för att utesluta det då jag inte mentalt orkar med en tionde vända av chansningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback